Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Hier ook misschien in de kas wat kolen. Stuk minder gedoe met vlinders!

Geplaatst:

De jaarlijkse knofloken en ajuinen niet meegerekend, hier ook een eerste weeuwenteelt gezaaid: erwten (Feltham First) en tuinbonen (Lange uit België).

Geplaatst:
10 minuten geleden, groene zei:

eerste weeuwenteelt gezaaid: erwten

Hoe doe je dat dan? Ik probeer me dat voor te stellen, maar mijn doperwten groeien aan gaas, ik zou niet weten hoe dat als weeuwenteelt te doen. Tips welkom!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Het is de eerste winterteelt, dus voor mij is het ook nieuw.

Het is sowieso hopen op geen ongedierte of een te strenge winter.

De plantjes kunnen indien nodig afgedekt met vlies.

De erwten krijgen een niet te hoge gaas, dus moet lukken qua afdekken. De tuinbonen gaan nog geen ondersteuning nodig hebben zo klein.

We zien wel wat het geeft.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Heeft iemand ervaring met de weeuwenteelt van kroten / bieten ?

Op de website van Diana's mooie moestuin lees ik :

"Voorbeelden van soorten die voor deze teelt geschikt zijn: bloemkool, bietjes, palmkool, worteltjes, koolrabi, spitskool, knolselderij, savooikool, sla, andijvie en tuinbonen. Maar in dit blog heb ik het over de weeuwenteelt van bloemkool.

Uiteraard heb je er een ras voor nodig dat geschikt is voor deze teelt (het moet in de beschrijving of achterop het zakje zaden vermeld staan)"

Echter op google lees ik ook :

"Weeuwenteelt in oktober is voor vroeg in het voorjaar oogsten en is niet geschikt voor kroten; het zaaien van kroten in oktober is te laat voor weeuwenteelt. Kroten kunnen wel in oktober oogstbaar zijn, of als u de planten zelf voor zaad wilt overwinteren, dat kan ook. Weeuwenteelt is geschikt voor groenten zoals bloemkool, palmkool, witte kool, andijvie en sla, die in de herfst worden gezaaid en overwinteren in een koude bak of kas voor een vroege oogst in het volgende voorjaar"

Mijn tomatenplanten gaan bijna uit de kas, en na het planten/zaaien van wat knoflookjes, sla en spinazie heb ik vast nog wel iets ruimte over in de kas voor een experiment met weeuwenteelt. Ik ben geen fan van bloemkool of andere koolsoorten , maar bietjes lijkt me wel wat.

Of ben ik daarvoor al te laat ? Of kunnen jullie me een bepaalde soort aanbevelen ? (op de 2 zakjes krotenzaa die ik heb staat dat je in het voorjaar moet zaaien)

Geplaatst:

Bietjes of bv radijsjes voor winterteelt, geen kroten of bieten voor weeuwen ( die gaan gewoon bloeien in het voorjaar), alles groeit wat (heel) trager naarmate er heel wat minder goede zonuren zijn (niet alleen de temperatuur), dus inderdaad die grote niet, het staat je vrij om te experimenteren, maar eigenlijk ben je iets te laat nu voor die edit: rode biet zou ook evenwel geschikt zijn voor weeuwenteelt. edit2: dat is mijn ervaring hier in mijn omgeving@driepinter maar probeer gewoon, je kan niks verliezen alleen maar winnen, dat is het leuke.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@driepinter eerste jaar dat ik een kas had, heb ik paar bieten die over waren in de kas gezet in het najaar. Veel blad, geen knol en bloei in het voorjaar. Dus dan komt hun tweejarige karakter na de koude wintermaanden duidelijk naar boven.

Vandaag na 2 weken weer in de kas en wonder boven wonder staan de kolen er prachtig bij!!! Amper slakken schade en ze zijn zelfs een beetje gegroeid. 🤩 Zou toch wat zijn als ze straks mooie kolen gaan opleveren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.