Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tomaten 2026

Featured Replies

Geplaatst:

@eduro @driepinter

Isolatieplaatje op de bodem had ik ook al eens aan gedacht, alleen dit jaar geen tijd voor gehad, ga ik volgend jaar wel doen.

Die minikas van 270x90x90 gekocht voor 46 EUR..

Eind april/begin mei ruim ik die weer op om plaats te maken voor andere planten.

Ik heb hier een klein electrisch kacheltje in staan die de minimum temperatuur op 12 graden (gedurende de eerste dagen was dit nog 14 graden). Ik zet deze planten dus niet meer binnen.

Dit is juist de "truc" een minikas in een kas, zodat ik niet de hele kas hoef te verwarmen.

Vorig jaar had ik al zo'n minikas gekocht van 140x90x90 voor toen pepers, paprika en tomaten. Deze gebruik ik dit jaar alleen voor de pepers en paprika, minimum temp hier staat op 15 graden.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
1 uur terug, Dahli zei:

Prijzig zaadje (zelfs voor een F1),

Klopt alle F1 zaden zijn vrij duur. Kosten tussen 0,40 en zelfs boven 1 EUR per zaadje. Die Tomimaru kostten volgens mij iets meer dan 0,60 per zaadje.

Ik heb het er wel voor over, want er komen veel en lekkere tomaten vanaf. Ik weet dat er vaak commentaar is op de commerciele zaadbedrijven. Maar de laatste 15-20 jaar wordt er heel veel veredeld op smaak (brixwaarde) kleur, vorm, beleving, snacktomaatjes etc. En niet meer puur op productie zoals voorheen, kiloknallers waarvan de smaak vaak tegenviel.

Het nadeel is inderdaad dat je niet meer zelf vanuit zaad kunt vermeerderen. Ik kweek zelf heel veel (sier) planten zelf van de planten in mijn mijn eigen tuin (stekken, zaaien) maar bij de tomaten en ook pepers, paprika, komkommers doe ik dat niet meer. Ik heb het wel gedaan bij tomaten in het verleden. Van zaadvaste rassen maar ook eens van F1 hybriden. Ik herinner me 1x van een gele F1 cherrytomaat. Een van de nakomelingen gaf heel veel tomaatjes maar die bleven groen, zodat ik in october een plant had met meer dan 10 trossen met alleen maar groene tomaten (niet rijp dus niet te eten).

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.