Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Worteldoek in moestuin bakken .

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo

Ik heb moestuinbakken gemaakt in houten planken van 1,20 x 1,20 m en

bakken van 1,20 x 2,00 m . Ik ben in twijfel om worteldoek te gebruiken of niet .

Heb al sommige meningen gehoord , o.a. beter van geen worteldoek te gebruiken omdat de

groenten dan meer contact hebben met de bovenlaag van de bodem , anders met worteldoek wordt

de bodem afgedekt en moet je veel potgrond en compost gebruiken om op te hogen .

Geplaatst:

Mijn vraag zou zijn: waarom worteldoek? Wat is de ondergrond waar je moestuinbakken op komen te staan?

Worteldoek betekent géén wormen in je bed.

(Even ter info; onder die van mij ligt gaas)

aangepast door Tines

Geplaatst:
  • Auteur

De ondergrond is een stuk gras die ik heb ingewerkt om wat groenten te kweken .

Maar ik heb kaders gemaakt in houten planken waar ik tussen de kaders houtsnippers

ga aanbrengen voor het beloop ertussen . In de boeken van vierkante meter bakken

wordt er soms worteldoek onderaan gelegd !

Het klopt dat er moeilijk wormen gaan inkomen door worteldoek gebruik .

Geplaatst:

Ik heb karton van dozen gebruikt op de bodem van de moestuinbak. Dat gaat niet zolang mee uiteraard als worteldoek maar karton helpt wel iets tegen onkruidvorming, en composteerd vervolgens gewoon.

Bij enkele bakken had ik naast karton ook fijn gaas op de bodem gelegd ( tegen muizen/veenmollen) maar daar heb je ook weer "last" van ( zeker als je bakken maar 1 plank hoog zijn ). Als je dan planten wilt verwijderen waarvan de wortels door de mazen heen gegroeid zijn gaat dat lastiger. Of als je je grond in de moestuinbak wil omspitten kom je dat gaas tegen in de grond. Ik kan me voorstellen dat je dat ook met worteldoek zult hebben. Maar heb je hoge bakken dan zal het wel meevallen allemaal.

Edit : overigens had ik ook houtsnippers gebruikt op de looppaden en onder de houtsnippers had ik wel worteldoek aangebracht. Maar daar ben ik vanaf gestapt : op een gegeven moment gaat het hardnekkig onkruid toch door dat worteldoek heen en dan gaat het onkruid verwijderen lastigerwant je trekt dan dat worteldoek omhoog. Karton is dan een betere optie (vind ik)

aangepast door driepinter

Geplaatst:
14 uren geleden, Tines zei:

Worteldoek betekent géén wormen in je bed.

Dit klopt niet. Al mijn bakken hebben worteldoek. Ze staan op onze terrassen in de achtertuin en de bakken zitten vol met regenwormen. Als je de grond in de bakken ieder jaar goed verzorgd, dan komen er vanzelf regenwormen in.

@Jometje ik zou in jouw geval net als driepinter karton eronder leggen om onkruid tegen te gaan.

Geplaatst:

Zelfs in potten kom ik wormen tegen, het kost ze alleen wat meer moeite.
Als de grond al onkruidvrij is dan is karton niet nodig maar het kan ook geen kwaad want het verdwijnt vanzelf in tegenstelling tot worteldoek.

Het gebruik van worteldoek bij de vierkante meter bakken komt denk ik door de speciale grondmixen die worden gebruikt en men niet wil dat dit mengt met de gewone tuingrond. Terwijl dat mengen geen probleem hoeft te zijn zolang de tuingrond niet vervuild is met gevaarlijke stoffen.

aangepast door loes

Geplaatst:

Waarom worteldoek gebruiken ? als je mulch gebruikt bijvoorbeeld houtsnippers of stro dan heb je geen last van onkruid, en plastic op je tuin ga je uiteindelijk ook zelf opeten, het lost op in hele kleine deeltjes die uiteindelijk opgenomen worden door de planten in je tuin.

Geplaatst:
  • Auteur

Allen bedankt voor de nuttige info .

Ik zal dus geen wortedoek gebruiken .

In het najaar heb ik wel karton gebruikt om een stuk gras te doen afsterven om wat

groenten te kunnen kweken . Het stukje gras is ondertussen afgestorven en ik heb onlangs

een woelvork aangekocht . Ook heb ik al een tijdje bladeren verzameld om te laten verteren

en die zijn momenteel wel klaar om in te werken in de bedden .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.