Geplaatst: 3 juli3 Jul Hahaha, leuk he, courgettes! Ik snap jouw manlief, was ook heel teleurgesteld toen mijn gele courgette een groene bleek te zijn. Inmiddels staat er een kleine courgetteplant die gele courgettes gaat krijgen!
Geplaatst: 3 juli3 Jul Auteur Ik ben gek op courgettes en roep altijd ‘het kan me niet gek genoeg’. Maar bij de aanblik van deze courgette werd ik wel even stil. No worries, een hele camping die blij wordt van courgettes denk ik zo. Jammie, lekker op de BBQ of gril!
Geplaatst: Woensdag om 14:293 d Dit kan toch geen kruisbestuiving zijn? Het zijn gekochte zaden.1 courgette heeft een deels groene kleur.
Geplaatst: Woensdag om 14:393 d Lag die iets groenige misschien meer onderblad verscholen, in andere woorden niet in de zon?En kruisbestuiving kan ook perongeluk bij de kweker gebeurd zijn of de soort is niet helemaal stabiel.Maar goed, ze blijven gewoon eetbaar, dus geniet ervan.
Geplaatst: Woensdag om 17:533 d Met een bijkomende opmerking, als deze 2 van eenzelfde plant komen, een volledig gele en een gele met groene vlekken, is dit normaal niet het gevolg van kruisbestuiving. Mogelijke andere boosdoeners, mosaic virus, prikken van plaaginsecten toen het nog een vruchtaanzet was, bv schildwantsen, .... Maar zoals @rorror zegt, ze blijven in elk geval gewoon eetbaar, geniet ervan.
Geplaatst: Woensdag om 18:103 d Schildwandsen ook goede optie.@Petrasmoestuin Kan je eens close up foto's maken.En als je hem opensnijd oppervlakkig, zoals je bij de voorbeeld foto's hier kan zien. (zie bij paprika & tomaat). Zie je dan "wittige wolkjes" daaraan kan je het herkennen. Als je die wolkjes ziet, post even een foto daarvan, is een goede aanvulling voor die wiki pagina.Zou dan wel die "wolken" vermeiden om te bereiden, kunnen afwijkig smaken.
Geplaatst: Woensdag om 18:193 d De andere, bovenste courgette op Petra’s foto lijkt het ook enigszins te hebben. Op de onderkant van hetgeen in beeld is gebracht. En de onderste, aangetaste, lijkt juist gaaf aan de onderkant. Klopt dat @Petrasmoestuin , dat ze allebei aan één zijde zijn aangetast? Woensdag om 18:193 d aangepast door Dahli
Geplaatst: Woensdag om 19:093 d Goed gezien @Dahli Klopt helemaal. Ik heb 2 fotos gemaakt. 2 Van de goede kant en 2 van de andere kant.@rorror Ik zal ze morgen open snijden en gaan gebruiken. Ik zal er fotos van maken. Vrijdag om 17:391 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Woensdag om 20:043 d Dank voor de foto’s @Petrasmoestuin . Ik vermoed dat de groenige kanten onder hebben gelegen. Minder zonlicht en ideaal voor beestjes om zich te verschuilen en eventueel een prikje te geven 😉.Het zijn overigens prachtige courgettes. Woensdag om 20:083 d aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: Donderdag om 20:202 d Hier heb ik ze doorgesneden @rorror Zien er goed uit, je ziet wat groenigs erdoor heen, maar geen wolkjes.
Geplaatst: Vrijdag om 17:231 d Wat zouden jullie doen? De Ronde van Nice is 10 cm in doorsnede. Halen jullie het er dan uit, of nog een beetje laten groeien?
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Vandaag 2 courgettes geoogst en ik heb daarmee het recept van Mergenmetz gemaakt dat ik op pagina 1 al linkte. Het was echt heel erg lekker! Een aanrader.Ik had nog nooit courgette in de tuin gehad en ik moet zeggen dat dit wel andere koek is dan wat je in de winkel koopt. Ik heb ze klein (19 cm) geoogst en dat blijf ik zeker doen, zo heerlijk.
