Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

We laten de 8 eenden nu elke dag uit de boomgaard/kippenwei om in de rest van de tuin naar slakken te zoeken. Dat doen ze ook wel, maar ze zijn heel snel klaar en gaan dan bij het hekje liggen. En elke keer als ze me zien, gaan ze (de dames) keihard kwaken. Ook wel als ze me niet zien trouwens, zoals nu ik hier achter de computer zit.

Ik neem aan dat ze eten (graan) willen, of terug naar de boomgaard. Dus meestal doe ik ze dan maar terug. Graan krijgt iedereen pas weer aan het einde van de middag.

Het kwaken gaat de hele dag wel door, maar valt dan wat minder op denk ik... omdat ze dan wat verder van het huis af lopen. Maar ik wordt er langzaamaan wel een beetje gek van.

Edit: Joep ging even kijken wat er nu aan de hand was, waarom ze zo stonden te kwaken. En het bleek dat de 4 oudere eenden in de moestuin waren gekropen, en de 4 jongere daarom stonden te kwaken. De groep was uit elkaar

Nou goed, we hebben die 4 weer terug gejaagd (ze kruipen door schapengaas, en dan het 2e gat van onder... Geen gezicht) en nu is het redelijk rustig. Of in ieder geval klinkt het gekwaak van verder weg. Niet meer pal op ons terras.

• 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Hallo allemaal

voor de buurtuin mag ik aan de slag met Indische loopeenden. Cool!!

Ik wil dit zo lowbudget mogelijk houden (non profit, non budget, etc

Ik las dat een Indische Loopeend (ILE, voortaan ongeveer een kubieke meter nodig heeft

als huisvesting /binnenhok. Klopt dat? Dat is vraag 1.

Omdat het verplaatsbaar moet zijn =lekker scharrelen= heb ik eens creatief zitten denken.

Ze vliegen niet, of je kan ze kortwieken, dus een heuphoge afrastering is afdoende. In die afrastering wilde

ik qua huisvesting het volgende doen:

stel je zet twee cementbakken (of hoe heetten die zwarte dingen ook alweer? Hopelijk begrijp je wat ik bedoel) op elkaar

Aan de achterkant boor je onder en boven een viertal gaten waar een touw doorheen gaat. Aan de voorkant twee (onder en boven)

en tada, je hebt een schelp die open en dicht kan en makkelijk verplaatsbaar is.

Uiteraard wel nog even met de decoupeerzaag in de onderste een mooie ingang maken.

Ben ik zo op de goede weg?

groepjes Cees

Geplaatst:

Hoi Cees, ik heb er nog twee te koop je moet er wel een stukje voor rijden.

Mijn eenden slapen eigenlijk nooit binnen, alleen met sneeuw bv. Ik heb niet een erg groot ho. Je kunt van alles maken om ze onderdak te geven, bv een omgekeerde stuukton met een opening.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een speciekuip lijkt me wel heel erg warm in de zomermaanden. Plus slecht geventileerd en die dingen geven naar mijn mening een ongezonde lucht af.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Hier hebben we wel zo'n kuip waaronder ze broeden, die staat onder een laag afdakje zodat er altijd schaduw is. Maar ik zou er niet meerdere eenden in stoppen. Ook zijn ze niet echt gek op hokken volgens mij. Die van ons slapen gewoon buiten, en als we ze willen beschermen tegen roofdieren dan zorgen we dat ze in de ren lopen. Maar nog steeds niet binnen dus. Ze leggen de laatste tijd wel af en toe een ei in het leghok van de kippen.

Ze vliegen niet, fladderen zelfs amper, dus ze blijven achter een laag hekje. Wel een hekje met kleine mazen, want ze kruipen hier overal doorheen...

Geplaatst:

Hallo

dank voor alle reacties so far.

Ja ik bedoelde een speciekuip.

En nee, bedankt, maar Noord Frankijk lijkt me erg ver weg ;-(

We worden hier al wat concreter. We zitten nog met een paar vraagjes. Vooral richting kosten. Kan iemand vertellen wat we voor vier eenden (40 m2) op jaarbasis aan stro kwijt zouden zijn?

Het idee is vier schuilhokjes. Maar hoe vaak moet je daar het stro in verwisselen?

Hetzelfde met het watervogel- of kippenvoer. Ik zie het als aanvullend. Op de eerste plaats de slakken etc in de tuin. Op de tweede plaats keukenafval. (Brood, rijst, mais, kool, etc) maar ik denk wel dat er als 'backup' toch iets moet zijn qua voer.

Wil hier geen hele discussie gaan openen -hier eet de hond ook met de pot mee- maar kan me ook voorstellen dat het kippen/watervogelvoer op de eerste plaats moet komen. Maar wat verbruiken ze dan?

Benieuwd naar jullie reacties! En de financiële aspecten natuurlijk....

Cees

Geplaatst:

We hebben nu af en toe een ei in het leghok van de kippen (waar de eenden eigenlijk nooit naarbinnen gingen eerder), en de andere eieren leggen ze buiten. Voor het broeden hadden we wel een speciekuip gebruikt, met stro er in. Ze moesten er even aan wennen en gingen toen daar leggen en ook broeden.

Voor de eieren is het wat minder handig om ze grotendeels buiten te houden. Want die eieren zijn spierwit, en de schil is wat poreus. Dus je ziet elk vlekje en elk streepje modder/zand op die dingen. Ze leggen ze het liefst in een kuiltje.

Geplaatst:

Wij geven ook niet speciaal watervogeleten, maar wel mais en als we dat niet meer hebben gemengd kippengraan. Eten uit de keuken lusten ze bijna niet, wel bv een halve courgette-pompoen of blaadjes melde zo van de tak en wat palmkool-boerenkool. We geven het pas in de avond zodat ze overdag hongerig beek, boomgaard en tuin afstruinen. Ze eten niet alleen slakken maar ook wormen en allerlei laagvliegend spul. In de beek wroeten ze veel in de modder ) de beek is enkele centimeters hoog. Ze slapen meestal buiten er is een hok en nog een daar gaat soms een eend in.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

We hebben een schuin dakje waarvan de voor en achter zijde open zijn in de kippen weide, kunnen we die voor de loopeenden dicht maken. En wat voor een opening wensen zich de loopeenden? Moeten we die ook dich doen s'avonds voor de roofdieren? Of gaan de eenden dan niet meer in dat nachthok?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...