Geplaatst: 21 uren geleden21 u Je hebt gelijk @appelvrouw ! Ik dacht dat ik laat was, maar zag in het topic van vorig jaar dat ik destijds zelfs nog een week later was begonnen. Dat vind ik fijn, geeft wat rust omdat ik steeds het gevoel heb achter de feiten aan te lopen en dat is dus soms helemaal niet zo 😃. Dank je!
Geplaatst: 21 uren geleden21 u Auteur 19 stuks???Kanonne...Ik heb deze keer drie soorten uitgekozen: de Waltham butternut, de Hercules butternut en de Wintersweet.Allemaal lang houdbaar.In totaal 7 plantjes.Maar ik ben nog lang niet zo ver, ik ga pas ergens begin mei voorzaaien.
Geplaatst: 21 uren geleden21 u 5 minuten geleden, Rookie zei:19 stuks???Kanonne...Ik schrok ook 🤭. Dan zit je straks met een toch wel bescheiden ingeschatte opbrengst van 4 stuks per plant met zo’n 75 pompoenen… maar ik vermoed meer.Gelukkig is de vijgenbladpompoen zeker 1 jaar houdbaar 😉. En die Oostenrijker is voor de zaden, dus dat past straks in een trommeltje. Maar toch? Wat ga je daar allemaal mee doen @Petrasmoestuin ? Ik vind het zo enorm veel.
Geplaatst: 21 uren geleden21 u 1 uur terug, Tanja65 zei:Gewoon te hebberig 😝Heel herkenbaar. Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?
Geplaatst: 20 uren geleden20 u Ja, een zadenpompoen staat hier ook op de lijst. Maar er is zo veel leuks! Ik ben ook gek op ‘gewone’ oranje hokkaido type pompoen, dus die die wil ik óók. En een butternut. Keuzes keuzes. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 20 uren geleden20 u 21 minuten geleden, Rookie zei:Maar ik ben nog lang niet zo ver, ik ga pas ergens begin mei voorzaaien.Ik ook hoor. Als we terug komen van vakantie, dan zit de buurman ook niet met hele jonge kiemplantjes. Als ik ze ga zaaien meld ik het hier. Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?
Geplaatst: 20 uren geleden20 u 3 minuten geleden, Dahli zei:Ik vind het zo enorm veel.Valt reuze mee hoor! @Rookie zij vorig jaar ook dat als ik 16 pompoenen heb x 5 ik er 90 kan krijgen. Maar dat was niet zo. Ik had er 26 en eentje moest ik dus weggooien. En ja: in 2 weken waren ze allemaal verwerkt: opgegeten op allerlei manieren en een paar ingevroren, maar dat waren niet veel. Ik durf het haast niet te zeggen: maar wij hebben ze intussen ook al een paar keer gekocht. Je kunt aan de recepten zien van mij wat ik er allemaal mee heb gemaakt (2 soorten taarten waren zo lekker! Rookie heeft ze ook gegeten met verschillende lagen gemaakt. Die ga ik o.a. ook weer maken en veel curry dit jaar met straks mijn verse pepertjes. Ze zijn bij mij meer dan welkom. De oliepompoen Gleisdorfer ga ik gebruiken om er olie van te maken en ze te roosteren. Deze pompoen is de pompoen die de pompoenpitten levert die je kunt kopen in de winkel. Ik ben niet zo gek op pompoenpitten, maar misschien van mijn eigen pompoen dat ze dan nog zachter en lekkerder smaken.Zo heb ik een paar leuke pompoenen erbij genomen om van alles uit te proberen.Ach ja: zo heeft iedereen een afwijking. Er zijn ook mensen die 70 pepers hebben gezet of 60 tomaten. Ik heb iets met pompoenen. 😉
Geplaatst: 19 uren geleden19 u Ik had er vier, waarvan er eentje maar één gaf. Dan een babyversie met ik schat een stuk of 10 tot kleintjes. Een butternut met 8 of zo. En een vijgenbladpompoen met 16 loeizware lobbessen. Ik denk dat 5 gemiddeld per plant eigenlijk een voorzichtige schatting is. En nee wij hebben geen geweldige grond, integendeel. Maar stonden de jouwe niet in een bak, @Petrasmoestuin ? Misschien dat dat uitmaakt? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 uren geleden19 u 1 uur terug, Petrasmoestuin zei:De oliepompoen Gleisdorfer ga ik gebruiken om er olie van te makenDat is leuk! Dan heb je dus ook zo’n pers nodig. Maar die heb je dan wellicht al als je bewust de oliepompoen zaait voor olie.Ik heb me daar eens in verdiept. Ik vond deze heel gaaf: PitebaPITEBA oliepers uit Nederland | Koop direct bij de fabrikantDe originele handmatige oliepers van PITEBA. Gemaakt in Nederland. Pers zelf notenolie en zaadolie thuis. Robuust, duurzaam en eenvoudig in gebruik.Die site is sowieso erg informatief! De pers kun je ook voor ander soort noten/zaden gebruiken. Mooi ding (vind ik). Wel weer een uitgave. Wil je dat bedrag er uit halen ben je wel even zoet. En je hebt voor 0,4 liter olie wel 1 kilo zaden nodig. Dus met 1 Gleisdorfer-plant ben je er vrees ik niet. Het is een arbeidsintensief dingetje. Houd je ons t.z.t. op de hoogte? Leuk proces denk ik.
