Cees Tabak Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Nog even een aanvulling. Ze loopt nu voor de tweede dag kwiek rond. We hopen op het beste (geen infecties). Een volgende keer zou ik het ook net iets anders doen: Tea trea olie aan het water toevoegen. Voor het beestje zelf zou codeine of aspirine, opgelost in water ook wel goed zijn, al heeft ze zich dapper gedragen! Quote
Katuintje Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Beste mensen,Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaresse van vier mannelijke loopeendjes van ongeveer 8 weken oud. Ik heb ze aangeschaft om mij te helpen in mijn strijd tegen de slakken. Want die hebben we veel in de tuin. Vooral naaktslakken. Ik moet s-avonds echt oppassen waar ik mijn voeten neer zet, om niet uit te glijden over die beesten.De eerste week heb ik ze bij de kippen in de ren gehouden. Ze moesten natuurlijk even wennen aan hun nieuwe woonomgeving en aan mij. Maar dat ging wonderbaarlijk snel. Ik had hier in dit topic gelezen dat het zulke schuwe beesten zijn, maar dat valt bij die van mij dus reuze mee. Sinds een week mogen ze buiten de ren rondscharrelen. Dat vonden ze in het begin reuze spannend. Ze kwamen niet verder dan een paar meter van het deurtje! Inmiddels komen ze al zo'n 10 meter verder, maar ze zijn nog lang niet de hele tuin door geweest. We hebben een vrij grote tuin van ongeveer 2000 m2 en als ze toch eens wisten dat daar een hele grote vijver in ligt....!!! Maar goed, dat zullen ze mettertijd wel ontdekken. Ik ben benieuwd of de vijver dan net zo helder blijft als dat ie nu is!Het valt mij trouwens op dat ze best nog aan planten eten. Mijn Nieuw-Zeelandse spinazie uit de moestuin is aardig gehavend. Bovendien, als ze zo aan het eten zijn en aan het zoeken in de bodem naar eetbaar spul, gaan ze er meestal bij liggen. Zo bovenop mijn spinazie! Tja, dan wordt de spinazie niet meer door slakken belaagd, maar geplet door loopeenden!Mijn vraag is: doen jullie eenden dit ook? Dus het planten eten en er bovenop gaan liggen? Of is het dat ze dit doen omdat ze nog jong zijn en gaat het in de toekomst over?Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Groetjes,Karin Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Leuk dat je ook eenden hebt! Die van ons zijn ook niet schuw, al zijn ze ook niet tam. Ik heb ze nu zo ver dat ze aan komen lopen als ik ze roep, en ze zijn ook makkelijk te drijven. Ik laat ze alleen onder toezicht in de moestuin, dan zijn ze druk met zoeken en eten en blijven ze lopen. Ze gaan er pas bij liggen als ze vol raken en bij wat water hebben staan poetsen enzo. Ze lopen wel eens over een plant, maar die kan dat vaak wel hebben. Ik heb geen Nieuw Zeelandse spinazie, dus ik weet niet of ze er aan eten. Hier eten ze totaal geen planten uit de moestuin. Maar ik blijf er dus ook bij, steeds een stapje achter ze, dus ze voelen zich enigszins opgejaagd als ze lopen en eten In de rest van de (niet-moes-)tuin lopen ze vrij rond en laten ze ook alles heel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Katuintje Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Hallo Jorieke,Bedankt voor je uitleg. Waarmee lok jij je eenden als je ze roept? Ik heb ergens gelezen dat ze nogal gek zijn op gebroken maïskorrels, maar als ik een handje graan (waar ook gebroken mais in zit) voor ze neergooi, kijken ze er niet naar om. Verder heb ik ze vandaag eens een stukje verder de tuin in gedreven, maar mooi dat ze dan geen slakken gaan eten! Ze blijven lopen. Als ik stilsta, gaan ze er weer bij liggen. Ik vraag me af of het wel LOOPeenden zijn of LIGeenden! Ook vind ik dat ze overdag eigenlijk heel veel slapen. Ze krijgen s-morgens een bak eten van mij, namelijk een kop opfokmeel voor eenden in een bakje met water. Dat eten ze wel (de kippen