Jump to content
Jorieke123

Kaas, yoghurt en boter maken

Recommended Posts

Ik weet eigenlijk niet waar ze die dubbele hoeveelheid vandaan heeft... ze had t ergens gelezen. Of misschien toch in de war met karnemelk.

Anyway, ik ben weer van m'n twijfels verlost, waarvoor dank Jorieke

Op het kaasforum wordt volgens mij gezegd dat je bij ingevroren zuursel het dubbele nodig hebt.

Aha. Weet je ook waarom?

Gewoon nieuwsgierigheid hoor, ik ben inmiddels overgestapt op zuren met karnemelk.

Even wat anders: ik kocht net bij de Action een 'non-stick grill mat' van de BBQ afdeling. Hij schijnt hitte-bestendig te zijn voor op de BBQ? Nou dat zou ik persoonlijk niet aandurven met dat ding. Maar er kan wel perfect kaas op rijpen/uitlekken/enz.

Hij meet 36 bij 42 cm dus echt flink groot. Ik knip hem doormidden zodat er op een plank meerdere kaasjes naast elkaar kunnen liggen zonder dat ze vastplakken aan die plank (als ze al in de wax zitten)

Hij kostte maar liefst 1,34

De gaatjes zijn mooi klein, er zit alleen wel wat reliëf op dus misschien drukt ie iets teveel een patroontje in je kaas. Maar ach...

IMG467558181526658325.JPGIMG467616541526658329.JPG

Heeee! Cool!

Moest toch nog naar de Action

Tnx voor de tip.

Over kazen gesproken, heb mijn lekkerste ooit aangesneden!

Is 7 maanden oud. Uiteraard met gaten en brokkels. Is een beetje ingedroogd en smaakt lekker! Iets pittiger, zoutig, met zelfs ver weg iets van een zoetje. Zoals Zweedse kazen dat vaak hebben. (Misschien alle Scandinavische kazen, maar alleen van Zweedse kazen weet ik het )

556c01187ea2c10eafe32af928de4363.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Is 7 maanden oud.

Respect voor zoveel geduld

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".

Huub Buijssen.

Al etend van een boterham eigen kaas van vorig jaar, gisteren 'mijn' kaasseizoen begonnen met twee meikazen van elk 2,5 ltr, 4,5 vanillevla en 5 ltr yoghurt. Natuurlijk zijn deze producten ook prima in de zomer te maken, maar dan heb (neem) ik de tijd niet.

Het was wel een beetje aanpassen. Mijn (vega) stremsel was 3 maanden over de datum... gewoon geprobeerd, en gelukkig heeft het gepakt. Maar ik had ook - in tegenstelling van wat ik dacht - slechts nog ijsblokjes yoghurtzuursel in de vriezer. Dus de meikaas is gezuurd met yoghurt. We gaan merken of we het proeven. En tot slot had ik geen vanillestokje meer in de koelkast liggen, dus ik heb vanillesuiker gebruikt. Op de een of andere manier is de vla wat slijmerig geworden. Smaakt goed, maar rare structuur... Desalniettemin helemaal tevreden over alles wat we nu weer lekker van streekmelk in de koelkast hebben staan!

De overige kazen moeten wachten op een pokkige regenweek. De week na de MTDF ziet er veelbelovend uit.

Mijn (2e) Emmentaler (gemaakt op 16 januari van dit jaar) is mislukt.

IMG6603-292601543516575.jpg

Geen mooie grote gaten in de kaas. Had ik bij aansnijden ook niet verwacht hoor, hij is nooit bol geworden en was nu nog steeds nogal plat.

Maar hé, de smaak is wel goed! Of nou ja, gewoon een goeie kaas. Of ie naar een Emmentaler proeft durf ik niet te zeggen. Pittig wel, met een uhm... soort van 'crunch'? Morgen nog even wat op een broodje om een betere recensie te schrijven. Nu had ik al net even teveel pizza op om een stukje kaas te waarderen.

Zaterdag vier ik mijn verjaardag, en als de kaas morgen door de 2e test komt dan serveer ik em op de glutenvrije toastjes en crackers, of voor zo uit het vuistje als men de crunch ten volle wil ervaren

Een maand geleden heb ik ook de Manchego (maar dan van koeienmelk...) aangesneden die ik op 21-11-17 heb gemaakt. Nou... die heb ik niet eens geproefd. Zag er aardig uit, geen gekke dingen zoals schimmel ofzo. Wel een enorme hoeveelheid wei in de waxlaag. Echt, het stroomde er uit. Vele keukendoekjes nodig gehad om alles op te deppen. En een zure meur! Bleeeeh. Ik heb hem nog even in de koelkast gehad in de hoop dat die zure meur zou verdampen en het toch een heerlijk kaasje zou blijken. Maar nee. Ik heb niet eens geproefd, de geur kwam door de zak heen en onze koelkast stonk Het varken vond het wel lekker trouwens...

Pittig met een crunch? Oude kaas? Als ie maar lekker is.

Wat jammer van die Manchego Enige idee hoe het komt dat ie zo nat is?

Mijn kaasmaakseizoen is eindelijk weer begonnen! Ik heb een pan met dik 4 liter melk voor yoghurt op het 'vuur' (inductie... ) staan, een pan met 3 liter volle melk voor camambert (die ga ik niet pasteuriseren, net als die van begin dit jaar, dat beviel wel goed), een pannetje met ongeveer een halve liter room, en een halve liter zeer volle melk van net onder de room. Dat samen wordt (Franse-stijl) roomkaas. En dan staat er nog 2 liter waarvan ik 1 liter had gereserveerd om te koken en dan nieuw kaasferment van te maken. En terwijl ik dit typ bedenk ik me dat ik die dan beter even bij de grote pan van de yoghurt in giet. Want die ga ik ook koken, mooi 2 vliegen in klap.

En dan nog een litertje voor... hm.. weet ik nog niet. Vla? Banketbakkersroom? Zoiets. Zoet

Die Emmentaler werd wel OK bevonden op mijn verjaardagsfeestje. Ik had maar een paar stukjes afgesneden, vond het wat te heftig om iedereen zo ongeveer te verplichten om grotere blokjes te eten of zelfs een heel schaaltje. Uit beleefdheid ofzo Maar goed, ze vonden het lekker zeiden ze Zelf vind ik het nog steeds een beetje apart spul. Voor zo uit het vuistje. Of het nou een zuurtje heeft? Of iets pittigs? Ik weet het niet. Kan het niet echt benoemen. Ik verwerk em wel ergens in/op/door

IMG669638541544617619.JPG

Nou, dat ging wel weer redelijk goed allemaal. De melk voor de yoghurt maar 1x over gekookt Maar niet aangebakken aan de bodem. En ik bleek dus geen witschimmelpoeder meer te hebben dus ik moest voor de camembert nog een brie halen bij de supermarkt om een stuk korst door te enten. En nieuw poeder bestellen natuurlijk...

Ik heb mijn 'Ecostoof' voor het eerst gebruikt, voor de potten yoghurt. er passen 4 literpotten in. Als je hem echt nog goed dicht wilt hebben dan.

IMG669720771544638738.JPGIMG670058371544638741.JPG

Het klinkt heerlijk allemaal! Ben ook heel benieuwd hoe je hooi madam werkt, ik wil er al twee jaar 1 maken maar het komt er steeds niet van

Ah. Ook nog melk overgekookt... altijd fijn, dat spul op je fornuis.

Mbt die ecostoof. Ik heb dus exact dezelfde. Vond dat het friemeltje om em mee in te snoeren wel wat sterker had gemogen; ik zou em wel wat strakker dicht willen trekken zeg maar.

Maar goed. Verder werkt ie prima idd.

Je bent weer inspirerend bezig hoor. Hoogste tijd dat ik je voorbeeld weer es ga volgen op kaas / yoghurt gebied!

4 liter yoghurt gemaakt! A la mama met een beetje van Charly, want wel met vanille. Vind zelf gemaakte yoghurt altijd aan de zure kant.

2d0ae58233e626adf8552c23d7826179.jpg

Mega trots op het resultaat! Had helemaal niet zo’n stevige yoghurt verwacht (lastig als een gedeelte in flessen zit...!) en de smaak.... sjonge, jonge, echt heel lekker! Voor kerstdiner wilde ik oa een ijstaart maken, maar daar wordt deze yoghurt wel een basis van. Ontzettend zachte, maar volle smaak.

En alles op gevoel hè?! Die mama van mij had het perfect uitgelegd met haar ‘als het zo warm is dat je je pink net net in de melk kan houden’

Ik ben aan een tweede batch vanilleyoghurt begonnen. Het was te lekker en ik wil er nog een dessert voor kerst mee maken. Nog 2 liter bijgemaakt want de vorige 3 liter is bijna op... ik weet ook niet precies hoe dat is gelukt. (Heb wel wat weggegeven, maar toch)

Ben nu bezig met sütlü, een Turks melkdessert en morgenochtend gaat het kaasavontuur officieel van start. Jeej!

Ik heb 5 l vanille yoghurt gemaakt. Haha, nooit verwacht fat zelf yoghurt maken zo goed zou bevallen! En het was druk bij de melkboer joh. Had ik ook niet verwacht.

Een half vanillestokje bleek te veel voor 5 l. Het was een flink volle peul. Heb een half stokje door de helft gesneden en toen uiteindelijk maar de helft van die halve gebruikt. Had ik niet verwacht.

Ik heb ook 1 l gewone yoghurt gemaakt. Ben benieuwd naar de smaak...

fc9133dd8159b290e1fe51bc1db94109.jpg

Blijkt wel dat deze peul veel voller was. Allemaal klontjes vanille in de yoghurt. Voor de kinderen kan het gelukkig niet te zoet zijn. Dat scheelt.

Vanille is toch niet zoet...? Dus door meer of minder vanille wordt het niet zoeter of minder zoet lijkt mij?

Ik ga volgende week weer aan de slag. Mijn camembert werd niet heel geweldig, maar daar zoek ik zo het betreffende topic even voor op. En de yoghurt werd wat... kazig? En ook best wel zuur. Na het doorenten dan. Terwijl ik zo schoon mogelijk werk, omdat ik meteen meerdere liters maak waar we dan een week mee doen. Dus uitgekookte potten en niet met een gebruikte lepel in de potten om het er uit te scheppen enz.

Nou ja, maar weer eens even beginnen met een klontje uit de vriezer.

Als wij klontertjes vanille hebben, dan eten we die gewoon op hoor. Lekker. Idd niet zoeter. Maar te veel hebben we er niet snel van hoor

Ik kook trouwens de uitgeschraapte peul mee. Dat is bijna al wel voldoende. Die vis ik er naderhand uit en gooi ik weg. Dan kan ik de zaadjes evt ergens anders voor gebruiken. Een crème brûlée ofzo. Lekker!!!

Omdat de geur sterker is, vind ik de smaak zoeter. Ik gebruik de peulen weer om vanillesuiker van te maken. Kan de volgende x wel meekoken idd. Nu toch weer genoeg stokjes.

Balen van je kazige yoghurt Jorieke. Zo zonde van je energie.

Waar halen jullie die stokjes trouwens? Want ben ik nou zo'n knieperd..? Dat ik ze duur vind? Vast wel hoor, ik weet het Je kunt er inderdaad een paar dingen mee maken als je er toch 1 doorsnijdt en de zaadjes er uit schraapt. Ik heb wel vanillepoeder gekocht, een paar jaar terug, en dat gebruik ik af en toe. Maar weet dan niet zo goed hoeveel ik er in moet doen.

Mellie: ach die kazige yoghurt eten we ook, en we leven nog. Het ruikt gewoon... tja... sterker? Ik kan het niet echt benoemen. 'Kazig' is ook niet het juiste woord. Maar anders dan anders iig.

De laatste pot is nu leeg dus dat scheelt.