Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag gevonden? (en opgeruimd)

Featured Replies

Geplaatst:

Het heeft niets met de moestuin te maken, vandaar dat ik het hier in de babbeltuin post.

Wij lopen regelmatig een rondje door de buurt, en rapen dan ook afval. Vooral langs een wat grotere weg, een fietspad, bij bankjes in het bos, en in de sloten (die nu droog staan) vinden we regelmatig wat. Het valt vooral op hoeveel van die vape-zooi we al hebben gevonden. Met accu's en al. evil

Nou goed, ik zal hier af en toe een foto posten van onze 'oogst'... Wie doet er mee?

Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-07 om 13.29.06_a7824f0d.jpg

Geplaatst:

Goed bezig geweest @Jorieke123. Ik voel me altijd zo verdrietig als ik zie hoeveel zwerfvuil/afval er overal ligt. Ik ruim nabij onze woning ook regelmatig op. En tijdens mijn wandelingetjes ook. Soms wordt ik er moedeloos van omdat het dweilen met de kraan open is. Dan heb ik mijn kont nog niet gekeerd en ligt er alweer zooi... 😞Vooral ook veel lege lachgascilinders vind ik de laatste 2/3 jaren.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Helaas geen foto's,maar ik ben eigenaar van ongeveer 1.2 hectare bosgrond in de buurt van een natuurgebied,en het lijkt erop dat mensen hun afval beginnen weg te gooien eens ze op het wandelpad dwars door mijn bos komen.😢

Minstens 3 volle vuilniszakken per jaar die op mijn conto komen,en dan heb je er óók nog eens bij dat je verbaal agressief behandeld wordt door hondeneigenaars die zich het recht toe-eigenen om hun hond los te laten lopen op MIJN grond,alhoewel dat bij wet verboden is voor honden van privé-eigenaars,die ófwel geen hulphond nodig hebben,ófwel geen deel uitmaken van een jagersgroep.Vorige keer werd ik zelfs geconfronteerd met intimidatie toen ik m'n eigenaarsrecht aanhaalde....☹️

Voor álle duidelijkheid,ik heb NIKS tegen honden,ik ben zelf zowel tijdens m'n jeugd,als tijdens m'n huwelijk héél m'n leven omringd geweest door die schatten.Maar zélfs m'n éigen honden blijven aangeriemd in mijn bossen.

Geplaatst:
20 minuten geleden, Bernaar zei:

blijven aangeriemd i

Wat een narigheid van die mensen op jouw grond, ongelooflijk. Maar jij kunt je honden niet los laten lopen? Ik vraag mij af waarom, want buiten de broedperiode mag dat wel. Heeft dat te maken dat je van die aso's tegenkomt? Niet normaal meer dat je zelf niet over je grond kunt beschikken.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@Petrasmoestuin ,in België MOET je hond aangelijnd blijven in bosgebied ,tenzij je in een speciaal afgebakende hondenlosloopzone terechtkomt.Broedperiode van vogels heeft daar weinig mee te maken,aangezien veel ander 'wild' er andere geboortedata er op na houdt.😉

Eigenaar van de grond of niet,het gaat erom om het natuurlijke proces van de voortplanting van wilde dieren zomin mogelijk te verstoren,ongeacht of het vogels,zoogdieren of amfibiën e. d. zijn.

En daar kan ik me HÉLEMAAL in vinden,ondanks dat ik voor die grond betaald heb....😉

Geplaatst:

Goed bezig! Wél koud!

Geplaatst:

Ja joh niet te geloven. Wat een hoop.En dan te zien dat het hier waar ik nu ben..het Gooi.. nog veel erger is. Hoe kan het dat mensen zoveel troep “per ongeluk” laten vallen?

Gisteren onderweg zagen we nog iemand langs de rondweg richting Doetinchem rotzooi rapen.

Applaus voor de Berm Bende!!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Nog weer een stukje wat volgens de app niet vaak is aangepakt. En we hadden weer een flinke oogst. O.a. een aantal bloempotten die inclusief potgrond en dode planten in de (droge..) sloot waren gedonderd. 'Gelukkig' vonden we ook een hoes van een autoband of iets dergelijks, daar konden we meer troep in stoppen om het beter te kunnen dragen. crazy

WhatsApp Image 2025-12-30 at 15.28.12.jpeg

• 3 weken later...
Geplaatst:

Goed bezig @Jorieke123 .

Geplaatst:
On 12/30/2025 at 3:36 PM, Jorieke123 said:

Nog weer een stukje wat volgens de app niet vaak is aangepakt. En we hadden weer een flinke oogst. O.a. een aantal bloempotten die inclusief potgrond en dode planten in de (droge..) sloot waren gedonderd. 'Gelukkig' vonden we ook een hoes van een autoband of iets dergelijks, daar konden we meer troep in stoppen om het beter te kunnen dragen. crazy

WhatsApp Image 2025-12-30 at 15.28.12.jpeg

Toch verschrikkelijk dat andere mensen de moeite niet nemen om hun eigen afval te verwijderen én andere mensen ervoor laten opdraaien?

En dan zich achteraf verongelijkt voelen omdat boseigenaars de toegang verbieden voor HUN bossen.....😉

aangepast door Bernaar

• 3 weken later...
Geplaatst:

Ik vergeet steeds foto te maken van onze kleine zakjes die we wel eens vullen met wandelen. Dit was heel dicht bij..gewoon maar Knarrestein ingewaaid.

IMG_7208.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ruim ook regelmatig troep op van anderen tijdens de hondenwandelingen. Niet zoveel, maar toch. Iedereen ziet het liefst natuur zonder afval, dus ik snap echt niet waarom mensen hun afval in de natuur weggooien. Een beetje meer respect voor de omgeving kan geen kwaad bij veel mensen.

Hoed af voor de mensen die andermans troep opruimen.

Geplaatst:

@appelvrouw Mag ik jou (geheel off topic) vragen waar je die geweldige vingerhandschoenen (mét extra want-kapje voor de kou) hebt gevonden? Ik heb het liefst die vingerhandschoenen, maar af en toe mis je de extra warmte van zo’n kapje. Nog nooit gezien, wat ideaal!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.