Geplaatst: Gisteren om 17:321 d De rechtse was schijnzwanger, want die wordt lichter van kleur. Ik had meegeholpen met de bevruchting. Maar de bloem was nog nat, misschien dat het daar aan lag. gisteren om 17:321 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Wat moet ik nu met deze tweelingbroer Ronde van Nice? 5 uren geleden5 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Eruit halen dus? Er komen nog veel kerels aan. Kost alleen maar onnodige moeite voor de plant. Dat bedoelde ik ermee. Jij dus ook. @Tanja65
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Nee gewoon laten staan, dat zijn mannelijke bloemen, kost niet veel energie voor de plant.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u 3 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Kost alleen maar onnodige moeite voor de plant. Valt reuze mee. Het is niet voor niets dat er doorgaans eerst een aantal mannelijke bloemen aan zo'n plant komen. Die vrouwelijke bloemen zijn veel kostbaarder, want die zorgen voor nageslacht. En er zal maar geen stuifmeel beschikbaar zijn als zij gaat bloeien en er niemand in bloei staat om haar te bevruchten 🧐. Dus hoe meer mannen er bloeien, des te beter. Bestuiving gaat het best met hommels en allerlei bijtjes.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ik heb zat planten en veel bijen en hommels hier.19 pompoenen en 6 courgettes. 5 uren geleden5 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Niet erg :) er komen wel nieuwe, ik twijfel nu zelf ook of het een mannelijke is en er een vruchtbeginsel zat. Nu al waren het vrouwelijke die groeien ook gewoon uit als ze bevrucht zijn. je hoeft die niet te verwijderen, courgette oogst je normaal heel jong en in dit geval had je dan gewoon een dubbele.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Mooi, dan hoef je niets te doen. Geduld is een schone zaak. Als je heel veel mannelijke bloemen hebt, kun je er misschien een paar vullen als voorafje, ofzo.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u O ja lekker dat recept kan wel even in het courgette recept topic zetten woldistel! 4 uren geleden4 u aangepast door appelvrouw
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Auteur 42 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Kost alleen maar onnodige moeite voor de plantIk denk dat de natuur het prima zelf weet. De bloemen die wij ‘overbodig’ vinden, zijn wellicht oefen-bloemen, of bloemen die eerst moeten voor de betere/volwassen versie van mannen tevoorschijn komt. Ik haal zeker in het begin zo min mogelijk weg. Alleen wat blad, om slakkenvraat en meeldauw te voorkomen. Wel gedoseerd, er is een minimum nodig voor de fotosynthese. Later als de plant sterker is, kan hij meer hebben.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Ja daar zit ook wat in. Oefenbliemen. Ik heb er al meerdere kerels uitgehaald. Maar doe ik niet meer.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Voor mij bestaan oefenbloemen niet. Wel jonge of stressbloemen wat in het begin kleinere of minder volwaardige bloemen kan maken als de jongen planten nog maar net groeien of onder stress staan.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Auteur What’s ina name. Een jonge, minder volwaardige bloem van een jonge plant noem ik oefenbloem. Ik vind dat een non-discussie. Hoe je ze ook noemt, deze bloemen vervullen niet de functie van de latere mannen. In de natuur is dat een universeel proces.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 26 minuten geleden, Tanja65 zei:Hoe je ze ook noemt, deze bloemen vervullen niet de functie van de latere mannen.Botanisch gezien is het eigenlijk niet juist om te zeggen dat die eerste mannelijke bloemen een andere functie hebben dan de latere... Een mannelijke bloem van een courgette is vanaf het moment dat hij opent volledig functioneel: hij produceert gewoon stuifmeel zoals elke volgende mannelijke bloem. Maar goed maakt verder niet uit, we verschillen blijkbaar in woordkeuze, interpertatie en mening.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 35 minuten geleden, rorror zei:Een mannelijke bloem van een courgette is vanaf het moment dat hij opent volledig functioneel: hij produceert gewoon stuifmeel zoals elke volgende mannelijke bloem.Toch wel fijn dat je dit even benoemt. Ik dacht eventjes dat ze misschien niet voor bestuiving geschikt waren en dat het rendez-vous met mijn Sweet mama zinloos zou zijn geweest. Maar dat hoeft dus niet het geval te zijn.
Geplaatst: 28 minuten geleden28 min Helaas was mijn 2e Ronde van Nice bloem niet goed bevrucht. Ik had ook meegeholpen. Maar ook dat kan gebeuren, dat het toch fout gaat. De bloem was nat van de regen en dan wil het ook niet altijd lukken. En ook niet met de latere bijen dus. Maar alle tijd is er nog.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.