Erny Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 TOMATENSAUS MET KRUIDEN(Uit: Inmaken van Hans Gerlach - ISBN: 9789044712247) Bereiding: 40 min.Kooktijd: 1 uurHoudbaarheid: 12 maanden Voor ca. 1,5 liter:- 2 kg tomaten- 6-8 teentjes knoflook- 1 bosje gemengde mediterrane kruiden (rozemarijn, salie en tijm)- 2 bosjes basilicum- 3-4 pikante pepertjes- 6 el olijfolie- zout, peper 1.Was de tomaten, verwijder de steelaanzet en snijd de tomaten in grote stukken.Pel de knoflook. Was de kruiden en schud ze droog, pluk de blaadjes. Hak de knoflook en de kruiden. Was de pepertjes en snijd ze in ringetjes. 2.Verwarm de oven voor op 200 gr Celsius (heteluchtoven op 180 gr).Verhit de olijfolie in een braadslee, bak er de knoflook, kruiden en pepertjes even in aan, voeg de tomaten toe en breng stevig op smaak met zout en peper. Laat onderaan in de oven in 40 minuten gaar worden. 3.Neem de saus uit de oven, pureer ze met de basilicum en breng op smaak.Vul een paar inmaakpotten, sluit ze en steriliseer ze gedurende 20 minuten in een pan of in de oven.Bewaar ze op koele en donkere plaats. 1 Quote
appelvrouw Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Dit is een heel lekker recept, ik kende het al van een vriend die het vaak maakt. hij doet alleen veel meer kruiden en knoflook erbij en laat het ook wat langer in de oven... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dennis29 Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Erny schreef: Vul een paar inmaakpotten, sluit ze en steriliseer ze gedurende 20 minuten in een pan of in de oven. Moet je dus gewone potjes met de saus vullen, de deksel erop doen en dan 20 minuten in de oven zetten of in een pan kokend water doen? Of moet je het wecken in weckpotten? Quote
appelvrouw Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Ja, en dan wel schone potjes natuurlijk. De deksels uitgekookt. En de oven op 100 graden. Wecken kan ook natuurlijk. Ik vries het in in margarinekuipjes. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dennis29 Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Kan wecken in gewone potjes met schroefdeksel? Ontploffen ze dan niet? Quote
Zeeuw Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 ontploffen doen ze niet hoor.Gewoon je potjes van groente of jam schoonkoken, je vult ze tot net onder de rand deksel erop. en je kan ze gewoon wecken.Bij mij gaat het meeste in standaard jam potjes etc. Het blijft jarenlang goed hoor. 1 Quote
Dennis29 Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Oke, maar dan mag het toch niet boven het kookpunt geweckt worden? Aangezien de lucht niet kan verdwijnen in potten met schroefdeksel. Quote
Dennis29 Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Het staat in de oven en ruikt verschrikkelijk lekker! Quote
Erny Posted August 13, 2012 Author Posted August 13, 2012 Ik doe de tomatensaus gewoon in de Sugocasa flessen van de Grand Italia. Passen prachtig in mijn "weckketel"(annex wasemmer).Van dit recept vindt ik het heel handig dat je het gewoon lekker in de oven met rust kan laten.En ook ik gooi er zeker veel meer knoflook in. 1 Quote
Dennis29 Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 We hebben het 20 minuten op 90 graden geweckt, is goed gelukt Van de week maken we een pot open om het te proeven. Quote
appelvrouw Posted August 14, 2012 Posted August 14, 2012 Het hele huis geurde van de heerlijke sauslucht!Ik heb drie potten ingemaakt( nog even gesteriliseerd in de oven) en de rest met zalm gegeten vanavond...mmm 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Posted August 19, 2012 Posted August 19, 2012 Laten jullie de tomatenprut niet nog even uitlekken? In bijv. een kaasdoek? Dat zou dan wel moeten voordat je de boel hebt gekruid natuurlijk... Het is anders nog zo nat....? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Posted August 19, 2012 Posted August 19, 2012 Nee hoor, het is ingedikt..tenminste ik laat het in de oven totdat het echt dikker is( ik roer het af en toe om tijdens het "koken")..en ik pureer niks..(ook lekker als basis voor het pizzabeleg..behoeft alleen nog een beetje gorgonzola). Eerder deze week heb ik dit ook gemaakt maar dan met wat azijn, chili en koriander erover ipv de kruiden( wel veel knoflook), aangevuld met een pepertje en dunne fliebeltjes paprika, voor bij de wraps..Heerlijk! 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
