hansm Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 Ik ben afgelopen herfst begonnen met de weeuwenteeld omdat ik mijn kolen niet op tijd klaar vondt in de herfst 2010, ze waren klein.Opnieuw gezaaid dus in de herfst 2010 en overwinterd voor seizoen 2011, spitskool savooisekool en rodekool heb ik gekozen om dit uitteproberen.Tot vandaag stonden ze in vorstvrije serre, vandaag voor de 3de x verpot in vrij grote bloempotten en in koude luchtige kas gezet waar ze blijven tot half mei om dan definitief in volle grond geplant gaan worden. ============================================================================================================================ uitleg weeuwenteeld; Weeuwenteelt is een oude term voor een vroeger algemeen gangbare manier om in de lente primeurgroenten te kunnen oogsten. Jaren terug was er minder gelegenheid om ’s winters in een verwarmde ruimte te zaaien. Er werd voor de winter gezaaid, om nog voor het putje van de winter bijna uitgegroeid plantmateriaal te bekomen. Zo werd er kropsla, selder en bloemkool en soms ook sluitkool als weeuwenteelt uitgevoerd. Het zaaitijdstip van deze verschillende weeuwenteelten verschilt echter. De weeuwenteelt van selder wordt al in augustus gezaaid, de weeuwenteelt van sla pas eind oktober en de weeuwenteelt van bloemkool eind september en oktober. Dit heeft vooral te maken met de kiem- en groeisnelheid van deze verschillende groenten. ZaaienDe laatste twee dagen van september en begin oktober worden de eerste weeuwenkolen gezaaid. Dit zijn de hele vroege zaaiingen. Om de vroegheid nog beter te maken moeten deze overwinterd worden in stenen bloempotten van dertien centimeter. Uit proeven, jaren na elkaar uitgevoerd door het proefstation te St.-Katelijne Waver, blijkt dat de planten opgekweekt in stenen bloempotten steeds het vroegst in productie gaan. Latere weeuwenteelten worden van tien tot twintig oktober gezaaid. Deze planten kunnen overwinterd worden in plastieken potten van 10 cm. Eind oktober kan ook nog gezaaid worden en dan overwinterd in grote perspotten of bloempotjes, maar hier is januarizaai te overwegen als alternatief. Als kan overwinterd worden in een goed lichtdoorlatende en nieuwe kas zal wat later gezaaid worden. Moeten de planten de winter door in een donkerder serre, die minder afgesloten is dan zal er vroeger moeten gezaaid worden. RassenAlleen rassen die in de catalogussen expliciet vermeld staan als ‘geschikt voor de weeuwenteelt’ komen voor deze teeltwijze in aanmerking. Verder is er veel onderling verschil in vroegheid tussen al deze rassen. Terwijl het vroeger vooral telerselecties waren die uitgezaaid werden bij de weeuwenteelt, zijn er nu ook heel goede hybridenrassen beschikbaar gekomen. Het vernieuwde rassenaanbod van de weeuwenteelt is zeer divers en zit verspreid over diverse zaadhuizen. VerspenenEr wordt ruim gezaaid in de vollegrond van de kas zodat de plantjes voldoende ruimte hebben vooraleer ze begin november verspeend worden in grote bloempotten. Sommige tuinders zaaien in zaaikistjes en verspenen in kleine perspotjes. Deze worden op hun beurt dan overgezet in bloempotten.Bij het inpotten kan een grondmengsel van groentepotgrond en tuingrond gebruikt worden om een tragere maar sterkere groei te bekomen. Nadeel is dat er onkruid en schimmels in deze grond kunnen aanwezig zijn. Wordt er opgekweekt in potgrond alleen, dan zal de plant vlugger groeien, met eventueel een te vlokke groei tot gevolg. OverwinteringDe stielkennis bij de weeuwenteelt bestaat er vooral in om op een goede manier te overwinteren. De ene winter is de andere niet, zodat soms het gevaar dreigt van te grote en zwakke planten. Zachte en donkere winters zijn, ondanks het feit dat er niet moet gestookt worden, voor de overwintering niet ideaal. Tijdens deze zachte winterperiodes moet de serre (kas) zoveel mogelijk verlucht worden. Zo blijft de temperatuur laag en