Geplaatst: 8 uren geleden8 u Ik heb 2 courgettes naast elkaar geplant in een verhoogde bak op de volle grond. Ze zijn tegelijk gezaaid, hebben bij het planten koemestkorrels gekregen en zijn daarna verwaarloosd. Ze hebben pas de afgelopen dagen wat water gekregen. Van de ene heb ik al zeker 8 vruchten geoogst (ook een paar te grote want ze groeien zo snel), de andere levert tot nu toe niets. Beide zijn black beauty's, maar het zou kunnen dat het zaad van de ene ouder was dan de andere (dat van die labels die verdwijnen is ook mij niet vreemd). Daarnaast staat er nog één in een pot. Die heeft het moeilijk en doet dus ook niet zoveel, maar dat lijkt mij logisch. Het verschil tussen die twee andere is me een raadsel.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Kijk dit verhaal van Caatje geeft wel eer een andere kijk, want waarom de ene wel en de andere niet? Oud zaad, of zaad dat niet 100% gezond is zou zeker mee kunnen werken!Mijn courgette verhaal:Wij hebben een grote taxus omgehaald van de winter. Op die kale grond, met alle wortels er nog in en alleen maar arme en zure heidegrond bovenop hebben we drie emmergrote gaten gemaakt in maart (op de diepte van een emmer begint ook de laag klapzand, geel en hard) en die volgestopt met halfrijpe compost, vol met wormen nog. Af en toe hebben we een halve emmer water gegeven aan de compost gedurende de lente.Nu staan er drie verschillende courgettes.De Serafina krijgt het meeste licht, ruim drieën een half uur per dag in verschillende shifts van zon licht. De Limona krijgt een beetje minder en de wat later geplante Alberello (die ook een kleiner gat heeft gekregen en minder compost want in het derde gat zat al een pompoen) krijgt iets van tweeëneenhalf uur of misschien nog wat minder.De Limona die ook het beste groeide als jonge plant, als zaailing sprong ze hup het zaadje uit, begint nu vruchten te geven en de aanmaak van vruchten ziet er goed uit. De Serafina heeft wel twee kleine courgettes gegeven maar heeft er nog niet veel in aanmaak zeg maar, bij de Alberello zie ik er nu een komen. Mijn planten kunnen de diepe wortels maken..maar daar hebben ze niet veel aan. Veel licht krijgen ze ook niet. Ze zien er wel goed uit! LimonaArabello
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Auteur Ja, licht is zeker ook een factor. Je suggestie dat de leeftijd van de zaden kan meespelen is voor mij een nieuwe invalshoek. Ik denk altijd ‘als het zaad het nog doet, is ze voldoende kiemkrachtig’. Maar kiemkracht is misschien niet hetzelfde als groeikracht…
Geplaatst: 6 uren geleden6 u 56 minuten geleden, appelvrouw zei:Oud zaad, of zaad dat niet 100% gezond is zou zeker mee kunnen werken!Die conclusie volg ik niet helemaal, bij oud zaad heb je de kans natuurlijk dat het veel minder kiemkrachtig is, maar eenmaal gekiemd wordt de groei en bloei gewoon bepaald door zijn genetische inhoud. Ik zie hier eerder een verschil in zaad, ofwel lichte genetische verschillen tussen de oude en nieuwe batches onderling, ofwel bv bij de een bv een ongewilde kruising.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Zou het een broodje aap zijn denk jij dan RZ? Ik heb het volgende geleerd: Oude zaden die minder tot weinig kiemkracht hebben verliezen veel van hun energie met het kiemen. Daardoor zijn ze minder sterk ´ groeikrachtig dan de versere fit kiemkrachtige zaden.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Genetisch gezien in de deling van cellen zou ik niet echt een verschil verwachten in gunstige omstandigheden tussen een oud en een nieuw identiek zaadje, alle informatie zit vervat in de genen. Het nadeel bij weinig kiemers en wat variatie in het zaad is wel dat je niet de sterkste er uit kan kiezen, maar dat is door genetisch verschil, niet door oud en nieuw. Een heel oud zaadje van een tomaat, geeft bv een perfecte plant als het kiemt en het groeipunt niet beschadigd is, ondanks dat soms het kiemblad niet meer perfect is. Het kan wat langzamer gaan maar eenmaal er echte bladeren zijn en wortels gevormd is die plant niet meer verschillend t.o.v. een genetisch identieke plant uit een nieuw zaadje.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Op 12-7-2026 om 15:50, Dahli zei:klimcourgettes?Ja de meeste wel, hoewel ik er nu ook een paar heb die kunnen kruipen en klimmen. Daarom heb ik er ook 2 in een bak gezet. De golden Rush bv.Maar ook die laat ik klimmen. Het voordeel is dat ze de horizontale ruimte niet alleen nodig hebben. Ze kunnen alle kanten op. Ja en als ze klimmen komen ze best hoog. Het is mijn 3e jaar dat ik courgettes heb staan. Eerste jaar degene van de MM die denk ik kleiner was en dus klom. 2e jaar dacht ik bekijk het met je 30 x 30 en toen heb ik er 5 in de bak gezet.Maar ik merk nu echt wel met 2 in de bak dat ze meer produceren. De Longue de Nice wordt ook actiever. Even een vermelding: ik had bieten en sla (nu nog wat) in de bakken staan en de courgettes hadden niet echt de ruimte. Weggehaald en nu gaat het eigenlijk goed. Ook de Black Forest is weer bezig en de Golden Rush, daar ben ik echt enthousiast over dat ze 3 courgettes tegelijk aanmaken.Mijn conclusie is: niet alleen de diepte is belangrijk, maar ook de breedte. Hebben ze de diepte niet, dan gaan de wortels horizontaal. Ook bij mijn pompoenen merk ik dat ze meer vruchten maken nu.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 9 uren geleden, acpronk zei:in een bak op poten, die kunnen geen wortels naar de volle grond makenNee dat niet, maar ze kunnen wel de hel bak door. Ik heb b.v. de biet e.d. weggehaald en ik haal de sla ook weg. Dat scheelt wel merk ik.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.