Geplaatst: 2 uren geleden2 u Je hebt gelijk @appelvrouw ! Ik dacht dat ik laat was, maar zag in het topic van vorig jaar dat ik destijds zelfs nog een week later was begonnen. Dat vind ik fijn, geeft wat rust omdat ik steeds het gevoel heb achter de feiten aan te lopen en dat is dus soms helemaal niet zo 😃. Dank je!
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Auteur 19 stuks???Kanonne...Ik heb deze keer drie soorten uitgekozen: de Waltham butternut, de Hercules butternut en de Wintersweet.Allemaal lang houdbaar.In totaal 7 plantjes.Maar ik ben nog lang niet zo ver, ik ga pas ergens begin mei voorzaaien.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 5 minuten geleden, Rookie zei:19 stuks???Kanonne...Ik schrok ook 🤭. Dan zit je straks met een toch wel bescheiden ingeschatte opbrengst van 4 stuks per plant met zo’n 75 pompoenen… maar ik vermoed meer.Gelukkig is de vijgenbladpompoen zeker 1 jaar houdbaar 😉. En die Oostenrijker is voor de zaden, dus dat past straks in een trommeltje. Maar toch? Wat ga je daar allemaal mee doen @Petrasmoestuin ? Ik vind het zo enorm veel.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 1 uur terug, Tanja65 zei:Gewoon te hebberig 😝Heel herkenbaar. Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ja, een zadenpompoen staat hier ook op de lijst. Maar er is zo veel leuks! Ik ben ook gek op ‘gewone’ oranje hokkaido type pompoen, dus die die wil ik óók. En een butternut. Keuzes keuzes. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 21 minuten geleden, Rookie zei:Maar ik ben nog lang niet zo ver, ik ga pas ergens begin mei voorzaaien.Ik ook hoor. Als we terug komen van vakantie, dan zit de buurman ook niet met hele jonge kiemplantjes. Als ik ze ga zaaien meld ik het hier. Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 3 minuten geleden, Dahli zei:Ik vind het zo enorm veel.Valt reuze mee hoor! @Rookie zij vorig jaar ook dat als ik 16 pompoenen heb x 5 ik er 90 kan krijgen. Maar dat was niet zo. Ik had er 26 en eentje moest ik dus weggooien. En ja: in 2 weken waren ze allemaal verwerkt: opgegeten op allerlei manieren en een paar ingevroren, maar dat waren niet veel. Ik durf het haast niet te zeggen: maar wij hebben ze intussen ook al een paar keer gekocht. Je kunt aan de recepten zien van mij wat ik er allemaal mee heb gemaakt (2 soorten taarten waren zo lekker! Rookie heeft ze ook gegeten met verschillende lagen gemaakt. Die ga ik o.a. ook weer maken en veel curry dit jaar met straks mijn verse pepertjes. Ze zijn bij mij meer dan welkom. De oliepompoen Gleisdorfer ga ik gebruiken om er olie van te maken en ze te roosteren. Deze pompoen is de pompoen die de pompoenpitten levert die je kunt kopen in de winkel. Ik ben niet zo gek op pompoenpitten, maar misschien van mijn eigen pompoen dat ze dan nog zachter en lekkerder smaken.Zo heb ik een paar leuke pompoenen erbij genomen om van alles uit te proberen.Ach ja: zo heeft iedereen een afwijking. Er zijn ook mensen die 70 pepers hebben gezet of 60 tomaten. Ik heb iets met pompoenen. 😉
Geplaatst: 44 minuten geleden44 min Ik had er vier, waarvan er eentje maar één gaf. Dan een babyversie met ik schat een stuk of 10 tot kleintjes. Een butternut met 8 of zo. En een vijgenbladpompoen met 16 loeizware lobbessen. Ik denk dat 5 gemiddeld per plant eigenlijk een voorzichtige schatting is. En nee wij hebben geen geweldige grond, integendeel. Maar stonden de jouwe niet in een bak, @Petrasmoestuin ? Misschien dat dat uitmaakt? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 25 minuten geleden25 min 1 uur terug, Petrasmoestuin zei:De oliepompoen Gleisdorfer ga ik gebruiken om er olie van te makenDat is leuk! Dan heb je dus ook zo’n pers nodig. Maar die heb je dan wellicht al als je bewust de oliepompoen zaait voor olie.Ik heb me daar eens in verdiept. Ik vond deze heel gaaf: PitebaPITEBA oliepers uit Nederland | Koop direct bij de fabrikantDe originele handmatige oliepers van PITEBA. Gemaakt in Nederland. Pers zelf notenolie en zaadolie thuis. Robuust, duurzaam en eenvoudig in gebruik.Die site is sowieso erg informatief! De pers kun je ook voor ander soort noten/zaden gebruiken. Mooi ding (vind ik). Wel weer een uitgave. Wil je dat bedrag er uit halen ben je wel even zoet. En je hebt voor 0,4 liter olie wel 1 kilo zaden nodig. Dus met 1 Gleisdorfer-plant ben je er vrees ik niet. Het is een arbeidsintensief dingetje. Houd je ons t.z.t. op de hoogte? Leuk proces denk ik.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.