Geplaatst: Zaterdag om 17:212 d Hier komen ze er ook aan, de bovenste van de trossen dan. Iedere dag even checken of het al zover is.
Geplaatst: Zaterdag om 17:262 d O, die onderste zijn mooi!Wat is dat voor soort?Bovenste vind ik ook mooi hoor...🫣
Geplaatst: Zaterdag om 17:362 d @Rookie Die onderste is Nightshade F1. De enige F1 die ik ooit heb gekweekt en nu voor de tweede keer. Omdat hij zo mooi is, en het hier erg goed doet gewoon in de open lucht. Hij is ook relatief vroeg wat handig/noodzakelijk is als je geen kas hebt. Het zijn erg sterke planten. De vorige keer rijpte hij iets eerder af, maar kon hij ook 3 weken eerder geplant worden. Maar bovenal is hij erg lekker, heel kruidig, zoet smaakvol tomaatje. Hij is voor een cherry vrij groot vind ik.
Geplaatst: 20 uren geleden20 u Een vraag voor de mensen, die er meer van weten dan ik.Mijn tomaten groeien tegen de klippen op en worden (buiten) al zo'n drie meter hoog.De weersverwachtingen blijven droogte geven en en zit een kans in, dat er weer een hittegolf aan komt.Er zitten veel bloemen in de planten en er hangen ook veel tomaatjes aan, die door de vorige warme periode nog niet willen kleuren.Ik zit er nu over te denken om de planten te gaan toppen, iets wat ik meestal veel later doe.Maar ik heb zomaar het idee, dat het wel eens goed zou zijn, ter behoud van de vruchten, die nog moeten ontwikkelen.Goed idee?Geen goed idee?
Geplaatst: 15 uren geleden15 u @Rookie Ik heb dat onlangs ook gedaan. Al schieten er nu alweer wat dieven omhoog zie ik 😊. Hier een fotootje van een gedeelte van mijn tomatenschutting. Ze zijn nu ongeveer 2,30 m.Ik top altijd op deze hoogte omdat ik kan er anders niet meer bij kan. En omdat ze anders gaan overhangen naar de buren. Maar vooral omdat ik denk dat wat er bovenin aan bloemen in zit de resterende tijd nog wel nodig heeft om tot een rijpe tomaat te komen. Dat wordt buiten toch al krap. Tenslotte kan alle energie nu naar het vormen van de laatste nieuwe tomaten gaan én naar de groei en afrijping van wat er nu aanhangt. Hier werkt het zo prima.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Dat zijn mooie planten @Dahli !Ik heb de mijne dus nu ook maar getopt.Er zitten al heel wat tomaten in, die nog moeten groeien en kleuren en toch ook nog wel wat bloemen.Ik zal kijken, of die bloemen zich nog verder ontwikkelen en anders gaan die er ook maar uit.Het superwarme weer doet ze ook geen goed dit jaar.Ik zal het goed in de gaten gaan houden.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u 9 minuten geleden, Rookie zei:Het superwarme weer doet ze ook geen goed dit jaar.Dat ben ik helemaal met je eens! Hier zijn sommige bloementrosjes verdroogd, ook niet bestoven denk ik. Je ziet via de lengte van de stam eigenlijk precies wanneer het zo warm is geweest. De bloementrosjes weer wat hoger zijn weer wel goed bestoven en groeien uit tot tomaten. Dus halverwege de tomatenplanten zit a.h.w. een vruchtloze zone. Ik denk ook dat door de warmte eind juni kwam. Al met al wel tevreden.Na een paar jaar ben ik wel tot de conclusie gekomen dat de echt grote tomaten het hier buiten niet geweldig doen. Heel veel blad, maar weinig vruchten. Ik heb daarom besloten dat formaat Matina (zo groot als een normale winkeltomaat) in de toekomst mijn grootste soorten gaan worden. Die doen het uitstekend. Ik vind dat echt wel jammer, maar iedere tuin heeft zijn beperkingen 😊.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Ik vind de Matina ook een prima tomaat.Ik ben ook erg ingenomen met de Rondobella, die is phyt bestendig.Dat vind ik toch wel erg prettig.Ik had dit jaar geen saustomaten nodig, maar daar vind ik de Amish Paste en de Nagina heel fijn voor.Die laatste is ook redelijk bestendig.Het leuke vind ik, dat naarmate je langer bezig bent, je steeds meer een soort overhoudt, waar je goed mee kan werken.Ik heb dit jaar voor het eerst de Phytabella, een pruimvormige kerstomaat, ook resistent.Maar die moet ik dus nog proeven, als ze nog willen kleuren tenminste.We gaan het zien!Ik zit niet zo te wachten op nog een hittegolf eigenlijk...😧
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Ben zelf alleen maar cherries en kleiner gaan kweken. Meer kans dat het vroeg genoeg afrijpt hier in de tuin, en ik ben een tomatensnoepert...De 100's en 1000's maken hun naam waar hier, heel veel kleine rode knikkertjes. De Tumbling Toms doen het ook goed, al zijn mijn 2 topplanten met de storm omgegaan, wat de helft aan oogst kostte.Black cherry begint hier nu af te rijpen buiten, en 2 dieven ervan die ik heb laten wortelen beginnen ook vruchten te vormen, zijn de helft lagere planten. Ben benieuwd of die nog een hoop willen strekken, of dat ze laag blijven en vanaf daar overgaan op vruchtvorming.Al flink wat tomaatjes kunnen oogsten, scheelt aanzienlijk met de boodschappen.. en mn gewicht.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u 15 minuten geleden, Dashbro zei:De 100's en 1000's maken hun naam waar hier, heel veel kleine rode knikkertjes.Fijn te lezen dat ze het goed doen én dat je ze lekker vindt! Ik vond ze zelf vorig jaar ook leuk, en het zijn mooie struiken die goed in een bak of grote pot kunnen. Als je van cherry’s houdt, kan ik je ook de Black opal aanraden. Die geeft veel en lekkere vruchten. Ik heb ze nu voor het tweede jaar dankzij de gekregen zaadjes van @Tanja65 .
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Mijn tomaten blijven helaas achter, zoals andere jaren. Ik zag dat ik ze 3 weken geleden voeding heb gegeven, nu wat extra gegeven. Tomaten is ook niet erg mijn ding. Afgelopen jaar neusrot en phyto. Nu heb ik ze verspreid geplaatst, sommige erg laat, of het goed komt weet ik niet. Ik ga de tomaten sowieso ook meer ruimte krijgen volgend jaar. Geen koriander, basilicum en pepers erin.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.