Geplaatst: 14 augustus 201213 j Ik heb twee pompoenplanten die zo uit de klauwen groeien dat ze mn halve tuin opeisen. 1 heeft twee grote pompoenen (volleybal) en de ander 1 reusachtige.(voetbal) Alle andere beginnende pompoentjes sterven af als ze een knikker groot zijn. Vr: kan ik een gedeelte van de plant en dus bladeren afknippen of neemt dat alle kracht weg?Vr: worden pompoenen ook minder lekker als ze groot zijn? Zo ja kan ik er iets aan doen?
Geplaatst: 15 augustus 201213 j Ik snoei ze inderdaad, ik haal het grootste deel van de zijscheuten er af. De groei van een pompoen vergt veel energie van de plant. Als je er een of twee lang laat doorgroeien, krijgt de rest geen kans. ik zou in jouw geval zeker die ter grootte van een voetbal oogsten en wellicht ook een volleybalpompoen.Grote pompoenen zijn in mijn beleving niet minder smaakvol (als je er soep van maakt), maar vooral onhanteerbaar. Probeer maar eens zo'n echte knoeperd van enkele tientallen kilo's in je keukentje te verwerken
Geplaatst: 15 augustus 201213 j Let op: Pompoenen zijn niet lang houdbaar als je ze te vroeg oogst. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 16 augustus 201213 j Daar heb ik bij mijn "Gele reuzen" nooit last mee gehad. Vorig jaar een nog niet volledig rijpe pompoen van 6 kilo tot in februari kunnen goedhouden voordat ie evolueerde tot een voortreffelijk soepje. Wellicht is het afhankelijk van het ras dat je kweekt.
Geplaatst: 16 augustus 201213 j Ik las toevallig gisteren in een moestuin boek dat je de scheut na de pompoen verder af moet knippen om de plant te dwingen nieuwe scheuten met nieuwe pompoenen te maken. Je krijgt dan meerdere wat kleinere pompoenen ipv dat de plant alle energie stop in die ene grote. Misschien heb je daar wat aan?
Geplaatst: 16 augustus 201213 j Ik heb per ongeluk de kop van de plant erafgekipt. Ik dacht dat de plant ging doodgaan met pompoen en al, maar intussen zijn we al twee weken verder en hij doet het nog goed ! Ik denk dat ik van de rest van de planten ook de kop ga afknippen, want er is meer plant dan vrucht. Als iemand dit geen goed idee vind/vond, let me know!
Geplaatst: 26 augustus 201213 j Auteur Ik las toevallig gisteren in een moestuin boek dat je de scheut na de pompoen verder af moet knippen om de plant te dwingen nieuwe scheuten met nieuwe pompoenen te maken. Je krijgt dan meerdere wat kleinere pompoenen ipv dat de plant alle energie stop in die ene grote. Misschien heb je daar wat aan? Hoi, lees um nu pas, maar heb ik zeker wat aan! Ga t proberen. Of t nu nog lukt weet ik niet. 1 natte bende in mijn tuin
Geplaatst: 28 juli28 Jul Vinden jullie dat ik mijn horizontale Hercules pompoenen nu ook moet snoeien, nu ze over de grond heen verder gaan? Ik heb er 3 of 4 planten in de bak liggen, die ook vele zijtakken hebben aangemaakt.Hierbij de fotos.Juist in de linkse bak groeien de pompoenen goed. In de rechte niet, wel veel blad dus. Raar, want op de 2e bak staat in het algemeen wat meer zon.Aan de linker bak hangt ook al een deel bijna op de grond.Wat de verticale pompoenen betreft: de Baby Bear en Uchiki Kuri in de linkerbak gaan ook als een speer. In de rechter staat ook Baby Bear en Muscaat en die komen niet zo erg op gang.
Geplaatst: 28 juli28 Jul Sommige soorten pompoenen geven later vruchten dan andere soorten. Die komen met vrucht nu een beetje op gang. Veel voeding geven, bv stikstof kan ook veel bladgroei opleveren. Als er vruchten zijn kan je de uitlopers na de vruchten en nog wat extra blad inkorten. Heb je nog geen vruchtvorming dan kan je een deel snoeien, bv de hoofdstam. Heb je er geen last van dan kan je het lekker laten groeien. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 juli29 Jul @appelvrouw in beide bakken liggen de Hercules en groeien de Baby Bear verticaal. Daarom dat ik het zo vreemd vind dat in de eerste bak de vruchten veel verder zijn.
