Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Oost-Indische kers groeit niet

dennislp

Recommended Posts

Hier ook zoiets.

Ik heb de OI-plantjes voorgezaaid en uiteindelijk 5 plantjes in de siertuin gepland. Twee groeien geweldig. Het werd een oerwoud; tweemaal moest ik ze al halveren; binnenkort ws nog een keer. De drie andere blijven miniplantjes. Zo'n drie à vijf kleine blaadjes per plant, een enkel miniatuurbloempje. Geen enkel idee waar dit verschil vandaan komt.

Volgend jaar maar wat meer zaaien --> meer kans op goed groeiende planten. Ter plaatse zaaien weet ik nog even niet? Er zitten hier nogal veel slakken. Ter plaatse zaaien betekent hier vaak slakkenvoer zaaien.

Ik zaai die rechtstreeks in de grond. Dat werkt naar mijn gevoel beter dan voorzaaien en verplanten.

Zo ga ik het dus volgend jaar ook doen.

Ik het na het zaaien verspeend in potjes en daarna uitgeplant maar dat valt bij mij ook tegen.

met vriendelijke groet, Rubo

Hmm, dan komt het waarschijnlijk omdat ik ze dit jaar in kleinere potjes heb gezaaid dan vorig jaar. Volle grond zaaien word hem hier ook niet met al die slakken.

Naar mijn ervaring zijn (naakt)slakken niet echt gek van OI kers. Ik zaai ze nooit voor tenzij ik ze bewust ergens hebben wil later in de tuin. Ze blijven dan vaak wel wat kleiner wat me dan wel net goed uitkomt.

Je hebt wel enkele schitterende varieteiten die echt niet hoger worder dan een dertigtal cm. Overigens was het voor de OI kers ook niet zo'n leuke zomer dit jaar....

Ik denk dat het inderdaad vooral dat laatste is. De O-I-kers bij mijn buurman ( zelf heb ik ze niet dit jaar ) is eigenlijk nu pas echt goed op gang gekomen, bloeit al wel wat langer, maar de slierten komen nu pas echt lekker op gang.

Hmm, zou best wel kunnen. Te kleine potjes leek me al stug aangezien het vorig jaar wel goed ging in die potjes. Er komt hier nu wel iets meer groei in, maar het is en blijft wel erg minimaal. Ok, ze krijgen nu ook weer steeds minder ruimte. (In dat zelfde stuk zit wat hedra wat ik elk jaar rond mei kaal pluk en dan in het najaar weer laat terug groeien zodat ik niet een kaal vak over hou.. aangezien het gewoon een stuk in de border is.)

• 2 months later...

Het is mij ook wel eens overkomen. Gezaaid in zaaipotjes of in de volle grond, dat weet ik niet meer, maar nadat ze in de volle grond stonden wilden ze absoluut niet groeien en bloeien.

Waarschijnlijk een kwestie van te droge of te arme grond. Doorgaans doet wat mest wonderen.

• 4 months later...