Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Maten van twist off jampotjes en dergelijke: Welke maat deksel?

Featured Replies

Geplaatst:

Twist off glazen potjes gaan erg lang mee. De deksels niet. Na een paar keer hergebruik van het originele deksel is het beter de deksels te vervangen. Zeker als je -om te openen- de dekselrand op de rand van het aanrecht hebt getikt. De kunststof afdichting binnenin het deksel zal er ook niet beter op worden.

Maar hoe de juiste maat deksel te bestellen?

Meest gangbaar is de "TO xx" maat. Die is ongeveer 3 mm kleiner dan de buitendiameter van het deksel.

Voorbeeld: de oude (mooie!) Bon Maman potjes: buitendiameter deksel 85 mm, binnendiameter deksel 82 mm. Dan is de maat "TO 82". Losse deksels in die maat zijn breed verkrijgbaar.

20260819_BonMaman.jpg

Helaas hebben de nieuwe potjes (rechts) een iets andere vorm (lelijker), en een andere maat deksel. Die maat deksel (TO 77 ?) is nergens te verkrijgen.

Dit geldt voor zo'n beetje alle merken/soorten potjes. Sommige potjes hebben zelfs een niet standaard Twist Off schroefdraad. "Op ieder potje past een deksel". Was het maar waar.

Welke maten zijn wel verkrijgbaar (voorbeeld van Flessenland.nl): Flessenland, Twist Off deksels

Geplaatst:

ik weet dat niet iedereen een liefhebber is van een antwoord van AI, maar deze info vond ik daar :

hoe weet ik welke maat twistoff deksels ik moet nemen ? Ik denk dat ik TO77 moet hebben ?

Om de juiste maat twist-off (TO) deksels te bepalen, meet je de opening van het glas of (nog beter) een bestaand deksel. De TO-maat (zoals TO77) is de nominale diameter in millimeters van de monding.Beste manier: meet een bestaand deksel

1. Leg het deksel ondersteboven (vlak op tafel).

2. Meet met een liniaal of schuifmaat de binnendiameter van rand tot rand, op de breedste plek (niet op de nokken/lugs of verhogingen).

3. Tel er ±1 mm bij op → dat is meestal de TO-maat.
    Voorbeeld: binnenmaat ≈ 76–78 mm → vaak TO77.

Als je geen deksel hebt: meet het glas

1. Meet de buitendiameter van de glasmond (over de buitenste rand/wulsten/nokken heen, op de breedste plek).

2. Tel er ongeveer 5–6 mm bij op → dat komt dicht bij de TO-maat.
    Voorbeeld: buitendiameter ≈ 71–72 mm → waarschijnlijk TO77.

Extra checkpunten

• Aantal nokken (lugs): kleinere maten (tot ongeveer TO70) hebben meestal 4 nokken, grotere (zoals TO77 of TO82) vaak 6. Het aantal moet overeenkomen.

• Gangbare maten zijn o.a. TO43, 48, 53, 58, 63, 66, 70, 77, 82, 89, 100. TO77 komt voor (o.a. bij bepaalde honingpotten of wijdere monden), maar is minder standaard dan TO63/TO66/TO70/TO82.

• Meet zo nauwkeurig mogelijk (bij voorkeur met een schuifmaat). Kleine afwijkingen van 1–2 mm zijn normaal door productietoleranties.

• Test altijd: een te klein of te groot deksel sluit niet goed en geeft geen vacuum.

Heb je een bestaand deksel of pot bij de hand? Meet dan volgens bovenstaande methode en je weet het vrijwel zeker. Als de meting rond de 77 mm uitkomt, is TO77 inderdaad de juiste keuze.

Verder zegt Grok : TO77-deksels zijn wat minder gangbaar dan TO70 of TO82, maar ze zijn wel te bestellen. Ze worden vooral gebruikt voor bepaalde (oude) Hak-potten, honingpotten en specifieke wijdere monden (vaak met 6 nokken).

Ze zijn op Amazon of bijvoorbeeld hier te vinden : Deksels 77mmTO | Imkerij de Werkbij

Geplaatst:

Die (oude) Bonne Mamam deksels zijn mijn favoriet. Die maat past bij mij ook op grote potten van een liter waar ik yoghurt in maak, en de pindakaaspotten van de Notenshop (ook al koop je die met een plastic deksel... toch past het metalen deksel er ook op) EN een kleinere pot voor een wat kleinere hoeveelheid jam. Ik heb dus in de laatste jaren veel andere maten potten weggedaan. Zodat ik zeker weten goede deksels kan kopen en tijdens het inmaken is het handig dat je niet per ongeluk een verkeerde maat op je pot met hete jam probeert te draaien.

De meeste kleinere Hak-potten hadden ook deksels die je opnieuw kon bestellen. Bij Brouwmarkt (daarna Braumarkt, nu niet meer bestaand?) zocht ik dan op 'hak deksel' en daar kwam dan de juiste naar voren. Ze staan zelfs zo op de factuur die ik terug kon vinden: Twist-off deksel goud nr 66 MEDIUM Hak potten

Geplaatst:

Hoi @henkg ,

Ik heb net bij Glasverpakkingen mijn potjes met deksels besteld. Ik zie daar potjes bij staan die erg veel lijken op de jouwe. Voor elke pot verkopen ze los ook deksels. Misschien zit er de juiste bij voor jou?

Success

Geplaatst:

De bonne maman potjes gebruik ik veel met name het linker model, dat model is voor de gewone jam met suiker, de rechterpot is van de minder suiker variant. 2 verschillende productlijnen.

Ik heb beide model potten hier en ze hebben beide de TO82 deksel, ik ben dan ook verbaasd dat er nog een andere maat in gebruik is.

de to77 heb ik hier gevonden https://www.glaeserundflaschen.de/to-77-gold-fuer-kaltabfuellung-blueseal-10-stueck

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.