Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tekenen van de lente 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Geïnspireerd door het programma vroege vogels dat ik vanmorgen beluister op radio NPO1.

Daar vertellen mensen wat ze deze week hebben opgemerkt in de natuur.

Het lijkt me leuk en blij makend de eerste tekenen van de lente van jullie te horen, tekenen in en rond je tuin natuurlijk. Met foto is natuurlijk het leukst. Die van mij volgt nog..

Hier zie ik aan de rand van de tuin bij de buren de eerste bloemen van de Cornus Mas verschijnen..de lente komt!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ahhh leuk!

Ik heb er zo’n behoefte aan in deze tijd van het jaar. Gelukkig hebben we al wat zon-uurtjes gehad afgelopen weken!

Voor mij een mooie voorbode van de start van het seizoen, en een selling point van dit (voor ons nieuwe) huis toen we het vorig jaar gingen bezichtigen: de grote bloeiende toverhazelaar.

Ik zou willen dat de geur ook op de foto te vangen was!

IMG_7865.jpegIMG_7866.jpeg

aangepast door Ikbeginbijmezelf

Geplaatst:

Hier ook de toverhazelaar al een tijd aan het bloeien. De vorig jaar geruilde gele kornoelje heeft de eerste knoppen en de perzik in de kas kan elk moment open klappen met bloemetjes

Geplaatst:

Hier de sneeuwklokjes, de vibirnum Tinus en de toverhazelaar in volle bloei...nu zit ik heel noordelijk dus alles is hier wat later....

Geplaatst:

De bloembollen komen boven de grond piepen. Dat is in onze tuin echtveen teken dat de lente eraan komt. Ik zag ook hele kleine paarse blaadjes bij de dropplant. Dus waarschijnlijk heeft die de kou en sneeuw ook overleefd.

Geplaatst:

Als dit geen lente is…. Zo blij dat ze er weer zijn!

IMG_9289.jpeg

Geplaatst:

Is dit nou de definitie van 'er tot over je oren inzitten' ?😁

bij.jpg

Geplaatst:

De poelslakken hadden ook de lente in hun hoofd 😃

PXL_20260225_105639204.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

💚💚😎

Het op de foto zetten van de cornus mas in de tuin van de buren is een lastig projectje..ik kom niet echt dichtbij.

Foto vanuit de verte dus..enne ik zag ook een baby slak boven op een net gesnoeide framboos. Die slakken waren dus nog eerder dan jouw poelslakjes Arja..

Foto’s niet te best hoor..de camera is ook nog in slaapstand

DSC_1071.jpeg

DSC_1067.jpeg

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Mijn Cornus mas (als ik het me goed herinner afgelopen mtfd van @weknow gekregen) begint ook al mooi te bloeien.

PXL_20260225_105235471.jpg

Geplaatst:
1 uur terug, Dahli zei:

Zo blij dat ze er weer zijn!

Bij het verwijderen van de bladeren verscheen ook een lieveheersbeestje, was lekker verstopt. En ik zag ook al de citroenvlindertjes vliegen.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Hier ook al een citroenvlinder!

En een grote hommel met zijn snoet vol stuifmeel.

PXL_20260225_124012431~2.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Citroenvlinders, ja 5 in het bos notabene.

Geplaatst:
14 minuten geleden, appelvrouw zei:

Citroenvlinders

Hier ook al! Blijkbaar vliegen ze in grote getale rond, leuk!

Geplaatst:

Ik heb niet zulke mooie foto's als jullie, maar ik moest op deze mooie dag na mijn werk heel even naar de moestuin om wat potjes voor thuis te halen, en de temperatuur in mijn kasje was boven de 30 graden. Laat die lente maar komen !

20260225_171539.jpg

Geplaatst:

Heerlijk! Hier ook al citroentjes ja. En bijtjes op de Helleborus.IMG_7879.jpeg

Geplaatst:

IMG_5411.jpeg

De krokussen konden deze papzak niet dragen. Allemaal gingen ze om 😆

Geplaatst:

Ja, ik zag vandaag ook citroenvlinders, lieveheersbeestjes. Er bloeit hier nog niks, dus helaas nog geen bijen en hommels.

Geplaatst:
7 uren geleden, Arja zei:

Mijn Cornus mas (als ik het me goed herinner afgelopen mtfd van @weknow gekregen) begint ook al mooi te bloeien.

PXL_20260225_105235471.jpg

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik hoop dat ik je er 2 had gegeven, Arja....want meestal zijn ze niet zelfbestuivend. Bij mij staan er nu een stuk of 7 volop in bloei. En ook de bijen, hommels en vele andere vliegende insectjes waren al actief. Zelfs al 3 verschillende vlinders gezien. Was genieten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Voor mij het eerste teken van lente als de sneeuwklokjes in de boomspiegels langs de straat waar ik begin van de avond met de honden loop weer te voorschijn komen 😍

IMG_6922.jpeg

En wat later als de krokussen in de grasranden boven komen…😍

IMG_6917.jpeg

En als mijn kipjes genieten van het enige plekje zon in hun hok van dat moment geniet ik mee!! 😍

IMG_6918.jpeg

🌱👩‍🍳🌱🐓🌱☃️🌱

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:

Hier naast de Cornus mas bloei ook de perzik in de kas bijna!!

20260225_172653.jpg20260225_172930.jpg

aangepast door Wortel

Geplaatst:

Bijen en hommels zijn kieskeurige eters.😁

De Lonicera staat vlakbij de toverhazelaar die óók in bloei staat,toch wordt de toverhazelaar bijna niet bevlogen,terwijl het rond de Lonicera een gezoem van jewelste is.

De krokusjes worden ook redelijk goed bezocht,en door het zachte weer is m'n bloembol lasagne in pot ook al volop bezig met fase 2 voor te bereiden,terwijl fase 1 nog volop aan 't bloeien is. 🤔

hommel.jpg

krokus.jpg

lasagne.jpg

Geplaatst:

Ik zag vanmiddag in de tuin een hele dikke hommel vliegen. Helaas geen foto van kunnen maken. Maar de lente komt eraan.

Geplaatst:

Bij ons zie ik er al veel @Gitta en ik denk dat ze dicht in de buurt slapen of hun nest willen maken,want ze beginnen 's morgens al vroeg en werken door tot de schemering,terwijl de bijen dan al lang weg zijn.

Gelukkig momenteel nog geen Aziatische hoornaar gezien,maar m'n (selectieve) vallen staan al gereed.

Jammer voor die kereltjes,maar hun zomernest wordt TE groot om ze nu met rust te laten....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.