Charly Geplaatst: 12 februari 2018 Geplaatst: 12 februari 2018 Ah wat stoer dat die van jou ook goed bevallen is Appelvrouw! Hier vormt hij het belangrijkste ontbijt op dit moment. (Met muesli erin enzo he) Ik suiker em pas als we hem gaan eten, met wat honing. Erg smakelijk. Lees net Joriekes door-ent stukje. Wat ik nu pas goed begrijp. (Tnx voor uitschrijven!) Ik ga eens kijken of ik de vanilleyoghurt ook kan doorenten ipv uit de vriezer. Want hij mag ook hier wel wat dikker nog. Wat ik trouwens ook gedaan had, was wat vanillemelk apart in een flesje gedaan. Dus voordat ik de yoghurtblokjes toevoegde. Dat is de koffiemelk nu. En das absoluut geen straf. Aldus mijn lief. Quote wees bevriend met kleine dingen
buitenvogel Geplaatst: 12 februari 2018 Geplaatst: 12 februari 2018 Bedankt voor de info jorieke ( ent je dan zo'n keer of drie door of minder?)! Nu staat hier 3 liter geitenmelk te rusten. Ben benieuwd! Ik had er nog over dus kon doorenten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 februari 2018 Auteur Geplaatst: 12 februari 2018 Nou, ik ent toch zeker wel 10 keer door denk ik. Elke week, en dan werk ik zo schoon mogelijk. Zeker met de laatste pot die ik open om een schep voor de nieuwe batch uit te halen. Niet met gebruikte lepels in de potten dus, etc. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 februari 2018 Auteur Geplaatst: 14 februari 2018 Hm... ik heb helemaal geen ijsklontjes yoghurtferment meer zie ik Of ze zijn ergens kwijtgeraakt in al die vriezers van ons Nog even zoeken zo. Want ik heb nu toch al wel heel vaak door geënt en wil weer overnieuw beginnen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
buitenvogel Geplaatst: 14 februari 2018 Geplaatst: 14 februari 2018 Ik ken dat van de vriezer, hier verdwijnt er ook regelmatig iets.De geitenyohurt is lekker maar niet zo dik als van koe. Schapenyohurt wil ik ook eens maken, is ook heel lekker alleen hier in de buurt 3 euro de liter Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 februari 2018 Auteur Geplaatst: 14 februari 2018 Ja schapenmelk zal al duur zijn, dus yoghurt nog prijziger. Succes! Ik heb in dit topic in het 1e bericht even geschreven hoe ik yoghurt maak: zure-room-creme-fraiche-roomkaas-yoghurt-enz-maken-recepten-t23302.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
buitenvogel Geplaatst: 14 februari 2018 Geplaatst: 14 februari 2018 De yoghurt hier bij boer van schaap is 70 cent voor potje. Melk heeft hij helaas nog niet over. Marokkanen hadden 250 liter besteld pff. En denk dat het maar 1 euro ook is (als geitenmelk). De boeren verder hebben het wel direct maar allebei 3 euro de liter. Dus nog even wachten. Quote
Charly Geplaatst: 16 februari 2018 Geplaatst: 16 februari 2018 Ghaaaah. Mijn pekel. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2018 Auteur Geplaatst: 16 februari 2018 jup. Giet het door een koffiefilter, dan ben je er zo weer vanaf. Het zullen wat drijvende deeltjes zijn die schimmelen. De pekel zelf is nog goed. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 16 februari 2018 Geplaatst: 16 februari 2018 Ga ik direct doen! Tnx Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 16 februari 2018 Geplaatst: 16 februari 2018 Ik zou nog posten hoe mijn moeder haar yoghurt maakt. Totaal andere methode zonder thermometers enz enz en alles puur op gevoel! De eetlepel yoghurt wat ze erdoor roert, is geen yoghurt uit een pak van Campina ofzo, maar of haar eigen yoghurt of als ze niets meer heeft, een eetlepel gekochte Turkse yoghurt. Ik hoop dat het leesbaar is, in een vorig leven was ik huisarts... een beetje kriebelhandschift, maar had geen zin alles over te typen. Het laten staan doet ze tot overigens de volgende dag tot die tijd verplaatst ze het niet, dus niet je yoghurt ergens neerzetten waar je later nog moet koken of kinderen willen tekenen Quote
JudithD Geplaatst: 16 februari 2018 Geplaatst: 16 februari 2018 Geweldig, Mellie. Goed leesbaar hoor Quote It ain't what you do, it's the way that you do it
Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2018 Auteur Geplaatst: 16 februari 2018 Nou, geen totaal andere methode hoor Wel op gevoel ja, maar voor de rest geen grote verschillen die echt een ander product afleveren zeg maar Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 18 februari 2018 Geplaatst: 18 februari 2018 Grappig te zien dat er meer een meten is weten methode hier heerst en zij alles op gevoel doet. Vooral het ‘voelen met je pink en als het niet verbrand, dan is het goed’ vond ik mooi. Edit: het laten staan indien al opgesteven, is dan overigens zonder dekens. Zag dat ik dat niet had neergekriebeld. Quote
