Geplaatst: 18 uren geleden18 u Hier ook de eerste tomaatjes:Dit is de geënte snoeptomaatplant van de kinderen dus die mogen zij morgen plukken.En voor degene die zei dat ik begin mei nog prima tomaten kon zaaien. Van de eerste zaaironde zijn uiteindelijk toch nog een paar zaden opgekomen maar die planten staan er sneu bij vergeleken met de gekochte planten. Ik krijg het niet vastgelegd op de foto maar de eigen zaai komt net tot de knie terwijl de gekochte en gekregen planten inmiddels 40cm boven de tomatenspiralen uit groeien. 17 uren geleden17 u aangepast door loes
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Op 7-7-2026 om 00:19, appelvrouw zei:Help me herinneren!Ik doe graag mee. Ik vind hem er leuk uit zien.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Ondanks de koelere nachttemperaturen willen mijn tomaten maar niet kleuren.Een paar van de kerstomaatjes willen wel rood worden, maar vooral de grotere tomaten vertikken het en blijven knalgroen.Zou ik de volgroeide exemplaren niet gewoon kunnen pukken en op de vensterbank rood laten worden?Of moeten ze daarvoor echt eerst een blosje hebben?Mijn mooie Vojluska tomaat begint zelfs al te barsten, maar die hangt er dan ook al heel lang...Edit: De vojluska heb ik er af geknipt, het heeft weinig zin om die nog verder te laten barsten.Hij ligt nu in de vensterbank, in de hoop, dat hij nog een kleurtje krijgt. 6 uren geleden6 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Hier ook alleen nog maar groene tomaten. En ng heel veel bloemetjes. Over de groene tomaten maak ik me (nog) niet zoveel zorgen, er komt nog heel veel zon aan de komende weken. Over de bloemen twijfel ik, is het beter deze nu te verwijderen?
Geplaatst: 6 uren geleden6 u 45 minuten geleden, Rookie zei:Hij ligt nu in de vensterbank, in de hoop, dat hij nog een kleurtje krijgt.Wat ook kan helpen (en wat ik zelf altijd doe aan het eind van het seizoen) is hem in een papieren zak stoppen met een banaan of appel. Het gas dat deze loslaten versnelt de rijping, vooral de banaan. Wel om de paar dagen kijken, zeker als je banaan gebruikt, , omdat deze uiteraard ook door rijpt.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ik had vorig jaar een hoop groene kerstomaatjes over aan het eind van het seizoen. Die hebben weken nagerijpt in de vensterbank. Zo zoet heb ik tomaten niet vaak geproefd.Nog zat zomer te gaan, voor afrijping. Maar dat ze nu al barsten is niet fijn..
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Alleen deze ene, maar hij hangt er dan ook al weken in.Het was de eerste tomaat, ik denk toch zeker al een week of vijf.En dan bedoel ik in deze volgroeide vorm.Heel vreemd eigenlijk.Maar als we weer een poos die hoge temperaturen krijgen, vaag ik me af, hoe dat met de rest zal gaan.Gelukkig zijn de nachttemperaturen weer gewoon laag. 5 uren geleden5 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 3 uren geleden3 u 1 uur geleden, Rookie zei:Het was de eerste tomaat, ik denk toch zeker al een week of vijf.En dan bedoel ik in deze volgroeide vorm.Heel vreemd eigenlijk.Ik denk dat je de Voljusko-zaadjes van mij hebt gekregen? Ik heb mijn foto’s van 2024 nog eens terug gekeken. Ook toen duurde het lang, maar opeens kleuren ze heel snel. Ter illustratie het verschil in 2 weken.Foto 14 juli 2024Foto 1 augustus 2024Ze waren overigens niet gescheurd. Ik vermoed dat diegene die je hebt geplukt snel afrijpt in de vensterbank.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Mijn 5 soorten op een rijtje. @Rookie De grootste soort is hier ook nog knalgroen. Van de andere heb ik al wat kunnen oogsten.Dancing green fingers. Eén van de grotere trosjes. Het wisselt een beetje.Beauté de Lorraine. Nog knalgroen, dat duurt nog wel een paar weekjes.Black opal. Veel van dit soort trosjes.Nightshade. De meest productieve dit jaar. Dit zijn 2 trosjes. 1 uit de hoofdstam en 1 uit een sterke dief. Grappig dat ze toevallig op precies dezelfde hoogte zijn ontstaan. Hierboven heb ik ze getopt.Matina. Ook een erg dankbare soort.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Op 18-7-2026 om 15:34, Rookie zei:Mooi!In welke regio woon jij?Hier kleurt nog helemaal niets, hoewel ze wel redelijk volgroeid zijn.Bij mij is het grootste deel ook nog groen. Al zie ik sinds deze week de kleur iets veranderen. Bij de Tomberry heb ik wel al 3 tomaatjes kunnen oogsten. Zie het topic 'foto’s van je oogst'. Te warm geweest vermoed ik.En wat beteft je opmerking over toppen. Ik heb dat afgelopen week ook gedaan bij al mijn stamtomaten. Ze hangen vol tomaten. Dan gaat de energie naar afrijpen hoop ik ipv groeien en nog meer trossen maken. 3 uren geleden3 u aangepast door Gitta
