Geplaatst: 27 januari27 Jan Ik kwam er net achter dat er nog aubergine topic was voor dit jaar. Dus bij deze.Vanmiddag is ook de aubergine de grond in gegaan en staat nu in een verwarmde kweekbak in de keuken. Aubergine Patio baby F1 Met dank aan @Petrasmoestuin
Geplaatst: 27 januari27 Jan Ha jaaa, het aubergine topic 👍Bij mij staat er van alle gezaaide soorten al een kiemplantje boven de grond.Aubergines gaan bij mij nooit heel denderend, maar ik heb toch maar weer 7 soorten gezaaid. Ooit gaat het lukken om kilo's vruchten te kweken. 😁 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 27 januari27 Jan Auteur Ik had vorig jaar voor het eerst een aubergine plant opgekweekt. Die hing best vol vond ik. Dus dit jaar probeer ik het met de zaden van Petra die in de BZD van afgelopen keer zaten. Ik ben benieuwd is ook een pot aubergine net als die van de wedstrijd van vorig jaar.
Geplaatst: 27 januari27 Jan @Gitta veel succes ermee! Bij mij lukte de aubergine zaaiingen het eerste jaar helemaal niet. Wel bloemen, geen vruchten (Black Beauty). Vorig jaar een aantal wel (Patio Baby, Gandia, Violetta en Golden Eggs) maar een paar kleine vruchtjes bij 2 soorten. Nu betere kiemplantjes, er zijn er 4 van de 8 omhoog gekomen, en 3 zijn er al in een P9 pot verpot bij elkaar. Een ander merk genomen, nu SlimJim. Ben benieuwd of het dit jaar beter gaat lukken. 27 januari27 Jan aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 18 februari18 Feb Vorig jaar had ik 2 x 3 planten in een 25 liter bak gezet en dus totaal 3 super mini aubergines. nu lees ik dat je ze beter apart kunt zetten. Nu heb ik wonder boven wonder diverse aubergines die opkomen. Wat doen jullie meestal? @Gitta @woldistel en eventuele andere personen? Daar heb ik te weinig bakken voor vrees ik. Ik zie dat ik ook veel koolrabi Gigant zaaiingen heb die opkomen en die moeten apart. 18 februari18 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 18 februari18 Feb Auteur Ik heb vorig jaar de aubergine alleen in een 25 liter pot gehad en een mooie oogst gehad. Je hebt de foto’s wel langs zien komen op het wedstrijd topic van vorig jaar. De plant hing vol.Mijn gezaaide aubergine is ook goed opgekomen. Ik had 2 zaden gezaaid. Allebei ontkiemt, dus 1 ga ik weggegeven. Als de zaailingen het allebei overleven, je weet nooit mer overpotten in het begin. De zaailingen beginnen nu net hun eerste echte blaadjes te krijgen. Was een zakje van jou @Petrasmoestuin uit de biozadendoos. De patio baby F1. Dus niet geschikt om zaden van te winnen.
Geplaatst: 18 februari18 Feb Wat fijn Gitta dat ze het bij jou goed doen. Ik denk dat het is gekomen, omdat ik het eerste jaar geen warmte en later meer licht kon geven. Het 2e jaar gekregen plantjes en deels zelf gezaaid en toen met zijn 3-tjes bij elkaar. Ga ik nu dus niet doen. Ik heb nog oude plantenzakken (groen weet je nog wel) daar zet ik de extra wel in als ze het overleven. Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben over de kiemplantjes dat ze het allemaal zo goed doen, maar ja ook meer tegelijk gezaaid uiteraard.
Geplaatst: 18 februari18 Feb 3 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Ga ik nu dus niet doen.Lijkt me een goeie Petra. Lekker 1 plant per pot doen. Ik heb precies dezelfde ervaring met de aubergines als @Gitta . Ook met de wedstrijdplanten van vorig jaar. Ik had er 2, ieder apart in een grote pot. En die hingen hier ook vol. Ze hebben wel flink zonnig gestaan, maar dat is bekend van aubergines. Fijn dat je die groene ‘ondingen’ dan nog goed kunt gebruiken 😉.
Geplaatst: 18 februari18 Feb 3 uren geleden, Dahli zei:groene ‘ondingenJa, maar ik denk dat ze wat te klein zijn voor aubergines? @Gitta had jij ze ook in zo'n zak zitten of in een grotere pot?
Geplaatst: 18 februari18 Feb Auteur Ik had de aubergine vorig jaar in een grotere pot zitten. De mini's waren op. @Petrasmoestuin 18 februari18 Feb aangepast door Gitta
Geplaatst: 22 februari22 Feb Mijn huis is nog niet verkocht, dus ik zaai nog even door. Dit jaar drie stuks aubergine Moneymaker F1, ze zijn al gekiemd. Deze soort lijkt in Nederland niet verkrijgbaar te zijn. 22 februari22 Feb aangepast door fre3ke
Geplaatst: 22 februari22 Feb Bij mij komen de aubergines ook op. Heb de zaden van de action links en rechts de zaden van buzzy.die van de Action lijken voor nu kiemkrachtiger. Zie dat ik Lidl had opgeschreven 🤣, foutje!
Geplaatst: 22 februari22 Feb Ik ging gisteren door mijn bak en had zaad van een leuke kleine aubergine in mijn handen. Zal ik nog… * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 februari22 Feb Auteur @Tanja65 het kan nog. Ik kan eventueel ook een plantje voor je meenemen naar de MTFD. Een pot aubergine Patio baby F1. Ik heb maar 1 aubergine die ik kwijt kan. Dus zoek nog iemand voor het 2de plantje.
Geplaatst: 22 februari22 Feb Daar zeg ik geen nee tegen, @Gitta ! Het is eigenlijk al erg laat voor aubergine zaaien, was het niet van plan. Afgelopen jaar aan de ene maar 1 vrucht en aan de andere 2. De golden egg ging beter, maar die liet ik doorkleuren voor de wedstrijd. Maar dan zie ik die lieve kleine aubergientjes en gaat het toch weer kriebelen… * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 februari22 Feb Ergens deze week gaan ze in afzonderlijke bekertjes 😀En dan maar hopen op oogst (echt, ik ben zo slecht in aubergines, maar vind ze zooo lekker) Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 22 februari22 Feb Auteur 8 minuten geleden, Tanja65 zei:Daar zeg ik geen nee tegen,Dan neem ik het plantje mee naar de MTFD voor jou. Ik zal het op mijn ruillijst zetten.
Geplaatst: 22 februari22 Feb 9 hours ago, Lsjr33 said:Ha, ga je weg uit Duitsland @fre3ke?Ja. Ik heb een nieuwe, absurde, buurvrouw. Haar vriend stond op een gegeven moment zelfs agressief tegen mijn deur te trappen. Ik ben nu in Nederland aan het kijken naar een huis met tuin. En dan maar hopen dat het wel goed gaat met de buren.Ik begrijp jou ook heel goed, in je klaag over de fruitbomen, dat je het maar even laat zitten. Het is echt ingewikkeld als je geen normaal gesprek kunt voeren met je buren.In Duitsland gaat de overdracht heel traag, dus ik denk dat ik er nog een goed deel van de zomer zit. Het is wel demotiverend met zaaien, als je niet weet of je nog gaat oogsten.
Geplaatst: 22 februari22 Feb Misschien zoveel mogelijk in potten zaaien? Die kun je immers meenemen. De snelle groeiers (sla etc.) kunnen dan in de grond, daar verlies je ook niet zo veel aan als je die nog een keer moet zaaien. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 23 februari23 Feb Normaal koop ik altijd een paar plantjes maar dit jaar in navolging van vorige wedstrijd toch zelf gezaaid. 2 soorten bambino en early long purple, ze gaan een stuk vlotter als de easter egg's en januari was misschien toch iets te vroeg.
Geplaatst: 25 februari25 Feb Zou het te laat zijn om nu nog aubergines te zaaien? Jullie zijn allemaal al zo ijverig bezig en ik heb het gevoel dat ik hopeloos achterop hink nu 😝. Zijn er nog mensen die pas aubergines eind februari/maart zaaien en er toch nog oogst van hebben?Edit: Volgens Diana en Gardeners' World kan het nog, aubergines zaaien in maart :-D. Iemand hier ervaring mee? Anders zet ik het als test op dit jaar ;-). 25 februari25 Feb aangepast door ElkeV80
Geplaatst: 25 februari25 Feb Auteur Vorig jaar met de wedstrijd aubergine was het ook pas rond deze tijd dat de zaden verstuurd werden en ik heb een mooie oogst gehad. Dus kan nog prima.
Geplaatst: 25 februari25 Feb Dat klopt, bij vele zijn toen pas de eerste zaden in maart gekiemd en gaven toch mooie vruchten en planten, ook bij mij, teeltwedstrijd 2025 aubergine golden egg De meeste kiemen echter veel sneller als die golden egg's toen, bv de 2 hierboven stonden op 7 dagen al boven en dan is begin maart dus nog best ok.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.