Geplaatst: 17 augustus17 Aug Even een fotootje van mijn "Gargamel" tomaten. Ze waren eerst voornamelijk paarszwart van kleur maar tijdens mijn vakantie zijn ze best mooi geworden. Al zeg ik het zelf.
Geplaatst: 17 augustus17 Aug Op 12-8-2026 om 20:18, Dahli zei:De tweede vraag betreft het volgende. Een enkele van de Black opal tomaatjes is een soort van gemarmerd. Onder de schil zitten lichte plekjes. De twee tomaatjes links op onderstaande foto hebben het. De rechter, ter vergelijking, niet. Op de onderste foto is er eentje doorgesneden. Je ziet een wat dunnere, witte rand op de plek van de marmering. Bovenin. Weet iemand wat dat is en waardoor het komt? Deze tomaatjes hingen niet in de volle zon, maar deels achter wat blad. Alleen sommige BO’s hebben het. De andere soorten niet.@redzebra Mag ik misschien bovenstaande vraag onder jouw aandacht brengen? Ik hoop dat jij het antwoord weet namelijk 😊. Ik heb zelf geen idee.
Geplaatst: 17 augustus17 Aug Ik moet je het antwoord schuldig blijven @Dahli, een aantal mogelijke richtingen waarin je kan denken: beschadiging door stinkwants (cloudy spot), een mosaic virus (pepino), hoge temperaturen (geeft soms binnenin ook witte adering) of een combinatie, .... edit: vb Tomato, Physiological Ripening Disorders : Vegetable : Center for Agriculture, Food, and the Environment (CAFE) at UMass Amherst
Geplaatst: 17 augustus17 Aug 5 minuten geleden, redzebra zei:hoge temperaturenHebben we die gehad dan 😬🤪😅
Geplaatst: Maandag om 22:055 d Dank je wel @redzebra . Ook voor het delen van het artikel. Het vreemde vond ik dat alleen deze soort het vertoonde terwijl ik erg dicht op elkaar kweek. De smaak was er niet minder om 😃.
Geplaatst: Dinsdag om 05:555 d Op 14-8-2026 om 19:28, jootje zei:Ik heb de namen van mensen die de gourmet plum willen opgeschreven. Na het tomaten seizoen ga ik de zaden verpakken en versturen. Ik geef dan nog wel een seintje! 😊🍅Ik ook graag. Volgend jaar hoef ik geen gewone tomaten meer.
Geplaatst: Donderdag om 12:003 d Königsblüte dus. De andere vruchten hebben de gewone vorm van de Vojluska.
Geplaatst: Donderdag om 14:153 d @Arja Ik dacht het al te herkennen aan de steelaanzet toen hij nog hing. Ik hoop dat je hem lekker vindt. Wat een knaap zeg! Van deze heb de lekkerste pastasaus ooit ingemaakt destijds.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Nog eventjes en dan is deze mega-tros zo ver. Ik vind de vorm van de BdL zo mooi.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Auteur De grote en de kleine 😄Pepe's gigante heeft een Microberry op de schouder.Wat me doet afvragen of elke tomatenplant een marge heeft. Tweeduizend microberries tegen drie flinke Pepe's, ofzo?
