Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

27 februari: Tuin in de war in Amersfoort


mdubbelm

Aanbevolen berichten

Mag ik even jullie aandacht voor een leuk (moes)tuinevenement in Amersfoort: Tuin in de War.

Op 27 februari a.s. wordt in het Transitielab in Amersfoort een leuk (niet-commercieel) evenement georganiseerd met allerlei tuin-gerelateerde zaken. Er is onder andere een zadenruilbeurs, workshops zaadbommen maken, verkoop van bijzondere soorten knoflook, de makkelijke moestuin en meer.

 

http://www.transitielab.nl/?nl/Tuin-in-de-War

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Rick, bedankt voor de link. Ik was van plan om te gaan maar het kon op het laatste moment niet

Nu heb ik iig toch nog iets om naar te kijken.

Mochten degenen die het bezocht hebben nog iets te vertellen hebben van deze beurs, horen we dat graag

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geweest.

 

Het was buiten ijzig, ijzig koud... en ik was flink sjachie dat het niet goed aangegeven stond aan de buitenkant. Maar met wat intuïtie volgend, kwam ik er toch. In een ruimte was een grote tafel. Ik had niet veel bijzondere zaden bij me (ben tenslotte zelf net begonnen), maar dat was geen punt. Je kon je zaden op de tafel erbij gooien, en uitkiezen wat je zelf wou hebben om weer mee naar huis te nemen. Hardstikke leuk systeem.

 

Bij een andere tafel werden zogenaamde zaadbommen gefabriceerd... ik had geen zin in vieze handen maar er werd een kneedmassa gemaakt van aarde, klei en zaden tot ping-pong achtige ballen... voor de Urban Guerilla tegen de saaiheid, troosteloosheid, eentonigheid van kale muren, kale terreinen, lege stukjes...

Als het goed is, zijn ze vandaag, 3 maart allemaal afgeknald tijden een actie van het Groen Legioen...

 

Bij de Eemlook tafel heb ik nog een enorme knoflookbol gekocht. Het is wel wat laat voor knoflook, maar ik ga het toch alsnog proberen... De Eemlook is een knoflookkwekerij met meer dan 160 soorten knoflook. Al had ik niet het idee dat ze het assortiment bij zich hadden.

 

Er was ook een tafel van een bedrijfje waar ik de naam van vergeten ben. Er stonden een heleboel potten citroengras, en nog een boel potten waarvan ik de planten niet herkende (veel wortel met wat uitlopers)... Zij gaven ook een workshop kruidenthee, maar daar weet ik verder niks van.

 

De workshop wormen was omgezet in een wormenquiz. Toen bleek dat ik eigenlijk al best veel over die beestjes wist, maar toch nog in de eindronde uitgeschakeld op een verkeerd antwoord.

Even een paar vraagjes uit de quiz:

1. Regenwormen houden van regen. Ja/Nee

2. Als je een worm doormidden hakt, heb je er twee. Ja/Nee

3. Wormen kunnen wel tien jaar oud worden. Ja/Nee

4. Er zijn mannetjes en vrouwtjes wormen. Ja/Nee

 

Er was ook nog een voordracht over permacultuur. Het ging meer over het belang ervan, dan over de precieze uitvoering. Persoonlijk niet veel nieuws gehoord.

 

Het leukste vond ik het verhaal van Frits Wielaert, de zogenaamde grootvader van de guerilla gardening. Een oudere heer, die al zijn leven lang met stokrooszaad op zak loopt, om op kale plekjes stokrozen te zaaien. Hij doet trouwens ook aan nazorg..

komt regelmatig kijken of de plantjes ondersteuning nodig hebben, en knutselt eventueel ter plekke iets in elkaar.

Na afloop ben ik snel terug gelopen naar de tafel met ruilzaden, om wat extra stokrooszaad te halen. En ik was niet de enige die enorm plezier had gehad aan het verhaal van Frits Wielaert, dus vette kans dat de komende jaren Amersfoort behoorlijk opgefleurd gaat worden.

 

De andere onderdelen van de dag heb ik niet meegekregen. Ik vond dit wel weer genoeg. De film kan ik iedereen wel aanraden die van permacultuur houdt, of op zijn minst nieuwsgierig ernaar is...

Ik had hem al eerder gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasmin, bedankt voor je uitleg. Fijn dat je het hier wou delen.

Toch nog een leuke dag geworden ondanks de kou. En geeft toch geen goed gevoel dat je meer wist over wormen dan je dacht

Die workshop kruidenthee had mij wel wat geleken. Ben benieuwd hoeveel stokrozen je in de omgeving gaat tegenkomen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...