Geplaatst: 18 uren geleden18 u 1 uur terug, Tanja65 zei:in een bakJa er stonden er wel een beetje veel in. 8 in een bak van 120 x 120. 4 verticaal en 4 horizontaal en in de andere 5 verticaal en 3 horizontaal. Dus 16 totaal. Maar ze komen nu ook op andere plaatsen te staan, 1 in mijn verhoogde kweekbak, een ander weer in een hoge kunststof bak, maar ook 2 in grote speciebakken die over de grond en hekje kunnen kruipen.Ik ga ze dit jaar wel meer voeding geven en ook niet vanaf de bovenkant sproeien, alleen op de aarde zoveel mogelijk het kan. 18 uren geleden18 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 18 uren geleden18 u 1 uur terug, Dahli zei:En je hebt voor 0,4 liter olie wel 1 kilo zaden nodig.Haha die is leuk! Nee dat gaat niet gebeuren. Het fijt dat de pit zacht is en olieachtig vond ik al interessant. En misschien krijg ik er op een andere manier wel wat olie uit, dat weet ik niet. Ik weet niet of dat met een vijzel of iets dergelijks gaat. Maar zoveel pitten, dus zoveel pompoenen gaat het niet worden. Grappig dat je dat opgezocht hebt. Maar ik vond het ook leuk vanwege de pitten die je kunt eten. 17 uren geleden17 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 17 uren geleden17 u 2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Er zijn ook mensen die 70 pepers hebben gezetNou ja, achteraf bekeken heb ik ook 73 pepers staan en 15 paprika. Die moeten ook allemaal een plekje krijgen. Maar dat doe ik niet elk jaar.
Geplaatst: 13 uren geleden13 u 4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Ja er stonden er wel een beetje veel in. 8 in een bak van 120 x 120. 4 verticaal en 4 horizontaal en in de andere 5 verticaal en 3 horizontaal. Dus 16 totaal. Voor zover ik weet heeft een gemiddelde pompoen een vierkante meter grond voor zichzelf nodig. In volle grond. Dus in jouw bakken passen er 1, hooguit 2. Dat is waarschijnlijk dan de reden geweest voor de bescheiden opbrengst. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 13 uren geleden13 u @Dahli ja, de piteba pers, die staat hier ook nog op de wishlist. Maar je kunt niet alles hebben, en voor alleen de pompoenpitten vind ik het een prijzig speeltje. Een notenboom o.i.d. hebben wij niet. Het zal hier bij dromen blijven denk ik. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 uren geleden6 u 7 uren geleden, Tanja65 zei:een vierkante meter grond voor zichzelf nodigJa dat lees ik ook altijd. Bij de MM hebben ze een babypompoen en dan was een bak van 30 x 30 voldoende, ook omdat hij in de hoogte groeit. Maar ik heb nu geen kleine pompoenen erbij zitten uiteraard. De 19 zaden had ik allemaal in de deno gelegd. Maar er zijn er altijd een paar die niet wortelen of van te voren gaan schimmelen. Ik ga ze dan niet vervangen en ik zie wel hoeveel ik erover houd. Dan misschien minder soorten, maar dat is dan weer voor volgend jaar. Als de Chayotes niets doen, dan houd ik ook weer 2 ruimtes over en daar kunnen ze lekker groeien. Daar komen dan de grootste te staan.Volgend jaar probeer ik ze weer meer ruimte te geven, dan ga ik toch minder verschillende groentes zaaien.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u 8 uren geleden, Tanja65 zei:die staat hier ook nog op de wishlistHet ziet er wel interessant uit inderdaad. Maar daarmee moet ik nu niet aankomen, net een snijmachine en voedseldroger aangeschaft. Net wat Dahli zegt, het is weer een hele aanschaf en dan moet ik alleen Gleisdorfers gaan zetten. Als ik jong was, dan kon ik er een handeltjes mee beginnen misschien, maar daar heb ik nu geen behoefte aan.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ieder zijn ding natuurlijk @Petrasmoestuin , maar als je geen olie gaat maken (dat gaat namelijk niet lukken met een vijzel) én je niet van pompoenpitten houdt zoals je zelf aangeeft, dan vraag ik me echt af waarom je de Gleisdorfer überhaupt gaat kweken. Op verschillende websites wordt aangegeven dat het vruchtvlees van de Gleisdorfer namelijk niet lekker is. Dan zou ik een andere pompoen aan je lijst toevoegen waar je wel wat aan hebt. Maar goed, wie ben ik 😉. 2 uren geleden2 u aangepast door Dahli Typo