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Op 20-8-2026 om 16:15, Dahli zei:@Arja Ik dacht het al te herkennen aan de steelaanzet toen hij nog hing. Ik hoop dat je hem lekker vindt. Wat een knaap zeg! Van deze heb de lekkerste pastasaus ooit ingemaakt destijds.Hij is verschrikkelijk lekker! En dat zeg ik niet gauw bij tomaten. Wow. We zitten hier vandaag te smullen.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u @Arja Leuk dat je hem zo lekker vindt! Ik heb hem de afgelopen 2 jaar niet gekweekt en eigenlijk wilde ik geen grote soorten meer. Die doen het toch wat minder hier. Maar ik heb hem door jouw enthousiasme toch op het lijstje voor volgend jaar gezet. Dat lijstje lijkt daarmee alweer compleet voor volgend jaar, voor de volle grond dan 😊.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Leuk! Ik ga zeker zaad bewaren, voor de zekerheid niet van deze want dit was die eerste, misvormde vrucht. Nu ben ik vrij slecht in het opkweken van goede plantjes, ze blijven bij mij altijd magertjes. Toch maar eens kijken naar een goed systeem voor verlichting dan.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u 5 uren geleden, Dahli zei:Ik vind de vorm van de BdL zo mooiHopelijk vind je hem ook lekker. Ik zal jouw foto hopelijk met jouw goedvinden doorsturen aan de Franse tuinclub voorzitter van wie ik de zaadjes heb gekregen hij zal het heel leuk vinden dat de Lorraine nu ook in Nederland wordt gekweekt,
Geplaatst: 4 uren geleden4 u @appelvrouw Ik had eventjes geleden de eerste rijpe en die vond ik heerlijk! En natuurlijk mag je de foto doorsturen. Als ze rijp zijn, dan volgen nog meer foto’s. De eerste was ook prachtig van binnen. Leuk om te weten trouwens dat de BdL via via (in eerste instantie jij dus) op deze manier Europa doorkruist.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u 6 uren geleden, Dahli zei:de vorm van de BdL zo mooi.Zeker heel mooi. Bij mij duurt het allemaal heel erg lang, daarom loont het bij mij niet om veel tomatenplanten te zetten helaas. Ik ga ze volgend jaar op een andere plek zetten, misschien dat het beter gaat.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @Petrasmoestuin Misschien werkt een kleine soort beter in jouw tuin? Bovenstaande 100 & 1000’s had ik vorig jaar in een kweektafeltje staan. 2 planten. Wel op het zuiden. Het is een vrij vroeg tomaatje. En zeker voor salade bijvoorbeeld heel handig. Je plukt en doet ze erdoor. Geen snijwerk. Smaak is goed, opbrengst ook.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Wat een leuke is dit. Heet het 100 & 1000? Ik heb al een stamtomaat Dwarf Microberry besteld en die ga ik ook proberen. Die hoeft niet te klimmen.De stamtomaat van de MM was niets, die kreeg allerlei ellende, dus ik durfde geen lage tomaat meer aan.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik sluit me aan in de BdL liefhebbers! Dit jaar niet gekweekt maar vorig jaar wel (zaadjes van @appelvrouw ) en o o o wat waren die lekker. Eerlijk is eerlijk, ik kweekte toen ook Heart of Gold - die deden niet voor de BdL onder. Eigenlijk wil ik ze allebei nog wel een keer kweken.
Geplaatst: 51 minuten geleden51 min 1 uur terug, Dahli zei:@Petrasmoestuin Misschien werkt een kleine soort beter in jouw tuin? Bovenstaande 100 & 1000’s had ik vorig jaar in een kweektafeltje staan. 2 planten. Wel op het zuiden. Het is een vrij vroeg tomaatje. En zeker voor salade bijvoorbeeld heel handig. Je plukt en doet ze erdoor. Geen snijwerk. Smaak is goed, opbrengst ook.Oh ik ben ook fan... En een vriendin van mijn moeder ook! Lekker, en zo productief... Heb nu 3 planten staan. Volgend jaar nog een paar, ik knikker ze overal in, hehe...
Geplaatst: 50 minuten geleden50 min 1 uur terug, Petrasmoestuin zei:De stamtomaat van de MM was niets, die kreeg allerlei ellende, dus ik durfde geen lage tomaat meer aan.Een stamtomaat is een hoge tomaat, geen lage dus. De lage tomaten zijn struiktomaten.Dat tomaatje hierboven is dus een struiktomaat. Hij heet inderdaad Hundreds & Thousands. Die blijft relatief laag en hoef je ook niet te dieven. Ondanks dat je geen lage meer aandurft zou ik deze toch een keertje proberen in 1 van je kweektafels. Ik denk echt dat je daar meer plezier van gaat hebben. Wel op een zonnige plaats.
Geplaatst: 33 minuten geleden33 min Ik bedoelde inderdaad de stuiktomaat, dat is een lage. Ik wil deze best eens proberen. Ik eet hoofdzakelijk kerstomaatjes. Als ik saus wil maken van grotere, dan moet ik zo veel planten neerzetten, dan kan ik niets anders meer verbouwen en zoveel rekken heb ik ook weer niet. 😊
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.