blijven de bladeren droog. Het gevaar van de valse meeldauwschimmel is in deze periode immers niet denkbeeldig. De plantjes krijgen dan ook heel weinig water om te vlokke groei te vermijden. Het is de bedoeling, door koel en niet te nat te telen, een stevige plant te bekomen. Te ver laten uitdrogen waardoor een groeistilstand optreedt is natuurlijk ook verkeerd. De planten mogen niet doorwortelen vanuit de pot in de grond, want dan gaan alle remmen los en kan de groei niet meer bijgestuurd worden.Bij vriesweer dreigt niet zozeer het rechtstreeks bevriezen van het plantmateriaal, maar wel de uitdroging. Wordt een vorstperiode verwacht (dit betekent dat het ook binnen in de kas, langere tijd gaat vriezen) dan moet gezorgd worden voor een vochtige potkluit. Veel tuinders zullen net vorstvrij overwinteren, maar soms laat men ook vorst toe in de kas. De planten zullen dan ook niet vervriezen, maar bij continue vorst in de kas kan afdekking met vliesdoek overwogen worden. Vergeet niet om dit doek onmiddellijk weg te nemen als het wat warmer wordt, zoniet ontstaat er een potentiële bron van schimmels. UitplantenHet tijdstip waarop de planten buitenkomen wordt bepaald door enerzijds de weersomstandigheden en anderzijds de plantgrootte. Planten opgekweekt in grote potten kan men makkelijker bijhouden als de weersomstandigheden slecht zijn dan plantjes in kleine plastiekpot of in perspot opgekweekt. Zijn de planten nog te klein, wacht dan nog even met uiplanten. In deze periode van het jaar is het belangrijk voldoende bladmassa te hebben bij het naar buiten brengen. Bij mooi weer en voldoende opgedroogde grond gaan de planten soms eind februari de grond in. Maar meestal zal er geplant worden de eerste twee weken van maart. Plant voldoende diep (bovenkant grond iets onder het hart van de plant) zodat de planten bij een felle voorjaarswind niet afdraaien. De plantafstand hoeft voor deze teelt niet al te ruim te zijn. Tussen de rijen 60 cm en in de rijen 40 cm is een goede plantafstand. De laatste jaren wordt de pas uitgeplante weeuwenteelt nog eens afgedekt met agryldoek Soms de helft van het perceel, om teeltspreiding te bekomen. Afdekken leidt niet alleen tot een kleine vervroeging, maar vooral tot meer bladmassa, wat uiteindelijk leidt tot een grotere kool. Het spreek voor zich dat enkele de lichtere en drogere gronden in aanmerking komen voor deze vroege teelt. Al heel lang wordt in de streek van Mechelen, en sedert de jaren vijftig ook in de streek van Gits, de weeuwenteelt op een traditionele manier geteeld. Dat wil zeggen dat mechanisatie bij de opkweek en het uitplanten bijna uitgesloten zijn. Er zijn immers geen plantenkwekers die uitgerust zijn met een machine om bloemkoolplanten in stenen potten te telen, noch zijn er telers die machinaal het grote plantmateriaal kunnen uitplanten. De weeuwenteelt is, door het vroege teeltseizoen, vrijwel vrij van de klassieke ziekten en plagen bij de koolsoorten Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 Ik wil de weeuwenteelt dit jaar ook proberen (dus in de herst nog wat zaaien). Dus ik teer even mee op jou ervaring van dit jaar Hou ons op de hoogte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 13, 2011 Author Share Posted February 13, 2011 Ja zal ik doen, tot nu bevalt het goed het is leuk om voor wat plantjes te zorgen in de winter Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 ook ik zou het erg fijn vinden om op jouw kennis te teren dit jaar wil ik dat namelijk ook graag eens proberen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard74 Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Maar even in dit topic. Zie foto, zijn mijn bloemkolen klaar om naar buiten te gaan? We hebben af en toe nog "last" van vorst aan de grond, maar volgens mij kunnen ze dat wel hebben. Alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Vorig jaar heb ik ze wel omstreeks deze tijd