Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ik kon geen topic vinden over mais in 2026, dus bij deze.Ik heb het grootste deel van mijn mais geplant, het moeten uiteindelijk zo'n 25 plantjes worden.Alle vorige jaren zaten mijn maiskolven vol met oorwurmen, die de pluimpjes van de kolven opaten.En zonder pluimpjes, geen bevruchting.Dit jaar heb ik het anders aangepakt.Oorwurmen houden niet van knoflook en dille.Ik heb dus een maand van te voren dille gezaaid en knoflook gepoot, daar waar ik de mais wil hebbben.Die laat ik zo lang mogelijk zitten, wie weet blijven die oorwurmen dan weg.Duimen maar!
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik moet de mijne nog uitplanten. Ik vind het wel weer grappig dat er in de double red suikermais een albino verschijnt 🤔
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Mijn zoete Jan mais staat alleen tijdje in de vakken en groeit prima👍😊De in deno ontkiemde mais vanmiddag in een zadenrol gedaan….mag ze daar groter groeien en dan verplant ik ze later naar mijn bakken…😊🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Hoe lang doet jullie nais er (buiten) over om te kiemen?Ik had 2 weken geleden gezaaid, en afgelopen donderdag na 16 dagen nog niets gezien. Geen enkele.Misschien muis of slakken? Maar de grond was nog onaangeroerd, van boven af gezien. Woelmuizen komen echter zelden boven en die heb ik wel.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik zaai mais echt altijd voor. Zaden een beetje weken en dan per 1 of 2 in een cel. Ik doe dat vooral omdat ik elk jaar wel een gekke mais heb of met kleurtjes o.i.d. En meestal zijn dat zaden die je dan per 25 ofzo in een zakje krijgt ( tegenwoordig 😠) dus dan ben ik wel zo zuuunig dat ik wel echt ontwikkelde plantjes in de vollegrond wil.(Vroeger fietste ik gewoon langs een voedermaisveld, knakte stiekem een paar rijpe kolven en hup stomen of stoven. Smaakte prima, geen idee wat erover gesproeid was of genetisch gehuppeldepupt.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Ik heb ook nog nooit rechtstreeks gezaaid, ook vanwege de muizen.Maar binnen duurt het echt geen twee weken.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik had ze 25 Mei ongeweekt in de deno gestopt @acpronk en gister niet gekeken en vanmorgen zoals op mijn foto….🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.