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Op 20-7-2026 om 16:45, Dahli zei:Na een paar jaar ben ik wel tot de conclusie gekomen dat de echt grote tomaten het hier buiten niet geweldig doen.Daar ben ik een paar jaar geleden ook achter gekomen. Dus al een paar jaar geen hele grote tomaten meer in mijn achtertuin buiten. Maar sinds vorige jaar lente heeft mijn moeder een foliekas en daar zaai ik dus wel een paar grote tomaten voor. Mijn moeder houdt ook erg van vleestomaten, dus dat komt goed uit. Ik zaai en verzorg de tomaten van mijn moeder, dus ik krijg er ook weleens wat mee van die mooie grote vleestomaten. Hopelijk blijft de foliekas nog een tijdje heel.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Hier foto’s van mijn tomaten planten. Primary colors tomaat Links chocolate cherry tomaat en rechts peacevine cherry tomaat Aztek tomaat Balkontomaat Maya Sister Keyes tomaat Vitabella cherry tomaat De laatste 2 heb ik van de weggeeftafel bij de MTFD gehaald. De Sister Keyes is een groene tomaat, dus ben benieuwd wanneer ik hem kun gaan plukken. Een paar tomaten onderaan krijgen nu een net iets andere kleur groen dan de rest, maar nog wel hard. Dus ik voel nu om de dag of de tomaat al zachter wordt. Ik ben benieuwd hoe hij zal smaken.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Het gaat om deze tomaat, die heeft net een wat ander kleurtje dan de rest. Dus is aan het rijpen denk ik dan.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u PLUKKERSHelp, mijn tomaten worden niet rood, wat nu?Ontdek waarom tomaten groen blijven en leer hoe je de rijping stimuleert. Praktische tips voor volle, rode en smaakvolle tomaten uit eigen tuin!Ik vond bovenstaand artikel waarom de tomaten niet rijpen. Het is dus inderdaad te warm geweest. Sinds zaterdag is het koeler en begint het rijpen.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u De eerste rijpe tomaten uit mijn kas zijn de gele peer en de golden sweet, beide afkomstig van de mtfd. Smaaktest: golden sweet heeft een lekker frisse en zoete smaak. Gele peer is erg leuk kwa vorm, maar smaakt melig.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Gitta Wat een leuke soorten heb je! Die Primary Colours is helemaal echt een prachtig tomaatje 😍.Hoe bevallen je nieuwe speciale tomaten-containers van Plukkers? Slim dat je ze verlengd hebt met lange tokins. Ik zie ze wel zitten voor de voortuin 😉. Deze hadden toch een waterreservoir?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Bedankt @Dahli . Ja, ik heb ze uit de BZD gevist afgelopen oktober. De zaden dan natuurlijk 😆. De speciale tomaten containers bevallen prima. Toen het zo warm was wel om de 2 a 3 dagen bijvullen, want toen dronken de planten best veel. Deze week heb ik ze gisteren pas weer bijgevuld, gelijk met vloeibare voeding erbij. Als er ook nog eens wat regen tussendoor valt, dan hoef je alleen maar de voeding bij te geven. Dat was eind mei begin juni het geval. Tot nu toe dus erg tevreden en de planten hangen mooi vol met tomaten.
Geplaatst: 59 minuten geleden59 min 2 uren geleden, Dahli zei:Ik denk dat je de Voljusko-zaadjes van mij hebt gekregen? Ik heb mijn foto’s van 2024 nog eens terug gekeken. Ook toen duurde het lang, maar opeens kleuren ze heel snel. Ter illustratie het verschil in 2 weken.Foto 14 juli 2024Foto 1 augustus 2024Ze waren overigens niet gescheurd. Ik vermoed dat diegene die je hebt geplukt snel afrijpt in de vensterbank.Ja, dat klopt!😊Er groeien nog wat tomaten in, maar deze was gewoon heel snel.Ik wilde hem nu niet meer laten hangen, met die barst.Hij zal dan binnen wel snel kleuren.
Geplaatst: 33 minuten geleden33 min 31 minuten geleden, Gitta zei:Toen het zo warm was wel om de 2 a 3 dagen bijvullenDank je! Voor een container vind ik met dat warme weer om de 2 à 3 dagen water geven niet veel. Ik ga deze eens sterk overwegen, het geeft me weer een mogelijkheid om 2 soorten extra te telen, leuk!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.