Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vragen en antwoorden geruilde zaden en plantjes MTFD oktober 2025

Featured Replies

Geplaatst:

Ok mooi dank je wel. Ik heb wat mos uit de tuin geplukt en de pitten daarin gedaan het zakje dichtgetikt in de koelkast.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Mellie hoe heette die oranje peper zonder strepen die wel gestreept had moeten zijn ook alweer?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Inmiddels het antwoord gevonden: een sugar rush (stripey).

Geplaatst:

Kweeperen! Help, @Goldfish . Ik heb van alles meegekregen, volgens mij drie soorten. Eentje lijkt op een grote appel, qua grootte, misschien zelfs meer een mango want ook wat gelig. Binnenin lawines zaadjes in mooie boogjes. Een ander soort lijkt nog meer op een appel, qua grootte en ook qua klokhuis. En een paar kleintjes, geel bij jullie van de struik geplukt, met weer van die mooie zadenboogjes. Wat is wat?

En tenslotte heb ik nog iets meegekregen dat van buiten op een vijg lijkt, maar van binnen qua vruchtvlees op een mango, en met hele grote pitten. Wie vertelt me wat dat is? Ik dacht ook een kweepeer maar daar lijkt hij veel te zacht voor. Foto:

20251019_184414.jpg

20251019_184420.jpg

Geplaatst:

@Tanja65 Een Roomappel (Asimina Triloba), maar veel bekender is ie onder zijn Amerikaanse naam: Paw Paw. Uitlepelen als een kiwi, de pitten en schil niet eten. Als je de pitten wilt zaaien.. dan eerst 2 maanden de koelkast in (en zorg dat ze wat vochtig blijf, maar controleer ook regelmatig op schimmel).

Geplaatst:

Dank! En de kweeperen, hebben die nog rasnamen?

Geplaatst:
34 minuten geleden, Goldfish zei:

@Tanja65 Een Roomappel (Asimina Triloba), maar veel bekender is ie onder zijn Amerikaanse naam: Paw Paw. Uitlepelen als een kiwi, de pitten en schil niet eten. Als je de pitten wilt zaaien.. dan eerst 2 maanden de koelkast in (en zorg dat ze wat vochtig blijf, maar controleer ook regelmatig op schimmel).

Moet dit direct? Of kan ik ze ook eerst drogen om wat langer te bewaren of weg te geven, en dan deze behandeling geven als ze gezaaid worden?

Geplaatst:

Kweepeer: helaas ik ben vergeten welk ras het is. Paw Paw zaden drogen snel uit, dus doe als Appelvrouw of gebruik wat aarde of een stukje keukenpapier.

Geplaatst:

Was de kweepeer (appel?) Op de weggeef tafel ook van jou @Goldfish ? Hier heb ik ook de zaadjes van bewaard voor de zaai.

Geplaatst:
Op 16-10-2025 om 15:36, Mellie zei:

Gefrituurd als pdp

Wat betekent pdp?

Geplaatst:
25 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

pdp

Zie een paar posts hierboven: piementos de padron. Wordt heel veel in Spanje gegeten, groen gefrituurde peper met wat zout er overheen gestrooid.

Geplaatst:

Dat is ook zo @acpronk . Maar ze worden dus voornamelijk gebruikt voor dat doel. Gerecht en pepersoort hebben dezelfde naam. Maar volgens mij weet jij dat best 😉.

Edit: ik was te snel. Het gerecht heet pimentos vertes en wordt gemaakt met pdp, pffff 😅

aangepast door Dahli
Correctie

Geplaatst:

@Wortel: heb je een foto van de vrucht? Ik heb niet helemaal meer scherp of ik een paar Chinese sierkweeen op tafel heb neergelegd of niet, zou zomaar kunnen zijn van wel. Ook die ronde appelvormige groene (met licht gele waas bij volledige rijpheid) vruchten kan je gebruiken voor moes en confituur etc.

Geplaatst:

Hmm nee geen foto gemaakt. Had nog 1 blaadje aan het steeltje, was appelvormig. Wel aardig groot. Niet zo geel als de kleine sierkwee maar ook niet echt groen.

Geplaatst:
  • Auteur

Heeeeeel misschien heeft iemand een foto waar de weggeeftafel op staat?

Geplaatst:

U vraagt: tafel níet in het begin geloof ik

DSC_0421.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Geweldig! Het is die ene losse links voor in het kratje. In ieder geval niet die groene.

Geplaatst:

Zijn ze allemaal eetbaar?

Geplaatst:

Kweeperen/ appels zijn ook erg lekker door je zelfgebakken cake!

Geplaatst:

Ja, daar ben ik ook mee bezig, gekei. En membrillo. De vraag was of alle soorten eetbaar zijn. Want als dat niet zo is, zit er nu waarschijnlijk een omeerbare kweepeer door mijn kweeperenmoes (membrillo in wording).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.