eva1986 Posted August 19, 2012 Posted August 19, 2012 Ik (en mijn ouders) maken pasta saus al jaren in op de "jam" manier. Altijd genoeg voor één jaar, dus langer staat het ook niet in de kast, maar dat werkt ook altijd! Ik heb geen passeerzeef, maar ontvellen is mij teveel werk, dus ik snij de tomaten doormidden, zet ze op in een klein bodempje water (anders vind ik de tomaten te "gebakken" maken) laat ze ongeveer 1,5 uur kapot koken en inkoken. Dan door de zeef drukken met een pollepel. dan fruit ik een uitje (of 6, ligt aan de hoeveelheid saus) en knoflook in goede olijfolie, gooi er wat groenten bij die toevallig rijp waren (wortel, courgette, paprika, e.d.) even mee aanfruiten, saus erboven op, even doorlaten koken, potjes klaarzetten, laatste moment de kruiden erbij. (basilicum, tijm, peper, zout) Recht van het vuur, nog kokend in voorverwarmde potjes, deksel erop, potje op zn kop. Op dezelfde manier maak ik de basis voor tomatensoep in, maar dan alleen de tomaten inlaten koken en door de zeef. Soms in potjes, soms in de vriezer! 1 Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Dennis29 Posted August 19, 2012 Posted August 19, 2012 @JoriekeDe saus is juist heel dik als het uit de oven komt, een deel van het vocht verdampt. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog de ovenschaal is. In onze past maar een laag van 4 cm tomatenmengsel, dan verdampt het natuurlijk veel sneller dan dat er 8cm in past Quote
Jorieke123 Posted August 19, 2012 Posted August 19, 2012 Ok, de paar tomaten die ik heb opgespaard in de vriezer, staan nu te koken. Ik gooi er heel wat courgette, ui, aubergine, paprika, etc. in om te sjoemelen. Oh en tomatenpulp, die ik kocht bij Jumbo. Nog meer sjoemelen dus, maar goed.... je moet wat he? 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Posted August 19, 2012 Posted August 19, 2012 Nou, dat gesjoemel met die tomatensaus klink best lekker! En Appelvrouw, smakelijke foto`s weer! Tomatensaus maken op de jam manier zou ik wel een keer willen proberen.....leuk..in potten. Van de week tomatensaus gemaakt, merk Lidl .....maar was ook erg lekker geworden. In de vriezer gedaan. Quote
eelzuhtjuh Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Tijd om deze eens omhoog te schoppen want ik ga vandaag lekker aan de pruts.Buiten regent het hier eindelijk dus mooi de tijd om eens wat met mijn tomaatjes te gaan doen Alleen nog even wachten tot het een beetje droog wordt om wat kruiderijen van de tuin te halen Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Sandrina Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Lijkt me een zalig recept. Kan je het niet ook ind epan koken. Ik houd van roeren.Krijg er gewoon honger van! Quote
jasmin Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 Eva: klinkt aantrekkelijk... dus niet wecken na afloop? Ik heb laatst pastasaus gemaakt (met gehakt) en nog een uur geweckt... ik vond het nogal een gedoe, zoveel koken. Wel HEUL lekker resultaat... maar zonder extra wecken klinkt me beter (en dan geen gehakt erbij)... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Erny Posted July 26, 2013 Author Posted July 26, 2013 Deze vond ik vooral handig omdat je juist niet de hele tijd aan het roeren moest maar de hele bak gewoon lekker in de oven kon mikken. Maar in een pan en roeren werkt waarschijnlijk net zo goed. Kruiderij en knoflook naar behoeven aanpassen. 1 Quote
appelvrouw Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 In de wok is het ook prakties als je wilt roeren...verdampt lekker..ik doe beiden:"Erny`s"recept, en in de wok Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
eelzuhtjuh Posted July 26, 2013 Posted July 26, 2013 De saus is klaar, knaloranje en gruuuuwelijk lekker.Deed ons besluiten gelijk maar zelfgemaakte pizza te eten. zo zag het eruit voor het de oven in ging En dit is het geworden hihi 1 Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Danuta Posted July 27, 2013 Posted July 27, 2013 Oke, maar dan mag het toch niet boven het kookpunt geweckt worden? Aangezien de lucht niet kan verdwijnen in potten met schroefdeksel. In dit soort potten laat je maar een dikke halve cm van de rand af vrij, en vul je warm zeg maar en draai je de boel dicht en zit er alleen al uitgezette lucht in door de warmte. Het deksel kan wat hebben (zet iets uit tijdens het wecken) tijdens het afkoelen zul je zien dat dit deksel in het midden naar binnen getrokken wordt , een teken dat er vakuum is gezogen. Hier en in vele andere landen worden meer en meer gewone schroefdeksel potten voor de inmaak gebruikt inplaats van die onhandige (dure) weckpotten.En in de industrie zit het al jaren en jaren in schroefdeksel potten, dat vind je toch ook geen probleem?? ) Met vriendelijke groet Danuta 1 Quote MVG Danuta
Recommended Posts