Geplaatst: 17 uren geleden17 u 12 minuten geleden, Dahli zei:Ik heb ze klein (19 cm) geoogstDat is best lang hoor. Ligt eraan of ze dun zijn of dik. Bij dikkere kunnen ze best kleiner geoogst worden, want anders worden ze minder lekker.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Auteur 33 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Ik weet niet hoe jullie het voor elkaar krijgen, zoveel aan 1 plant [...] ik zou er best meer willen hebben.Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe of wat, maar gezien een eerdere discussie die we hier over hadden, denk ik dat je jouw planten gewoon te dicht op elkaar zet. Dan moeten ze concurreren om de voeding. En geef je ze regelmatig voeding extra? Hier krijgen ze elke twee weken vloeibare voeding. En af en toe een handje koemestkorrels. Misschien maakt ook het planten uit. Als ik mijn courgettes, pompoenen en kolen (de grote veters) plant, doe ik in het plantgat een laag koemestkorrels, en vul ik af met water. Dan wacht ik tot alle water in de grond is gezakt, en schep dan de koemest door de natte bodem. Dan wat aarde, en dan pas de plant. En dan weer water. Op die manier is er plaatselijk een voorraad voeding in de bodem, zonder dat de plant verbrandt door de voeding. Misschien dat dat helpt?ps moderatoren ik zag dat Dahli hierop in het courgette topic had gereageerd. Dat is misschien een betere plek. Kan mijn reactie verplaatst? 1 uur geleden1 u aangepast door Tanja65
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @Petrasmoestuin Hier even een reactie op jouw post in het oogst-topic over waarom bij sommigen veel courgettes aan 1 plant groeien en jijzelf bijvoorbeeld al blij bent als er 1-tje per keer groeit.Het zal ten eerste mede aan de soort liggen. Op jouw foto van de ronde van Nice zie ik naast 1 oogstbare dat er 3 nieuwe in de maak zijn. Dat is best veel, toch?Verder is er denk ik toch ook een verschil tussen volle grond en bakken.Standplaats, voeding en watergift zullen ook van invloed zijn.Tenslotte vermoed ik dat het uitmaakt hoe groot je de courgettes laat worden. Jouw mooie gele courgettes vond ikzelf vrij groot bijvoorbeeld. Die ronde van Nice die op jouw foto hierboven zou ik zeker nu oogsten en niet veel groter laten worden. Lekkerder én de plant wordt gestimuleerd om de courgettes die in de maak zijn te laten uitgroeien.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ja de Ronde van Nice doet het goed. Allebei trouwens. Ik heb er 2 staan. Mijn Black Forest blijft achter, 1 geoogst en voorlopig niets. De Longue de Nice doet ook nog niet veel.Er hangt weer een gele die ik eraf kan halen inderdaad. Ik ben ook tevreden over de Gold Rush en de andere Gold Rush is ook aan het groeien.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 57 minuten geleden, Tanja65 zei:koemestkorrels, en vul ik af met water.Ja ik heb er een schep compost in gedaan en ze krijgen bij mij eens in de maand voeding, dat zal ik vaker gaan doen. Maar het ontbreekt mij vaak aan tijd en fut. Zeker met deze warmte en dat ik altijd rond 12.00 uur pas begin.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Tanja65 Qua voeding en planten doe ik precies hetzelfde als jij 😃. Ik gooi alleen geen water op de koemestkorrels, maar schep ze meteen door de verse aarde. Dan de plant in het plantgat (die een half uur daarvoor al flink water heeft gekregen), afaarden en daarna weer water. En ook hier 1x per twee weken vloeibare voeding. De courgetteplant heeft zo’n 2 weken geleden wat in water opgeloste patentkali gekregen. Leek me wel fijn voor ‘m 😊.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Is patentkali oplosbaar in water?Dat is handig!Ik doe ook iets vergelijkbaars.Bij mij gaan de koemestkorrels door de aarde in de hele bak.Daar maak ik dan een gat in, daarin gaat een schepje algemene groentemestkorrels (ik heb twee soorten, eentje voor bladgroente en eentje voor vruchtdragers) met een handje houtas.Dan vul ik het gat tot de rand met water en wacht tot het weggelopen is.Daarna zet ik er de plant in en geef nog veel water bij, zodat het hele wortelstelsel goed omgeven is door de natte grond.Daarna geef ik af en toe nog bijvoeding. 53 minuten geleden53 min aangepast door Rookie
Geplaatst: 58 minuten geleden58 min Ja ik schep het ook altijd op de aarde en probeer het zo goed mogelijk in de aarde te krijgen met water maar vaak blijft er wat op liggen. Wist ik ook niet.Ik kan hier alleen niet zo gemakkelijk aan patentkali komen, ik heb andere, zal het daarmee ook eens proberen. Maar ze krijgen van mij vloeibare voeding. 57 minuten geleden57 min aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 11 minuten geleden11 min Ik geef geen voeding aan de courgettes, nooit niet, al heb ik wel elk jaar een nieuwe laag compost in de tuin. Maar niet eens echt veel. Ze krijgen bij mij wel de ruimte, en dat hebben ze bij Petra volgens mij niet. Boven de vollegrond vullen ze een (kleine) vierkante meter, onder de grond vast ook. Met 2 planten kan ik oogst uitdelen en zelf goed eten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.