trouwens ook!) en vervolgens ploffen ze neer en gaan slapen. Zo halverwege de middag doe ik het hok open en dan gaan ze wel op onderzoek uit, vooral in de moestuin die direct naast het kippenhok ligt. Zou ik ze misschien s-morgens geen eten moeten geven en eerder het hok open moeten doen om ze te stimuleren zelf op slakkenjacht te gaan? Maar ja, krijgen ze dan wel genoeg voedingsstoffen binnen om groot te worden? Dat opfokmeel is er toch niet voor niets? Wat een vragen weer hè? Hopelijk kunnen jullie mij weer wat verder op weg helpen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Ik zou ze in ieder geval veel minder voeren, en misschien alleen later in de middag? Dat ze eerst wat moeten gaan zoeken zelf? Hier eten de mannetjes veel minder slakken dan de vrouwtjes, maar dan nog eten ze er aardig wat. Ze zijn hier zo'n beetje om de dag heel actief. Dan eten ze veel, lopen ze veel, en de volgende dag hebben ze dan minder zin/behoefte om op pad te gaan. Ze eten bij ons 's ochtends mee met de kippen, die krijgen legkorrels en tarwe. Dat is een bepaalde hoeveelheid en dan is het op. En dan gaan ze dus andere zaken eten. In de middag weten ze dat ze brood krijgen (dat hebben we voor de varkens, maar de kippen en eenden eten er dus ook van) dus staan ze vaak rond 4 uur al te trappelen bij het hek. En als ze toch ergens verderop lopen dan kan ik ze roepen en dan komen ze wel netjes aanlopen. Onze jonge eendjes, nu een dikke maand oud, hebben ook nog geen interesse in slakken. Ze kijken er naar, en lopen er dan met een grote boog omheen (ja, zelfs hapklare kuikenslakjes) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 5 juli 2016 Auteur Geplaatst: 5 juli 2016 Hoi Karin. Wat ik zou doen: in de morgen sowieso geen eten geven. Dan zijn ze dus hongerig en gaan ze aktief op zoek naar eten. Verder kun je ze gaan wennen aan hele maiskorrels bv..daar zijn mijn loopeenden gek op. Ik roep ze met een lokroep/naam/kreet ( in mijn geval bibi) als ik ze voer en ze honger hebben zodoende wennen ze aan dat geluid met eten erbij. Hele maiskorrels eten ze pas later denk ik, Het opfokmeel ( dat geef ik aan de jonge eenden tot ongeveer twee weken) kan maar hoeft niet echt..mijn buurman de boer geeft granen en gekookte eieren aan de hele jonge kuikens..wat voor granen weet ik niet. Jouw eenden kunnen al gebroken granenmix eten. In de natuur ook geen opfokmeel maar kruiden en beestjes. Jouw eenden zijn veel te goed gevoed voor hun taak: slakken.Ik weet niet of ze echt al een flinke naaktslak kunnen verwerken trouwens. Mijn eenden eten wel van de boerenkool en van de eeuwig moes..ook wel wat doorgeschoten sla oid. Edit: Jorieke was me voor. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Katuintje Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Hahaha, ik geloof dat ik mijn eenden aan het vetmesten ben!Maar even serieus: de reden dat ik pas halverwege de middag het hok open doe is omdat ze samen met de kippen in het kippenhok zitten en ik wil dat de kippen dan hun eieren in het hok hebben gelegd. Anders kan ik eieren gaan zoeken in de tuin!Vandaar dat ik ze al gelijk in de morgen eten geef, anders moeten ze wachten tot 15:00 uur en dat is natuurlijk best lang. Overigens kunnen ze al echte naaktslakken aan hoor. Ik heb ook het idee dat ze het best lekker vinden.Ik denk dat ik een apart hok voor ze ga bouwen, dan kan ik ze al gelijk in de morgen eruit laten. En kunnen de kippen lekker in hun hok blijven en eieren leggen.En misschien toch een hekje om de moestuin heen, want gisteren zag ik ze echt helemaal los gaan op mijn pluksla... Dat was dus de sla! En spitskool vinden ze trouwens ook erg lekker.... Maar ik blijf wel lachen om die beesten hoor, ze zijn zo koddig! Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 juli 2016 Auteur Geplaatst: 5 juli 2016 Je kunt proberen de eenden te leren achter de kippen langs te gaan die je wat lekkers geeft..zo ging dat bij mij in ieder geval. Loopeenden zijn erg slim.En als ik mijn kippen ook los laat gaan ze gewoon naar het hok terug om te leggen. Ik heb sinds vanmiddag ook een nw loopeendje..een week of 3/4 oud gebracht door de boer. Hij is mank, zijn ene poot staat achterste voren. De boer kan hem niet meenemen met de andere eenden op zijn shows en vind dat ik hem over een maandje wel kan opeten. Mooi niet!Het is een mooi beestje..volgens mij blijft hij wit en is het een mannetje.Hij heeft ook een naam..Waggel De moedereend zit te broeden. Vanmiddag heb even een ik ei vastgehouden en gevoeld hoe warm dat is onder de eend vandaag! En ik hoorde het eendje in het ei een beetje krabbelen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2016 Auteur Geplaatst: 7 juli 2016 Ik zag vanmorgen twee eendjes..een gele en een bruinige Ik heb het nest even dichtgemaakt, want Waggel zit steeds buiten te piepen..ik ben bang dat hij de moeder van het nest lokt..er zouden nog 7 eieren moeten liggen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2016 Auteur Geplaatst: 7 juli 2016 Ik zag er denk ik 6 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Oh leuk leuk! Die poot van die waggel... heb je daar een foto van? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Katuintje Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Op jullie advies heb ik mijn vier mannetjes s-morgens geen eten meer gegeven, behalve dan een bakje met slakken die ikzelf de avond ervoor had geraapt in de tuin. Ik kon merken dat ze honger hadden, want de slakken waren geen lang leven meer beschoren! Alhoewel er 1 eend is die ze wel oppakt, maar ze vervolgens niet opeet. Die heeft misschien nog niet genoeg honger?Gisteren heb ik de eenden ook wat verder de tuin in gedreven. Dat vinden ze me toch een partij spannend! Ze doken de eerste de beste plantenborder in en kwamen er niet meer uit. Ik hoorde ze wel zo nu en dan wat rondscharrelen en zag ook wel wat vertrapte geraniums Jammer, want als ze 3 m verder hadden gelopen, hadden ze die enorme vijver gezien waar ze heerlijk in hadden kunnen badderen. Nou ja, misschien moet ik er blij om zijn dat ze de vijver nog niet ontdekt hebben, want zou zo'n vijver helder blijven? Het is een vijver van 11x2 m en 1 m diep, dus totaal 22 m3 water. Wat denken jullie? @Appelvrouw: leuk dat je kuikentjes hebt! Quote
Cees Tabak Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Die vijver, nou.....die blijft beslist niet helder Maar denk dat je het gewoon even afwachten moet. Elke situatie is weer anders.. Hier spoel ik -vijver is aanmerkelijk kleiner- elke week even door. Zo opgelost dus. Vandaag trouwens ontdekt dat ze gek zijn op tuinbonen Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2016 Auteur Geplaatst: 7 juli 2016 8 eendjes!En Waggel mag oompje spelen..ze buitelen al over hem heen. Hier een foto van zijn pootje..hij loopt op de knieknokkel en wordt aardig gehinderd door de "voet"die er maar wat bij flapt. De moedereend heeft hem half geadopteerd..hij mag alleen niet in het nest slapen bij de kleintjes..verder doet hij al aardig mee met de bende Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Wat lief die kleine eendjes!Het eendje heeft denk ik met zijn poot verkeerd in het ei gezeten hierdoor is de spier te kort. ( ik heb een cavia die dit ook heeft bij mama in de buik knel gezeten) (effe off topic, je moet tegen Lie zeggen als hij zijn nagels lakt dat hij ze dan allemaal moet doen en niet half ) Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 juli 2016 Auteur Geplaatst: 8 juli 2016 Geen idee of dat kan. Hij redt zich ermee en heeft zich ondertussen bij moedereend in het hok geslijmd..is ie niet meer alleen! Van mij mag hij blijven als hij maar genoeg slakken eet Ik zag Lie zeggen dat hij zich ook nog even op zijn andere nagels moet slaan omdat het anders geen gezicht is Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Hij mag mijn duimnagel wel lenen, die ziet er ook ongeveer zo uit... Bedankt voor de foto iig. Och die jonge piepjes zijn wel superschattig he? Ik ben blij dat onze eendjes mooi hard groeien, maar ze hadden van mij ook wel kuikens met slakken-eetlust mogen blijven. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
