Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bio-fee is nieuw hier


bio-fee

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Graag wil ik mij en mijn moestuin aan jullie voorstellen!

Ik, vrouw, 40 jaar, woon sinds begin dit jaar in Duitsland, alwaar ik voor het eerst in mijn leven de ruimte heb voor een moestuin en voor paarden aan huis. Ik zit hier op zandgrond (met volgens mij ietsje leem of klei, want het is een klein beetje plakkerig als het nat is, maar veel verstand heb ik er niet van...).

 

Ik heb de moestuin aangelegd op de plek waar voorheen de mesthoop lag. Deze grond heb ik laten frezen en ik ben er zó mijn tuintje op begonnen. Ik zie dit eerste jaar vooral als een groot experimenteer jaar want ik word niet gehinderd door al te veel kennis. Wel heb ik het handboek Ecologisch Tuinieren van van Velt aangeschaft en dat uitgebreid bestudeerd. Ik wil in mijn tuin geen chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest gebruiken. Ik maak zelf compost van paardenmest, tuin- en keukenafval en een beetje konijnenmest met hooi/stro.

 

Inmiddels heb ik al heel veel rucola, lente-ui, pluksla en wat rode bietjes kunnen oogsten en alles smaakte me heerlijk! Echt zo gaaf, groente uit eigen tuin!

 

Het lijkt me leuk om hier ervaringen te kunnen delen en hopelijk kan ik zelf ook nog eens wat zinnigs toevoegen.

 

Dit is mijn tuintje een aantal weken geleden:

 

dsc0025082761341906923.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor het welkom!

Ik wilde per se een terrasje in mijn moestuin, zodat ik daar na gedane arbeid (of ook gewoon zo ) lekker kan uitrusten met uitzicht op mijn groeiende groentes, en de paarden.

Ik ben er erg blij mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sugar: dank je!

 

@ Rantje: die 'Haflinger' is een IJslander, net als de zwarte. Ze is inderdaad te dik maar het is vreselijk moeilijk om dat eraf te krijgen. Dat we rondom de verhuizing al met al bijna een half jaar niet veel gedaan hebben qua training helpt ook niet echt... Gelukkig nu eindelijk meer tijd en dus meer beweging. Ik rij met ze, ik doe veel grondwerk en ik ga ook wel met ze fietsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

't Is ook niet zo duidelijk te zien op de foto

Super leuke beestjes...en volgens mij valt het te dik best mee op de foto's dan hoor...gras buikjes, is gewoon van het lekker buiten staan toch?

Op zich als ze voldoende kunnen grazen hoef je ook niet echt bij te voeren natuurlijk. Je zou kunnen zorgen dat ze op het land iets mer moet lopen...water ergens anders dan een lekker peentje of hooi.

Maar idd. als je weer wat meer tijd heb enzo komt dat vast wel goed hoor. Daarbij staan ze heerlijk in de wei, liever dat dan 23 uur per dag op stal toch

 

Maar goed hartstikke leuke beestjes, bij ons op stal stond ook een IJslander, gaaf en heel braaf beestje was dat...en die extra gang he hihi de eerste keer heb ik me rot gelachen

 

Verder ziet het er allemaal super bij je uit, moestuin en knollies, de ideale combinatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij ook paarden Rantje?

 

Mijn vos is wel echt te dik hoor, dat is meer dan een grasbuik. Ik kan amper nog haar ribben voelen en er zitten echt spekbubbels op haar schouders...

Ze krijgen al wel veel beweging; ze lopen 24/7 buiten in het paddock paradijs dus ruimte zat. Beperkte weidegang, en nu ook weer wat meer beweging, en het is al wat beter geworden. Maar écht slank heb ik haar nog nooit gehad...

 

Het leuke is dat mijn moestuin direct grenst aan het paddock paradijs, eigenlijk is het er zo'n beetje in geïntegreerd. Dus als ik in mijn tuintje aan het werk ben, heb ik lekker uitzicht op de paarden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

*ikke ben jaloers*

 

Nee ik heb wel een hele manege die vol staat met leuke pony's en paarden

Zou heel graag een paardje voor mezelf hebben hoor, een band opbouwen, lekker tutten enzo.

Maar wie weet...oooiiittt

 

Verder doe ik het voorlopig dus met mijn lesje per week, wedstrijdjes enz.

Leukste wat er is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja jij weet in elk geval al op jonge leeftijd hoe je zelf groente moet kweken, en daar bespaar je veel geld mee! Dus misschien lukt het jou inderdaad wel veel eerder. Ik hoop het voor je want het is zo gaaf om zelf een paard te hebben (of twee, hihi)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...