Geplaatst: 17 maart17 Ma Auteur Op 17-2-2026 om 13:46, Nasuada zei:Vandaag ook weer eens een poging gedaan om zelf vanille yoghurt te maken.Werd het lekkere yoghurt? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 17 maart17 Ma Ja echt heeel erg lekker. Na 5 rondes gaat de vanillesmaak eraf en werd het wat zuurder. Gelukkig heb ik wat in ijsklontjesvorm bewaard dus kan nog even door. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Zoooo. Om een beetje te oefenen voor wanneer de geitenmelk met liters binnenstroomt, maar eigenlijk vooral ook omdat ik nu zoveel kaasrecepten heb opgezocht weer, dat ik niet goed kan wachten tot dat moment komt... Alvast aan de slag gegaan met wat koemelk. Zoals degenen onder u met een zeer goed geheugen zich wellicht herinneren: ik kan niet goed / zeer slecht tegen lactose. Erg kak voor iemand die zo dol op kaas(maken) is, maar wat doe je eraan, he. Ik behandel de melk dus voor met lactase-druppels, en na een etmaal kun je de melk dan gebruiken en is 90% van de lactose eruit ofzo. Werkt vooralsnog erg goed.Afijn. Terug naar het kazen. Heb 8,5 liter melk tot twee goudse gemaakt. Moeten hele jonge, smeuiige goudsen worden, dus wat minder kleine wrongel, wat minder lang geperst dan in het recept staat en iets minder lang gezouten. Ik wil de eerste al over 3 weken aansnijden. De volgende 1 maand later. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.Ook heb ik voor het eerst paneer en cuajada gemaakt. Beide enorm eenvoudig, maar heel verschillende technieken en dus heel leuk om te maken. De smaaktest was ook leuk. De cuajada wordt een blijvertje (ga em straks van geit proberen te maken) maar de paneer vond ik nix an. Ik begreep daarna pas dat je de smaak eigenlijk achteraf toevoegt door kruiden enzo, of zelfs door al tijdens het kazen specerijen als kurkuma enzo toe te voegen, maar zelfs met een kruidige marinade en dan in de airfryer vond ik het echt niet beter dan een 6. De Cuajada krijgt wel een dikke 7. Ik eet em bij Zuid-Amerikaanse gerechten met bonen en rijst en tex mex enzo. Maar bak em ook door mn roereitje in de ochtend en dan met wat kiemgroenten op een vers geroosterde boterham. Lekker hoor. En in de dagen erna ook steeds lekkerder, en in de koelkast prima een tot twee weken te bewaren - zei de kaasmaker op youtube.Links de paneer, rechts de cuajada wees bevriend met kleine dingen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.