buiten uitgeplant. Of dat een goed idee is geweest weet ik niet. Het werd daarna koud en de planten kregen een stilstand in groei. Maar goed, aan de andere kant wat hadden ze verder gedaan in de kas? De groei kwam daar er wel behoorlijk in en dat wilde ik ook niet dat ze zo groot in de pot werden. Uiteindelijk heb ik wel op tijd kunnen oogsten van de weeuwenteelt. Dit jaar wilde ik het proberen met vrijsterteelt: in januari al zaaien van de kolen in de kas. Van mijn eerste zaailingen zijn er al heel wat bevroren en heb ik opnieuw moeten zaaien Als je ze uitplant, zou ik ze zeker nog beschermen door er een emmer zonder bodem omheen te zetten. Zo bescherm je ze tegen harde wind en kou en ook tegen vraat. Vooral dat laatste moet je goed in de gaten houden. Het is weer het eerste lekkere groen wat weer op de tuin komt te staan en vogels en wie weet wat voor andere beesten zullen dat vast wel op prijs stellen. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Mijn bloemkool staat er nu zo bij: Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard74 Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Dus het kan? Gaan ze woensdag naar buiten, ik heb nog emmers zonder bodem staan dus die gooi ik er wel overheen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Ik heb een vraag aan de weeuwentelers van bloemkool. Wat is de reden dat jullie voor deze teelt kiezen terwijl er prima rassen goed vorstbestendige winterbloemkool bestaan ? Als ik dit topic lees lijkt me de weeuwenteelt t.o.v. een 'gewone' teelt van winterbloemkool nogal arbeidsintensief en met de nodige risico's terwijl winterbloemkool een vrijwel probleemloze plant is die na het uitplanten in de vollegrond , ergens in augustus , nog maar weinig werk en aandacht vraagt.Bij een keuze van een paar rassen met verschillende oogsttijd kun je dan vanaf half maart tot eind april bloemkool oogsten. @WillyWinterbloemkool zo te zien ? Bij mij is dit jaar de winterbloemkool vroeger dan normaal en dat zal vrijwel zeker met de zachte winter te maken hebben. De eerste , ras Amadeus, zit er aan te komen. In de Dalton is nog geen of weinig koolontwikkeling te zien. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted February 29, 2016 Share Posted February 29, 2016 Het is de spreiding van de oogst. Winterbloemkool is eerder dan de weeuwenteelt. Weeuwenteelt is weer eerder dan normale teelt.Winterbloemkool vind ik overigens niet zonder risico. Daar sneuvelen ook wel eens wat van, ook afhankelijk van hoe streng de winter is. Bij mij moet ik ze wel onder insectengaas zetten anders worden ze gegarandeerd opgevreten door allerlei belagers. Afgelopen winter heb ik het net over mijn winterbloemkolen een paar keer sneeuwvrij moeten maken anders zakt dit te ver door.Bovendien vind ik weeuwenteelt helemaal niet zo bewerkelijk. Uitzaaien, na 6 weken in potten zetten en verder geen omkijken meer naar. Hooguit een enkele keer wat water geven en bij - strenge- vorst afdekken, maar dat geeft nauwelijks extra werk. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted February 29, 2016 Share Posted February 29, 2016 Die van mij zijn Dalton, in september uitgeplant.Is toch zeer plezant om groente te hebben als een ander die niet heeft hé. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Daar heb je gelijk aan Willy. Al een mooie bloemkool. Ik zaai mijn winterbloemkool half juni en plant ze begin augustus uit. Ik heb het hier nog niet meegemaakt, dat iemand al zo vroeg zijn eerste winterbloemkool kan oogsten. Het vroegst is hier begin mei. Hooguit eind april. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Begin mei hooguit eind april ? Welk ras winterbloemkool zet je dan Wim . De oogsttijd wordt bij winterbloemkool vooral bepaald door het ras. Daarnaast kan een zachte of een strengere winter de oogsttijden natuurlijk nog wat vervroegen respectievelijk verlaten. De te verwachten oogsttijd van het ras Amadeus F1 ligt bijvoorbeeld in de tweede helft van maart en die van het ras Dalton F1 in de tweede helft van april. Met beide rassen heb ik enkele jaren ervaring en deze periodes blijken in de praktijk vrij goed te kloppen. Behalve de genoemde rassen heb ik bij Vanderwal dit jaar ook nog het ras Miracle F1 besteld dat nog vroeger schijnt te zijn met een verwachte oogsttijd in de eerste helft van maart. Door deze drie rassen te gaan gebruiken verwacht ik volgend jaar toch minstens gedurende een periode van twee en een halve maand verse winterbloemkool te kunnen oogsten. Gelukkig zijn deze rassen ook nog eens zeer geschikt om in te vriezen want om nu twee en een halve maand voornamelijk winterbloemkool te moeten eten ... Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Amadeus F1. Vorig jaar pas begin mei kunnen oogsten. Jullie zitten een stuk zuidelijker. Ik denk dat dit het verschil maakt. Wanneer ik zo rond de paasdagen een weekend Ardennen doe, verbaas ik me er elke keer over dat Limburg veel groener is en meer bloesem heeft dan Drenthe. Het scheelt toch op zijn minst twee weken. En bedankt voor de tips voor die andere rassenkeuzes. Voor nog meer spreiding ga ik dat komend jaar ook proberen. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cees Tabak Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Dit jaar voor het eerst de bloemkolen laten overwinteren. Vraat bleek het grootste probleem, maar heb ik heel simpel opgelost: www.moestuin.natuurlijkgeeren.nl Ik zal de 'pointe' niet verklappen, dit is een net forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted August 14, 2024 Share Posted August 14, 2024 Het is wellicht wat vroeg, maar vorig jaar was ik veel te laat, zojuist gezaaid om het weer te proberen. Spitskool Eersteling en witte kool Drago F1. Gaan jullie dit jaar weer proberen? @Rolandweer de bloemkool? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted August 14, 2024 Share Posted August 14, 2024 Ik weet niet of ik het weer ga proberen. In een beter jaar zou het waarschijnlijk wel goed gaan, maar of de bloemkool dan op tijd is voordat de tomaten de grond in moeten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 14, 2024 Share Posted August 14, 2024 2 uren geleden, Roland zei: In een beter jaar zou het waarschijnlijk wel goed gaan, maar of de bloemkool dan op tijd is voordat de tomaten de grond in moeten? Tomaten zet je normaal gesproken zeker niet voor begin mei in de vollegrond. De oogst van winterbloemkool , welk ras je ook gebruikt, is dan al voorbij. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted August 15, 2024 Share Posted August 15, 2024 Frans, dat was ook mijn gedachte. Echter: Winter bloemkool poot je voordat de tomaten uit de grond gaan. Weeuwenteelt kweek je vanaf oktober in een potje en gaan in februari de grond in. Weeuwenteelt zou je volgens de bronnen ook in april kunnen oogsten maar dat is dit jaar dus mislukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted August 15, 2024 Share Posted August 15, 2024 Ik was eigenlijk van plan om de kolen in het najaar al gewoon uit te planten? Dus rond eind oktober ofzo? 😅 Of is dat een recept voor mislukking... Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted August 17, 2024 Share Posted August 17, 2024 @MSDG Was ook mijn plan... dus hoop dat t gaat werken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted August 20, 2024 Share Posted August 20, 2024 Dat plan heb ik hier ook opnieuw zoals vorig jaar, in tunnel samen met de eerste knoflook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted August 25, 2024 Share Posted August 25, 2024 Op 15-8-2024 om 20:56, MSDG zei: Ik was eigenlijk van plan om de kolen in het najaar al gewoon uit te planten? Dus rond eind oktober ofzo? 😅 Of is dat een recept voor mislukking... En dan afdekken met vliesdoek tijdens vorst enzo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts