Jump to content
Jorieke123

Kaas, yoghurt en boter maken

Recommended Posts

Het leek me zo leuk kaas en boter maken, maar het komt zo nauw met alles en dat werkt bij mij niet goed dus ik geniet gewoon mee via dit topic, daarbij heb ik ook geen geschikte plek in huis om ze te bewaren...

groetjes Sandra

Nou, zo ontzettend nauw komt het allemaal niet hoor. Ik doe ook alles maar weer op mijn manier, vandaar de wax en geen kaasgrot enzo.

Begin anders eens klein, met roomkaasjes en yoghurt enzo, dat eet je meteen die week/weken en hoef je niet (moeilijk) op te slaan. En toch leuk en lekker!

Toch yoghurt..de emmer stond redelijk scheef en er zat dus ruim tien liter in. Niet afgeroomd want vorige week had ik iets te weinig wrongel om goed te kunnen persen.

Ik ga ook weer ricotta maken op de snelle manier want deze week hebben we een nieuwe bereiding gevonden voor de ricotta, samen met spinazie als vulling voor wraps, pannenkoek oid en dan in de oven..mmmm

Vanmorgen het laatste kaasje van afgelopen jaar opengemaakt, een fenegriek kaasje van 11,5 maand oud. Hij was gebarsten tijden het drogen maar dat heb ik duidelijk goed weggesneden en ingewaxt..geen probleem en smaakt prima op mijn eigen gebakken spelt/zonnepittenbroodje a!

99DBA567-D6A6-4E7F-B306-08DC957C6C9D91351549014194.jpeg

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Wat een mooi kaasje! 11,5 maand geduld opbrengen... aaah!

Ik heb nu 8 Goudse kaasjes en geen idee hoe ze smaken. Ik haal dat niet weet ik nu al!

Nou, zo ontzettend nauw komt het allemaal niet hoor. Ik doe ook alles maar weer op mijn manier, vandaar de wax en geen kaasgrot enzo.

Begin anders eens klein, met roomkaasjes en yoghurt enzo, dat eet je meteen die week/weken en hoef je niet (moeilijk) op te slaan. En toch leuk en lekker!

Ik moet me er wel even in verdiepen, als ik jouw berichten lees met afromen dan denk ik al " kak, hoe moet dat allemaal ".

groetjes Sandra

b6e4d38c35847a3d14b5c6bab5ca1f9d.jpg

Aaah, wel balen dat de 1,6 kg kaasvorm nageleverd wordt! Dat had ik wel fijn gevonden vooraf te horen.

Ik was zo blij dat het eindelijk zo ver was. Niet dus. De 1,2 kg vorm ziet er ook nog steeds heel klein uit. Gaten nog ingeboord voor het verschepen volgens mij

Zit gewoon nog een zaagselkrul in!

Maar een paar gaten meer in boren of is dit wel goed zo? Kennelijk kan het.

Ik wil dit weekend eindelijk eens een grote(re) kaas maken. Nu maar hopen dat iedereen een beetje opgeknapt is en moeders snel aan de slag kan met haar kazerij.

54e371bd824b488992aaac28e7002b35.jpg

Ziet er heerlijk uit @appelvrouw, en ben benieuwd naar je nieuwe kaasje mellie. Is leuk on te zien al die kaas avonturen. Hoelang moet een jong belegen, belegen en oude kaas eigenlijk rusten ? En moet je die periode ook elke week/dag of maand keren?

Raar die gaatjes zo in die vorm

Maar wel een mooie maar, Mel!

wees bevriend met kleine dingen

Hmm, mevrouw vond het anders van niet. Heel naar e-mailtje over gehad terwijl ik heel voorzichtig geformuleerd had over mijn lichte twijfels over deze vorm.

Anyways.... ga daar denk ik niet nogmaals bestellen. De grote vorm was ze vergeten te melden dat die niet beschikbaar was. Moest ik in de bestelling lezen. Die komt over 2 weken. De man is ziek. Ben te druk voor kaas. Komende week misschien wel weer yoghurt maken. Zo moeilijk is dat niet.

-Had nog nagevraagd trouwens over de sousvide stick. Die is inderdaad ongeschikt voor andere vloeistoffen dan water. Het element kun je niet schoonmaken nl. Daarvoor zou je het moeten demonteren en dan krijg je het niet meer waterdicht. Erg jammer, want het leek me superhandig.

Hij is ook handig overigens, want heb hem wel gekocht voor sousvide bereiding van voedsel. Je kunt gewoon een temp en tijdsduur instellen en dat ding regelt het voor je! Leuk man. Maar dus niet voor melk

Ik heb gisteren weer yoghurt gemaakt, en deze keer ook sinaasappelvla. Op zich lekker hoor. Maar niet mijn favoriet denk ik. Misschien moet ik het nog wat meer proeven Ik had nou eenmaal een stel sinaasappels, en met die mooie rasp die ik op aanraden van Anna heb gekocht, kon ik zeeeer kleine fliebertjes schil raspen.

En dan komt de hamvraag..... welke fijne rasp?

Heb je het recept van die sinaasappelvla? Vind de citroenvla ook altijd zo lekker...

Ah moet geloof ik maar eens even wat melk gaan regelen.....

Die rasp ziet er indd goed uit, hier is de mijne om zeep geholpen door een thuiskok en een nootmuskaat noot.... maar eens even een nieuwe halen om citrus te kunnen raspen. Thanx !

Wat wil je maken dan? De temperaturen wijken vaak net iets af.

Uit dit topic van toen ik Goudse kaas maakte van geitenmelk:

ik heb methode B gebruikt uit Kaas je kaasje. Dat is inderdaad met 2 maal verwarmen en wassen. Eigenlijk 'gewoon' zoals ik altijd Goudse kaas maak, maar dan net een graadje lager qua nawarmen. Bij Goudse is dat 33 en 36 graden, bij deze geitenmelk is dat 32 en 35. Bij de methode 'A' die in dat boekje staat, wordt er maar 1 keer nagewarmd (voor zover dat een woord is), maar wel meteen naar die 35 graden. Bij jullie daar ook?

Hij noemt het een "Gouds type kaas, maar dan wat zuurder". Nou haal ik dat zure er niet zo uit eigenlijk...

Ok dank je die kwam er niet uit bij mijn zoekresultaten. Geitenkaas is altijd iets zuurder normaliter dacht ik..een keer wassen zou ik niet erg vinden trouwens . Ik weet nog niet hoeveel melk ik kan krijgen, hoop op 9 liter want dan kan ik twee kaasjes maken.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

O heerlijk geitenmelk! Dol op geitenkaas. Veel succes!

Ik lees net dit recept wat je ook met geitenmelk kunt maken;

f7051b4a3ffebc0abbd61cfe41cd6d9e.jpg

1 quart is trouwens 0,95 liter melk

Ik heb van de afgeroomde melk slagroom geklopt! Aaah! Vind dit zo bijzonder wist totaal niet of het ging lukken of niet. Dus wel!

Het is wel duidelijk een andere kleur. Of is het het licht? Nou ja, prachtig gelukt. Superleuk.

4d8dfcc7d05c6373be20f7dfb8ffee7a.jpg

Slagroom met banaan na de stamppot

Vandaag 28L biologische melk gehaald. Erg blij met m'n nieuwe adresje, zo kan je nog eens kaas (en yoghurt) maken zonder gelijk blut te zijn 20L melk is vandaag kaas geworden. De boer zei dat hij niet zo hoog met z'n vet en eiwit zat, dus voor de zekerheid maar een paar liter meer gedaan, maar dat was misschien toch niet nodig geweest.

Na het wassen en roeren had ik 8L wrongel

AN7994s60481551455336.jpg

Inmiddels is het alweer kaas geworden. Mag over een paar minuten onder de pers vandaan. Gewicht voor het persen, links 737g en rechts 3085g:

AN7999s33761551455335.jpg

8L voor yoghurt dat gaat hier tegenwoordig met 5L tegelijk in de Instant Pot (snelkookpan, slowcooker, nog 6 dingen en yoghurtmaker) en dat werkt super. Je kunt zelf pasteuriseren of alleen de yoghurtstand gebruiken waarbij de melk voor instelbare tijd op 40 graden gehouden wordt. De yoghurt lukt in dit huis zonder kachels nu altijd

AN7972s92991551454378.jpg

Als ik een brutale vraag mag stellen, .... hoeveel betalen jullie voor een liter verse melk?