Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pepers 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Welke potgrond heb je gebruikt?

Geplaatst:

Mijn pepertjes groeien ook verrekte langzaam, het blijven ienieminies , en ik had dure zaai-en stekgrond van pokon gebruikt, heb warmtematjes etc.

Volgende week ga ik een gedeelte meenemen naar mijn werk om ze daar in de vensterbank te zetten. Ik denk dat ze graag zonlicht willen ipv een temu lampje. Kan ik meteen het verschil in groei zien tussen daar en thuis.

Geplaatst:
On 3/1/2026 at 9:51 PM, Dahli said:

Deno - > zaaitray cel 2,5 x 2,5 cm - > P11 - > definitieve grote pot.

@Dahli ,dus als ik het goed begrijp wordt P9 overgeslagen in jouw peperteelt?

Geplaatst:

Ja dat klopt Bernaar. Dat werkt hier prima.

Geplaatst:

Hier een overzichtje hoe het er nu hier bij staat...

Ik heb een oud aquarium (180l) en een terrarium in gebruik als kweekbakken met de mogelijkheid om de temperatuur vast te houden, en een bureau met verstelbare plankdiepte voor de zaailingen.

Het aquarium, hier gaan de planten in die het terrarium ontgroeid zijn. 2 LED tl vervang balkjes in de deksel, 2 verschillende lichttemperaturen- blijft rond de 20°C.

20260307_210503.jpg

Het terrarium heeft een ruimte voor 25 7cm potjes, hangt een 17W led plafondlamp van de action in. Schakelt in om 07:00, uit om 20:00.

20260307_210450.jpg

En de couveuse in het bureau, een zelfde 17W led lamp dichter bij, op een plank vast met een graniet tegel als heatsink erop, die op 23°c blijft steken. Zodra de couveuse leeg is gaat de plank er uit, en blijft er meer hoogte over.

20260307_210515.jpg

Onder het bureau zit verder in het seizoen ook een 17W lamp waarbij de grotere planten op een paar dienbladen op het vloerkleed staan. Zodra de tomaatjes gezaaid zijn gaat het weer heringedeeld worden.

Niet professioneel, maar wel lekker aanklooien..

aangepast door Dashbro

Geplaatst:

Het heeft ongetwijfeld met het licht te maken, of misschien zijn jullie eerder gestart. Mijn pepers zijn nog een stuk kleiner. Maar ze hebben wel voldoende warmte en licht gehad om niet van die slungelige sprietjes te worden. Geduld.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Op 28 februari gezaaid en gisteren boven de grond gekomen. De pepers. Niet veel gezaaid dit keer (wegens omstandigheden de komende tijd). Alleen wat favorieten.

Geplaatst:

En de Lemon Drop van @Mellie en de Ring of Fire van @Goldfish hebben de eerste koppies boven de grond. Mijn eigen Ring of Fire zaadjes uit 2022, nog niet. De warmere soorten vertonen ook nog geen leven. En de Etna zaadjes die ik in 2023 terugkreeg van @rorror ook nog niet. ik kreeg die weer van Sol, maar uiteindelijk kwamen die bij ons van iemand van wie we al jaren niets vernomen hebben @timvk2000 . Heb er net een lamp bijgezet.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

P9 naar P11 is nauwelijks een stap te noemen, elke kant een centimeter grond erbij doen is een heel gedoe. Nou heb ik misschien een of twee 11cm potjes en 14cm potjes dus voor mij is het P9 en dan ik 10L, 12L pot of wat ik dan ook heb staan.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Daarom doe ik dat ook niet @donaldk 😊. Je hebt gelijk, dat gepruts langs die randen om die paar cm bij te vullen. Vreselijk vind ik dat. Killing voor je nagels ook 😄.

Dus ik doe hetzelfde als jij. Direct na de zaaitray naar, in mijn geval, P11. En dan door naar de definitieve pot. Soms, als ik zin heb zit er nog een +/- 25 cm pot tussen. Hangt van de weersvoorspellingen af. Of de zaak naar buiten kan.Grote stappen, snel thuis 😉.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Ja, dat klopt. Ik ben nu ook bezig met P7 potjes, omdat ik die P9 en P11 voor de grote zomerplanten wil bewaren. Maar zoals jullie misschien hebben gezien, die P9 passen allemaal mooi naast elkaar en die P7 is inderdaad een gepriegel om de aarde erom heen te doen.

Geplaatst:

@Dahli ik heb dit jaar P6 gebruikt, zaaitray 104 gats waar commerciele peperleveranciers mee werken heb ik niet veel van, heb er eentje voor 'buiten' gebruikt voor Uien. Wel zitten er nu meestal twee zaadjes in.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Ik zaai zoveel mogelijk voor in een rond potje, nouja zaai, ik zet het gekiemde zaad in een rond potje.

Bij verpotten zit je dan niet met een rechte rand, maar druk je het plantje direct in een rond gaatje in de grotere pot (ik vul ze heel luchtig, dan gaat dat heel makkelijk), geen gedoe met de randen... De wortels hebben dan ook gelijk meer ruimte om op te zoeken.

Ik maak de gaatjes diep zodat de plantjes tot de kiemblaadjes in de grond staan- en lukt dat niet, maak ik de wortelkluit iets losser- en zet ik ze op die manier iets dieper.

P11 gebruik ik nu voor meerdere planten (per 3 in pot), en de planten die ehm.. prioriteit hebben, gaan per stuk in een p9.

Ik had iets meer dan een week terug nog de angst dat het te langzaam groeit, maar het gaat exponentieel, nu zit ik eerder te panieken waar ik het allemaal laat😅

Alles is hier op 5 januari gestart, waar eigenlijk beter de langzame groeiers eerst gezaaid hadden moeten worden... een weet om weer te vergeten voor volgend jaar!😅

Geplaatst:

Zojuist een paar peperplantjes neergezet bij mij op kantoor. Ik moest ze op de scooter vervoeren en ik haad daarvoor een klein kweekbakje met deksel gebruikt. Alleen daar pasten maar 4 potjes P9 in en 5 wat kleinere potjes. Die kleine potjes ook maar meteen op kantoorverpot naar p9. Hopelijk krijgen ze wat zonlicht en gaan ze een beetje groeien.

20260309_083833.jpg

20260309_084426.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.