Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Heel, heel erg mooi @Rookie ! Ook praktisch, dat stuk bij de lange bak. Erg mooie en geordende indeling.

Geplaatst:

Dank je @Dahli !

Ik probeer dit jaar alles wat meer georganiseerd en zo ergonomisch mogelijk te doen.

Voor mij hield dat in dat alles wat elkaar kan bestuiven, ook bij elkaar staat, dus de courgettes bij de pompoenen.

Voor een ander waarschijnlijk heel logisch maar vorig jaar had ik de pompoenen aan de ene kant van de tuin staan en de courgettes helemaal aan de andere kant.

En ik maar heen en weer lopen met mijn kwastje...😄

Geplaatst:

Heel goed van je! Ik moet maar afwachten hoe het hier gaat. Ik heb geen schaduwdoek en de meeste planten vinden het niet leuk. Zelfs de pompoenen niet.

Geplaatst:
34 minuten geleden, Rookie zei:

En ik maar heen en weer lopen met mijn kwastje

Dat is inderdaad vervelend, als je niet genoeg bestuivers hebt. Ik liep vorig jaar met mijn kwastje en dan zat er al een hommel in, soms met zijn tweetjes. De bijen en de hommels zijn er nu al, maar niet zo gek, de tuin staat vol met bloemen.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@Rookie Respect hoe hard jullie gewerkt hebben 💪💪💪

Wat zijn jouw planten al groot zeg!! 👍😍 Dat gaan vast mooie oogsten worden 😋🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

Geplaatst:

Palen gerubberd,

IMG_20260524_095529070_PORTRAIT.jpg

Zinnia's, diverse kruiden, rondobella en duttingold tomaten uitgeplant.

De Bianca di Trieste courgettes waren ook wel zover, dus die staan nu onder de oliefles-stolp.

IMG_20260524_114025263_HDR.jpg

Ook alvast de bogen geplaats voor een kolen- en een slabed, die ik morgen uit wil planten. Daar ga ik maar gaas overheen doen, want de slakken zijn ook wel weer flink aanwezig.

De Nine star perennial bloeit nu heel flink, ik kon er niet meer tegen plukken, dus ik moet alvast maar nieuwe gaan zaaien. Wel heel mooi en de insecten zijn er blij mee.

IMG_20260523_122926436_HDR~2.jpg

Verder geschoffeld en wat gewied en het nestje van de koolmeesjes schoongemaakt, want die zijn inmiddels uitgevlogen. Lag er toch nog een sneu eitje onderin.

IMG_20260523_120906200_PORTRAIT.jpg

Geplaatst:
3 uren geleden, Vrouwholle zei:

@Rookie Respect hoe hard jullie gewerkt hebben 💪💪💪

Wat zijn jouw planten al groot zeg!! 👍😍 Dat gaan vast mooie oogsten worden 😋🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

Ik voel me nu dan ook wel gesloopt...

Alles is ook nog keurig gemulched met hennepsnippers.

Morgen weer een beetje, maar het wordt wel 31 graden, dus misschien toch vanavond nog de paprika's in de grond zetten.

Ik neem er wel een krukje bij...😄

Geplaatst:

Kas nr 3 was aan de beurt.

Dat viel erg tegen met de mieren. Ik heb zo veel aarde eruit geschept, dat het zichtbaar minder is…

IMG_7502.jpeg

Met de eerste geflipte tegel was het al raak… en het kon erger.

IMG_7503.jpeg

IMG_7508.jpeg

Uiteindelijk het merendeel hopelijk eruit. Alles weer netjes. Dompelpomp 2 u laten lopen. Lekker nat. Tomatenkas beplant. Ik dacht niet dat ik het ooit zou meemaken, maar ik heb zo weinig planten dat ik 2 half lege kassen heb! Toch een beetje huilen…:

Toen wat pepers geplant in de peperkas. Niet klaar. Maar ik was 1 groot moddermonster. Heb nl tussendoor ook de tegels schoongespoten en daar zat wel 3 cm dik mos op. Ik wist niet eens meer dat de tegels wit waren. Ik dacht grijs. Maar wit dus 😆

Wat bloemetjes in glaasjes en flesjes gedaan. Lekker buiten eten. Rustig aan doen. Genieten van al dat groen en de mooie pioenen.

IMG_7469.jpeg

IMG_7510.jpeg

Geplaatst:

Niet normaal die mieren @Mellie ! ik heb nog nooit zoiets gezien. En dan ook nog die enorme hoeveelheden slakken. Ik vind het knap dat je de moed er in houdt. En je hebt gelijk, even rustig aan doen en genieten van al het moois. Maar toch, snap dat je ook wel eens moedeloos wordt.

Geplaatst:

Omdat ik toch af wilde hebben, wat ik me had voorgenomen te doen, na het drankje en de chipjes toch nog de paprika's en de pepers geplant en gelijk maar gemulchd.

Dat zal toch een hoop vocht vasthouden, hoop ik dan.

P1060729.JPG

Naast de paprika's twee bakken met klimbonen, gele en paarse, daarna twee bakken met zomer- en herfstprei en een bak met een voor mij nieuwe soort wortels.

Overal zit gaas over, tegen de katten, die daar hun wc van willen maken.

Zouden slakken trouwens over hennepstrooisel kruipen?

Geplaatst:

Wouw! Wat heb je hard gewerkt. Je zou het rustiger aandoen.😉 Het ziet er allemaal strak uit. Mooie mulch is dat, ik heb hele grove en dat is niet altijd gemakkelijk. Volgend jaar ook maar eens naar dit soort zoeken.

Geplaatst:

@Mellie Wat een tegenslag heb je. Dat schiet inderdaad niet erg op. Maar knap van je dat je je hoofd boven water houdt. Ach 2 halve kassen. Maar er kan straks toch nog meer in gezet worden? Je bent wat later begonnen, dus komt wel in orde.

Geplaatst:

Ach Mellie, dat zit flink tegen. Wat een mieren (en eitjes)! En die half lege kassen - je weet toch dat je tomaten heel makkelijk stekt he - met een paar weken heb je al een nieuwe plant. Gauw doen!

Geplaatst:

Vandaag alle tomaten uitgezocht en de tomaten buiten in moestuin in de grond gezet. Voor de kastomaten ook allemaal al gaten gegraven, maar toen werd het te donker en waren we moe. Ik heb de buitentomaten voor de nacht een fleskasje gegeven tegen de koudeschok en de slakken, overdag gaat dat er nog weer af uiteraard. Alleen de grote moeten zichzelf zien te redden. Tussendoor van oude dekbedhoezen stroken gefabriceerd, even onder de lockmachine doorgehaald, en die als schaduwdoek in de kas opgehangen. Ik had bij Temu clips daarvoor gekocht, niet goed op de diameter gelet, ships. Nou ja, met touwtjes werkt ook, de clips zijn op zich wel handig want daarmee hangt de stof wel veel beter en is e.e.a. ook veel makkelijker te op te hangen, te verplaatsen of te verwijderen. Vorig jaar hadden we hele hoezen gebruikt en dat was een gedoe. Beter zo. Cor heeft nog een stuk grond schoongemaakt en de chayote in de grond gezet, maar die stond er vanavond nog maar zielig bij. De rabarber eten gegeven en uiteraard weer van alles water gegeven. We hebben nog steeds geen water op de moestuin. Dat is met jonge plantjes echt wel een crime! Morgen verder. De courgettes en augurken moeten nu echt hoognodig de grond in.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.