Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tuinkas met potten

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi, ik wilde al jaren een moestuintje maar dit kwam er niet van. Dit jaar ben ik zeer onwetend zaadjes gaan planten in potten en dit werkte. Echter vrees ik dat ik teveel in de potten heb zitten nu. Ik krijg voor mijn verjaardag nu een tuinkas en zou graag groenten kweken in potten.

Hoe kan ik dit best aanpakken ik heb totaal geen ervaring maar ben natuurlijk helemaal los gegaan en heb groene en gele courgette, spinazie, wortel, prei, komkommer, basilicum, paprika en heel veel tomatensoorten. Ze staan nu in potten onder de overkapping in afwachting van de levering van de tuinkas.

Geplaatst:

Volgens mij is internet in deze zaken je beste vriend. Chat GTP kan echt heel handig zijn. Om te beginnen houden er behoorlijk veel groente (spinazie, wortel, sla, kolen) helemaal niet van opgroeien in een kas (overwinteren is iets anders).

Verder geef ik je de tip om goed uit te zoeken hoe groot een pot moet zijn. Je zit voor een gemiddelde tomaat al snel aan 15/20 literpotten. Om over een courgette maar te zwijgen. De kwaliteit van je potgrond is doorslaggevend en tegelijkertijd een enorme kostenpost. Op de echt warme dagen ga je je in het zweet werken om je planten van genoeg water te voorzien. Dus zorg voor gemakkelijk toegankelijk water. Maar als het eenmaal draait!!! Een kas is zo leuk!

Geplaatst:

Welkom hier EliV.

Ik krijg liever tips van mensen hier op het forum.

Ik houd helemaal niet van dat AI gedoe, je weet nooit wat er van waar is en wat niet.

En bovendien, wat is dan nog de meerwaarde van een forum?

Er zijn hier legio mensen, die tuinieren in potten en bakken.

Stel gerust gerichte vragen en je krijgt beslist een antwoord.

Alles wat je opnoemt, kan heel goed in bakken, het hangt alleen van het formaat van de bak of pot af.

Een peperplant heeft een ander formaat nodig dan een grote courgette.

Heb je al gezien, dat er een speciaal onderdeel van het forum is, speciaal gericht op tuinieren in bakken?

https://www.moestuinforum.nl/forum/17-square-foot-gardening-en-moestuinieren-in-potten/

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Ja, ik heb van de week tegen Tanja65 gezegd dat het verwijzen naar AI voor antwoorden op vragen van onze leden niet echt bijdraagt aan het forum.

Eerder werd er hier nog wel eens verwezen naar moestuinboeken, zeker voor de meest basic vragen zoals plantafstand en zaaitijd enz. En nu lijkt dat helemaal omgeslagen te zijn naar AI.

Er zijn hier genoeg leden die antwoord willen geven op allerhande vragen, zo houden we het forum levend!

Geplaatst:

En misschien een tip voor anderen. Ik heb ook nog weleens moeite met het vinden van antwoorden in dit forum. Wat ik dan doe is: de vraag stellen op internet en dan kom je ook de antwoorden tegen die op dit forum te vinden zijn, soms ook via AI die dan naar dit forum verwijst. En dat vind ik dus wel handig. Vaak heb ik een vraag en dan moet ik hier eerst naar het juiste hoofdstuk gaan (als ik dat vind) en dan naar het onderdeel wat ik zoek. Op de computer gemakkelijker, maar als ik in de tuin sta met mijn telefoon is deze manier best handig.
Vaak typ ik er dan ook bij "and moestuinforum" dat is nog gerichter.

Geplaatst:

Hoi EliV, welkom op het moestuinforum! Leuk dat je al die groenten al gezaaid hebt!.

Wat betreft de potten: ik zou kijken hoeveel ruimte een groente nodig heeft, dit staat vaak op het zakje en je kunt het vaak ook vinden in onze Wiki. Meestal wordt dit vermeld als plantafstand, soms staat er ook hoeveel liter (potgrond) een pot moet hebben.

Soms moet je het gewoon uitproberen en aanpassen als het niet werkt. Zowel beginners als meer ervaren tuiniers ontdekken nog regelmatig dingen die handiger of beter werken.

Geplaatst:

Kweken in potten kan in de kas zeker handig zijn, zeker als je elk jaar tomaten wilt kweken en geen wisselteeld kan toepassen.
Lees hier b.v. van weknow zijn oplossingen hiervoor: https://www.moestuinforum.nl/topic/17347-2-x-achter-elkaar-tomaten-kweken-in-de-kas/

7 uren geleden, EliV zei:

groene en gele courgette, spinazie, wortel, prei, komkommer, basilicum, paprika en heel veel tomatensoorten.

Spinazie, wortel, prei, basilicum, zou ik lekker buiten de kas in potten laten staan.

De komkommer, gele courgette kunnen in de kas, geen idee hoeveel je gezaaid hebt, maar die nemen best wel wat ruimte in.
Weet je ook al hoe je ze wilt gaan leiden (lees omhoog) zodat je ruimte overhoud voor de paprika en de vele soorten tomaten? De laatste twee zou ik ook in de kas kweken.

Heb je een fototje van de zaailingen wat je nu gezaaid hebt?
Wat worden de afmetingen van de kas?

Dan kunnen we gerichter antwoord geven, wat wij in de kas zouden plaatsen dit jaar, en welke zaailingen je misschien nog weg kan geven, als je er te veel van hebt.

Kwaliteit boven kwantiteit. Dus mooiere grotere planten met mooie vruchten, boven een volgepropte kas, waarvan alles elkaar overwoerkerd.

Wees niet bang dat iets niet het eerste jaar lukt, het is een process van ervaring opdoen, en het jaar erna doe je het een stuk beter.

Geplaatst:
  • Auteur

Hey

Hier enkele foto’s. De kas is 3x185,200 dus ben wel wat te enthousiast geweest denk ik.

IMG_3595.jpeg

IMG_3594.jpeg

IMG_3593.jpeg

Geplaatst:
30 minuten geleden, EliV zei:

dus ben wel wat te enthousiast geweest denk ik.

Dat zijn we allemaal in het begin, het tweede jaar met de kas weet je een stuk beter wat je kan verwachten.
Eerste jaar is het een jaar om er een beetje gevoel voor te krijgen.

Komt de kas volledig op tegels, of ga je hem wel op grond zetten, zodat de wortels door de gaten van de potten kunnen groeien de grond in. Dat lijkt me wel het beste voor de mooiste en grootste planten.
Als het op tegels ik, zou ik er zeker over nadenken om hem wel goed neer te zetten en te verankeren, maar dan wel in de kas de tegels eruit. Daar ga je een stuk meer plezier van hebben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.