Geplaatst: 29 juli29 Jul “In de rechter staat ook Baby Bear en Muscaat en die komen niet zo erg op gang.”Sorry Petra ik begrijp het niet goed, die termen horizontale en verticale pompoenen vind ik verwarrend. Je hebt pompoenen die alle kanten opgroeien en soorten vaak met kleinere vruchten die gemakkelijker klimmen in mijn optiek. En de Hercules is een butternut? en welk merk is de muskaat pompoen dan? De muskaat pompoenen hebben over het algemeen behoorlijk veel ruimte nodig. Het zijn grote planten met lange ranken. De vruchtzetting is later dan de gemiddelde pompoen. Dus als jij daar een muskaatpompoen hebt groeien in die bak zou dat je antwoord kunnen zijn. 29 juli29 Jul aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 juli29 Jul Ik heb de Hercules op een plek gezet waar geen rekken zijn en die laat ik over de aarde kruipen.De andere, de Baby Bear, Muscaat en Uchiki Kuri heb ik voor de netten gezet, die kunnen klimmen.Maar inderdaad de Muscaat die ik expres op de hoek heb gezet en die ernaast gaan alle kanten uit en die zweeft nu ook over de vloer zag ik via de zijtakken en super grote bladeren.1 uur terug, appelvrouw zei:horizontale en verticale pompoenen
Geplaatst: 29 juli29 Jul 19 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Juist in de linkse bak groeien de pompoenen goed. In de rechte niet, wel veel blad dus.Je hebt vorig seizoen in beide bakken veel verschillende soorten groenten gekweekt volgens mij, vrijwel iedere 30 x 30 cm een ander (opvolgend) gewas. Ik ga ervan uit dat je niet alle grond uit de bakken hebt vernieuwd. De samenstelling van de grond in de bakken zal dus verschillend zijn. De ene groente gebruikt net wat meer of minder van de ene voedingsstof dan de ander. Ik vermoed dat dezelfde pompoensoort het daarom in de ene bak beter doet dan in de andere. Bovendien staan de bakken wel dicht bij elkaar, maar ze hebben toch net een iets andere stand t.o.v. de zon. Wellicht dat dat ook een rol speelt? Maar ik denk dat het aan de verschillende concentraties voedingstoffen ligt. De samenstelling dus.Nog even ter vergelijking. Ik heb 3 pompoenplanten (allemaal dezelfde soort). 2 in de achtertuin in de volle grond, die staan 25 cm van elkaar af. Die leid ik via een muur, 1 naar links, ander naar rechts. De linkerplant draagt vruchten, de ander niet, maar maakt veel langere ranken. Hoe dat kan, zeg het maar. De rechter krijgt veel meer zon. De derde plant staat ook in de volle grond, in de voortuin, heel andere grond, maar bovenop een uitgefreesde boomstronk. Die krijgt het meeste zon van allemaal. Die draagt 2 vruchten, die nu al gigantisch zijn. Soms kun je er geen peil op trekken 😃. Voor mij geeft het niets, ze zijn ook decoratief en een paar vruchten vind ik leuk. Ik hoef er geen 30. 29 juli29 Jul aangepast door Dahli
Geplaatst: 29 juli29 Jul Deels kan dat schelen. Maar alle bakken heb ik eerst omgeschept.Daarna heb ik in beide bakken doperwten gezet. En in de een ook radijs en in de 2e bak heel veel spinazie.Voordat ik de pompoenen plaatste heb ik er wel voeding in gedaan in beide bakken.Maar wat jij ook zegt waar je 2 planten naast elkaar hebt, degene met meer zon nog geen vruchten geeft en de ander wel, dat gebeurt bij mij dus ook.Ik wou juist dit jaar wel veel pompoenen voor de wintermaanden.Vorig jaar had ik 2 planten, 2 pompoenen, waarbij het met 1tje ook nog fout ging (verkeerde tak doorgeknipt), dus ik had 1 pompoen. Dat vond ik erg jammer. En dan ook nog super klein, nog geen maaltijd.En wat ik nu doe is best een beetje veel. Volgend jaar zet ik er geen 8 in een bak, maar b.v. 6 of 7. De Hercules, kan dan nog een extra keer de andere kant op groeien.16 minuten geleden, Dahli zei:veel verschillende soorten groenten gekweekt
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.