Geplaatst: 19 mei19 Mei @Petrasmoestuin Het ras is Suprifin. Een productieve bruinkokende tuinboon met een compacte groei die niet veel hoger wordt dan 1 meter met stevige stengels (mits je geen stikstofhoudende meststoffen geeft) . Voor het zaaien wordt compost in de grond gewerkt en ze krijgen later als toegevoegde meststof alleen nog maar patentkali. Hoeft niet opgebonden te worden. Prima geschikt voor de diepvries.
Geplaatst: Donderdag om 17:153 d Het wordt een geweldig peulvruchtenjaar volgens mij. Zeker nu de temperatuur wat oploopt, bloeien ze volop. En de planten worden ook forser dan anders. Ze zitten hier inmiddels op zo’n 1,50 meter. Het lukt me dit jaar beter om de snaps te laten hangen i.p.v. ze steeds van de plant te snaaien 😊.
Geplaatst: Donderdag om 19:523 d Op 19-5-2026 om 10:16, Frans zei:wordt dan 1 meter met stevige stengels (Dank je voor de info. Maar 1 meter vind ik echt nog heel erg hoog. Ik zag dat er nog lagere soorten zijn, die kun je dan in een bak zetten zonder ondersteuning.
Geplaatst: Vrijdag om 00:423 d Wordt het dan niet eens tijd om over te stappen naar een dergelijk ras i.p.v. door te blijven sukkelen ? Op 6-5-2026 om 13:49, Petrasmoestuin zei:Bij mij vallen ze elke kant op zonder touw en met touw zelfs ook.Maar ook Suprifin moet zonder ondersteuning in een bak te gebruiken zijn mits je ze zodanig zaait dat de planten elkaar onderling kunnen ondersteunen en ze voldoende diep kunnen wortelen.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u De erwten komen steeds meer in bloei. Zien er supergezond en stevig uit. Het belooft een goed erwtenjaar te worden.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Wauw @Frans , prachtig! Hier zijn de erwten maar matigjes dit jaar. De doperwten zijn tot twee keer toe kaal gegeten. De peultjes sloegen niet aan en hadden eveneens vraatschade. En de kapucijners zijn om onduidelijke redenen maar de helft van de hoogte van vorig jaar. Ze geven gelukkig wel peulen. Alleen de sugarsnaps zijn min of meer succesvol (ook vraatschade maar daar doorheen gegroeid). Het is wat het is. Ik ben blij voor jou dat het er zo geweldig bij staat!!
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Nee @Rookie . De grond is nog vochtig genoeg na de vele regen van de afgelopen week en hun verdamping kunnen ze nu nog makkelijk aan. Buiten dat , en dat zou toch wel eens snel nodig kunnen zijn met het huidige weerbeeld, heb ik gelukkig nog een grondwaterpomp en sectorsproeiers ter beschikking. Naast de kas de beste investering die ik ooit voor de tuin gedaan heb.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 7 uren geleden, Tanja65 zei:Hier zijn de erwten maar matigjes dit jaar. De doperwten zijn tot twee keer toe kaal gegeten. De peultjes sloegen niet aan en hadden eveneens vraatschade. En de kapucijners zijn om onduidelijke redenen maar de helft van de hoogte van vorig jaar. Ze geven gelukkig wel peulen. Alleen de sugarsnaps zijn min of meer succesvol (ook vraatschade maar daar doorheen gegroeid). Het is wat het is.Vraatschade waardoor @Tanja65 Vogels en/of insecten ?Als ik mijn erwten niet zou afschermen met netten zou het niet veel worden vanwege de vele mussen en redelijk wat houtduiven. Alleen de bladrandkever plaagt me wel eens maar die schade is tot nu toe laag gebleven (even afkloppen) zodat de plantjes er makkelijk doorheen groeien. 1 uur geleden1 u aangepast door Frans
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ja, door insecten. Een soort kevertjes. Nauwelijks iets tegen te doen - in een nacht kaalgevreteb. De eerste keer overviel het me. Maar de tweede serie - thuis opnieuw voorgezaaid - had ik oplettender moeten zijn, toen hebben slakken zichzelf een maaltje beloofd. Onze buurman op de moestuin had ook de eerste lichting doperwten opgegeten gezien door kevertjes. De tweede door muizen. Pas de derde batch bleef staan. Daar zijn wij niet meer aan toegekomen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.