prettig gestoord Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Jorieke, denk dat het pas in het voorjaar broeden zal worden. Beetje te laat nu Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Jorieke123 Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Onze jonkies eten slakken! Ik gooi ze bij ze in, en eerder keken ze er even naar en gingen dan een eindje verderop liggen Maar nu eten ze ze echt op Er was 1 eendje die een ontstoken oog had, die hebben we even apart gehad om te verzorgen en hij is zowaar weer opgeknapt. En hij(/zij?) is nu de enige die blijft staan of liggen als ik langs de ren loop. Zo erg is hij aan ons gewend geraakt die paar dagen. De rest is nog wat schuw. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2016 Geplaatst: 15 juli 2016 De volwassen eenden hadden weer hun ronde gemaakt door de tuin en lagen alweer bij het hekje van de boomgaard (waar ze normaal en vooral ook 's nachts lopen) te wachten.Ik doe dan het hekje open, loop om de eenden heen, en ze staan op en lopen de boomgaard in. Ze weten wat de bedoeling is Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 28 juli 2016 Auteur Geplaatst: 28 juli 2016 Mooi filmpje, en je ziet dat ze voldaan zijn!Ik werd net wakker gemaakt door de boer die een nw eend voor me had, ik had hem gevraagd om een zwarte eend en nu heb ik er een..zoo mooi beest, helemaal donker met veel tinten groen en blauw er in. Ik zal een foto proberen te maken met de zon erop. Nu moeten alle eenden maar even wenne aan elkaar, misschien vormt hij wel een groepje met Waggel die trouwens een probleem gaat vormen.Als ik de moedereend met de kleintjes aan t eind van de dag er even uitlaat naar de beek wil Waggel mee, maar dat gaat helemaal niet best. Hij blijft overal achter haken met zijn flappootje en beschadigd zichzelf aan alle takken bosjes, stenen etc ( het is hier geen keurige tuin integendeel) in tuin en beek. Bovendien kan hij vaak niet volgen en zit dan als een speenvarken te schreeuwen in de beek wat de Havik dan weer aan kan trekken.Nu laat ik hem er dus niet uit en schreeuwt hij de hele tijd dat moeder/kroost weg is.. Ik geloof niet dat we hem kunnen houden. Lie heeft het al over eendebout. Maar ik vind het wel heel zielig..het liefst zou ik iemand vinden die hem wil nemen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 28 juli 2016 Geplaatst: 28 juli 2016 Iemand met een gladde golfbaan die van de slakken af wil? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 28 juli 2016 Geplaatst: 28 juli 2016 Is er niet en bevriende dierenarts die voor een zacht prijsje (paar potjes jam?) dat onderste stukje wil amputeren? Hij loopt nu toch al op zijn hak en dan is hij dat lastige stukje kwijt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 28 juli 2016 Geplaatst: 28 juli 2016 Ik vrees dat als ie groter wordt, hij nog schever gaat lopen en het nog moeilijker wordt voor hem. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 28 juli 2016 Auteur Geplaatst: 28 juli 2016 Ja daar zijn we ook bang voor. Het beestje is ook vrij wild en je kunt hem voorlopig niet echt benaderen zonder dat ie in paniek raakt. Nee geen dierenarts speets..die hier zijn maken zo`n beestje meteen dood. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.