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 1 uur terug, Dahli zei:dat het vruchtvlees van de Giesdorfer namelijk niet lekker is.Dat heb ik niet gelezen, waarschijnlijk heb jij er nu heel veel van opgezocht? Ja, als het vruchtvlees niet lekker is, dan houdt het op. Ik zei inderdaad dat ik niet gek ben op pompoenpitten, maar wat ik al eerder schreef dat misschien bij eigen oogst ze lekkerder (zachter) zijn. En dan kan ik de pitten altijd bij brood verwerken.Ik wist niet dat olie maken zo moeilijk was, dus dat valt dan af.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 1 minuut geleden, Petrasmoestuin zei:waarschijnlijk heb jij er nu heel veel van opgezocht?Ik heb er niet heel veel van opgezocht, maar me al eens eerder verdiept in de oliepompoen omdat ik het leuk vind om pompoensoorten te kweken waarmee je ook wat anders kan dan het gebruikelijke. Dat is ook de reden waarom ik vorig jaar de vijgenbladpompoen heb gekweekt en hier bijvoorbeeld nog zaden van de spaghettipompoen liggen. Daarom kende ik de site van de oliepers ook.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u En dit had ik vorig jaar gelezen, daarom was ik denk ik enthousiast om deze te nemen. @Dahli Maar dan weet ik zeker dat ik geen 2e in de grond ga zetten. Eerst 1 proberen.Het zaad bevat diverse gezonde onverzadigde vetzuren, waaronder (vooral) linolzuur (omega 6-vetzuur), alfa-linoleenzuur (omega 3-vetzuur) palmetinezuur (omega 3-vetzuur) en oleïnezuur (omega-9-vetzuur).
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 4 minuten geleden, Dahli zei:Dat is ook de reden waarom ik vorig jaar de vijgenbladpompoen heb gekweekt en hier bijvoorbeeld nog zaden van de spaghettipompoen liggen.Die heb ik er ook bij zitten. Hoewel de spaghettipompoen niet meewerkt op dit moment en nog geen worteltje heeft.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ook ik heb effe gegoogled. Voor een liter olie 2, 5 kg pitten nodig. Per pompoen krijg je 100-300 gr zaden. De oliepompoen smaken misschien wat minder, maar hee…moet kunnen in een curry ofzo! De pitten kun je ook voor bv pesto gebruiken. ( google wijsheid) . Misschien toch een proberen om nou es te kijken hoeveel zaad je krijgt, en of je ze niet toch lekker vind uit eigen pompoen/ tuin. Hij ziet er ook gewoon leuk uit! Is ie niet lekker dan zet je ze in de herfst gezellig ergens neer! 😊🎃
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 1 minuut geleden, jootje zei:moet kunnen in een curry ofzo!Dat dacht ik ook! Met wat lekkere kruiden erbij maak je al gauw iets smaakvollers. En ik ga gewoon die pitten gebruiken natuurlijk en roosteren. En zeker die pesto proberen, malen in mijn machine. Toch een leuk idee.Ik vind bepaalde groente ook niet lekker als je er wat aan toevoegt, dus dat geldt hier ook. Het gaat mij om de uitdaging! Misschien dat ik er toch 2 zet als de chayotes niet willen.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Dat is natuurlijk ook weer waar @jootje ! Hij ziet er zeker mooi uit.En wat ik zat te denken, @Tanja65 droogt volgens mij ook pompoenvruchtvlees om bijvoorbeeld meel voor wafels te maken. Dan maakt de smaak natuurlijk niet zo heel veel uit zolang deze neutraal is. En nu je een voedseldroger hebt, is dat wellicht ook nog een verwerkingsmethode?! 2 uren geleden2 u aangepast door Dahli
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.