Nasuada Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 ik mis nog wel de hoeveelheid Melk die je gebruikt. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Een pan vol Nasuada 4 liter ongeveer. Halve liter meer misschien Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 (aangepast) Kaas is gemaakt vandaag, de ricotta hangt en nu nog yoghurt. Vandaag ga ik maar weer eens dat "ding" gebruiken dat ik ooit van Thea kreeg..een soort plastic dubbelwandig warmhoudbak. Zojuist nog maar eens gemeten, gaat 1,5 liter in. Dat heb ik precies aan melk. Dan wordt het helaas geen vanilleyoghurt want 1,5 liter vind ik wat veel. Yoghurt Melk gekookt en afkoelen tot 45 bakje yoghurt erbij en Het "ding" gaat de hele nacht in bed. 21 februari 2018 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Kaas, yoghurt en ricotta. Sjonge! Vol dagje hoor, Appelvrouw. Hoop allemaal goed gelukt en dat de kaasjes maar mooi en heel mogen drogen! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 Ja dat zou mooi zijn..mijn tweede ronde kaasjes gaan (ongewaxt) ook al barsten..snap het nog niet Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 22 februari 2018 Auteur Geplaatst: 22 februari 2018 Wat gaten zijn niet zo erg, maar barsten en echt scheuren zijn wel irritant ja Ik heb nu mijn nieuwe grote pan op het vuur staan (hij neemt bijna 2 pitten in beslag...) met 15 liter afgeroomde melk, om nog een parmezaanse te maken. Met lipase ook weer. Deze keer geen gepasteuriseerde melk trouwens. Fingers crossed! Ik ga nog even bedenken wat ik doe met de pan vol room (het was 20 liter melk, dus zeker 1,5 liter room en dan nog wat liters vette melk). En ik ga van een klein gedeelte van de melk ook gecondenseerde melk maken, om dit weekend een Key lime pie te maken om net te doen alsof het buiten niet keihard vriest en we op vakantie zijn ofzo En dan nog wat melk om warme chocomelk te kunnen maken voor als we toch naar buiten moesten om onze dieren in leven te houden En misschien een camembert...? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 22 februari 2018 Geplaatst: 22 februari 2018 Ja ik weet ook niet waarom ze barsten. Toen ik ze gisteravond ging waxen heb ik toch een deel van de korst afgesneden, ik vroeg me af of dat wel een goed idee was, onder het afgesneden deel was het natuurlijk niet helemaal droog Hier foto`s van een kaasje van maart vorig jaar..van de week gerookt in de fumoir van de buren. Ook iets gebarsten tijdens het roken maar alleen maar heel erg oppervlakkig. Smaakt te gek! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 22 februari 2018 Geplaatst: 22 februari 2018 dus zeker 1,5 liter room Invriezen voor quiches e.d., roomfondant maken, heel veel warme chocolademelk met slagroom..mmm Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
buitenvogel Geplaatst: 22 februari 2018 Geplaatst: 22 februari 2018 De kaas ziet er prachtig uit appelvrouw! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2018 Auteur Geplaatst: 24 februari 2018 Oh lekker, gerookte kaas! Ik heb er ook nog 2 liggen, snel eens aansnijden Van de room heb ik een gedeelte ingevroren voor later gebruik in idd quiches enz. En ik heb zure room gemaakt, en van de rest heb ik boter en karnemelk (maar dan niet zuur, want ik heb de room/boter niet aangezuurd... dus niet echt karnemelk maar... botermelk?) gemaakt. De gecondenseerde melk heb ik nog een keer opgewarmd en laten pruttelen, want bij de 1e poging werd ie niet dik genoeg. En nu is ie te dik denk ik, gaat al richting Dulce de leche volgens mij Straks ga ik er Key lime pie van maken, eens zien of die dus ook veel te zoet wordt De Parmezaanse kaas ging in het pekelbad al barsten Ik heb hem er nu uit, na dik 24 uur. En ik vrees dat die kleine barstjes flink groter gaan worden tijdens het drogen. Dus ik heb gisteren snel mijn Brouwmarkt.nl bestelling geplaatst, met zaken die ik toch al nodig had en er dan maar een emmertje coating bij gekocht. Hopelijk komt die vandaag... dan smeer ik em daar mee dicht? Was of vacuumzak is dan te dicht en dat is bij parmezaanse niet de bedoeling. Met coating kan het nog steeds een keiharde kaas worden (geloof mij: mijn 1e Goudse kazen leken wel van beton ) Tis toch wat... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 25 februari 2018 Auteur Geplaatst: 25 februari 2018 Het pakket van Brouwmarkt (of is het nu Braumarkt...?) kwam gelukkig op tijd Dus ik ben gisteren al begonnen met het 'lijmen' van mijn Parmezaanse kaas met kaascoating. Vervelend spul om mee te werken... stinkt ook. Ok: gloeiend hete wax is ook niet alles.. met dat omsmelten en echt niet willen knoeien enz. Maar je doopt de kaas een paar keer en je bent klaar. Die coating moet in dunne laagjes en met een sponsje en als ie toch nog niet helemaal goed droog was dan krijg je een afdruk van het matje waarop je hem hebt liggen tijdens het coaten. Nou ja... nu maar hopen dat de kaas bij elkaar blijft... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.