Piroska Geplaatst: 8 augustus 2015 Geplaatst: 8 augustus 2015 Het was de mooie nieuwe caravan helaas Ja leuk he appelvrouw, als hij klaar is voor de eenden over een paar weken maak ik wel een foto. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jane Doe Geplaatst: 8 augustus 2015 Geplaatst: 8 augustus 2015 Een nieuwe Toch niet toevallig dezelfde buurman van je weet wel? Quote
Piroska Geplaatst: 8 augustus 2015 Geplaatst: 8 augustus 2015 uh, was geen nieuwe hoor, maar ten opzichte van de andere in onze tuin was hij nieuw Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Erny Geplaatst: 9 augustus 2015 Geplaatst: 9 augustus 2015 Ja, superdeluxe was ie... jammer dat ie wijlen is, was een leuk caravannetje.... Gelukje voor de eendjes. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 augustus 2015 Geplaatst: 22 augustus 2015 We laten de 8 eenden nu elke dag uit de boomgaard/kippenwei om in de rest van de tuin naar slakken te zoeken. Dat doen ze ook wel, maar ze zijn heel snel klaar en gaan dan bij het hekje liggen. En elke keer als ze me zien, gaan ze (de dames) keihard kwaken. Ook wel als ze me niet zien trouwens, zoals nu ik hier achter de computer zit. Ik neem aan dat ze eten (graan) willen, of terug naar de boomgaard. Dus meestal doe ik ze dan maar terug. Graan krijgt iedereen pas weer aan het einde van de middag. Het kwaken gaat de hele dag wel door, maar valt dan wat minder op denk ik... omdat ze dan wat verder van het huis af lopen. Maar ik wordt er langzaamaan wel een beetje gek van. Edit: Joep ging even kijken wat er nu aan de hand was, waarom ze zo stonden te kwaken. En het bleek dat de 4 oudere eenden in de moestuin waren gekropen, en de 4 jongere daarom stonden te kwaken. De groep was uit elkaar Nou goed, we hebben die 4 weer terug gejaagd (ze kruipen door schapengaas, en dan het 2e gat van onder... Geen gezicht) en nu is het redelijk rustig. Of in ieder geval klinkt het gekwaak van verder weg. Niet meer pal op ons terras. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 25 augustus 2015 Geplaatst: 25 augustus 2015 Ze kruipen trouwens ook door gaas met mazen van 7 bij 15 cm. Alleen 1 van de kerels moet wel heel erg wurmen om er door te passen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 Er lopen hier veel konijnen en muizen rond, maar deze roofvogel had meer zin in eend...: Ik hoop dat het een eenmalige actie was, maar als hij terug komt dan moeten de eenden maar weer in de ren 's nachts. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 Roofvogels hebben een vast gebied voor zover ik weet dus hij is waarschijnlijk nog in de buurt.Balen voor je. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 september 2015 Auteur Geplaatst: 6 september 2015 Ach..sneu zeg.Bij ons kwam de buizerd ook overdag..weinig aan te doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 Angela, ze vliegen hier bijna het hele jaar wel rond. Welke soort roofvogel dan ook (op zo'n hoogte kan ik weinig verschil zien). Maar zo in dit jaargetijde hebben ze nog niet eerder wat gevangen hier. Alleen eerder een keer in februari of maart. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 Ach arme eend, roofvogel heeft niet eens van zijn feestmaal kunnen smullen ... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 september 2015 Geplaatst: 7 september 2015 Nou, er was vrij veel afgehaald. Ik heb ook close-up foto's, maar die leken me minder smakelijk. Je ziet amper vlees, alleen nog organen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 7 september 2015 Geplaatst: 7 september 2015 Laat dat nu net het lekkerste zijn Heeft de roofvgel toch zijn buikje vol gegeten Quote
Cees Tabak Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 Hallo allemaal voor de buurtuin mag ik aan de slag met Indische loopeenden. Cool!!Ik wil dit zo lowbudget mogelijk houden (non profit, non budget, etc Ik las dat een Indische Loopeend (ILE, voortaan ongeveer een kubieke meter nodig heeft als huisvesting /binnenhok. Klopt dat? Dat is vraag 1. Omdat het verplaatsbaar moet zijn =lekker scharrelen= heb ik eens creatief zitten denken. Ze vliegen niet, of je kan ze kortwieken, dus een heuphoge afrastering is afdoende. In die afrastering wilde ik qua huisvesting het volgende doen: stel je zet twee cementbakken (of hoe heetten die zwarte dingen ook alweer? Hopelijk begrijp je wat ik bedoel) op elkaar Aan de achterkant boor je onder en boven een viertal gaten waar een touw doorheen gaat. Aan de voorkant twee (onder en boven) en tada, je hebt een schelp die open en dicht kan en makkelijk verplaatsbaar is. Uiteraard wel nog even met de decoupeerzaag in de onderste een mooie ingang maken. Ben ik zo op de goede weg? groepjes Cees Quote
Cees Tabak Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 By the way. Tips over waar te krijgen ook heel erg welkom Cees Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 november 2015 Auteur Geplaatst: 6 november 2015 Hoi Cees, ik heb er nog twee te koop je moet er wel een stukje voor rijden.Mijn eenden slapen eigenlijk nooit binnen, alleen met sneeuw bv. Ik heb niet een erg groot ho. Je kunt van alles maken om ze onderdak te geven, bv een omgekeerde stuukton met een opening. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 7 november 2015 Geplaatst: 7 november 2015 Bedoel je een speciekuip? Quote
Holland Geplaatst: 7 november 2015 Geplaatst: 7 november 2015 Een speciekuip lijkt me wel heel erg warm in de zomermaanden. Plus slecht geventileerd en die dingen geven naar mijn mening een ongezonde lucht af. Quote Vriendelijke groeten, Holland
Jorieke123 Geplaatst: 7 november 2015 Geplaatst: 7 november 2015 Hier hebben we wel zo'n kuip waaronder ze broeden, die staat onder een laag afdakje zodat er altijd schaduw is. Maar ik zou er niet meerdere eenden in stoppen. Ook zijn ze niet echt gek op hokken volgens mij. Die van ons slapen gewoon buiten, en als we ze willen beschermen tegen roofdieren dan zorgen we dat ze in de ren lopen. Maar nog steeds niet binnen dus. Ze leggen de laatste tijd wel af en toe een ei in het leghok van de kippen. Ze vliegen niet, fladderen zelfs amper, dus ze blijven achter een laag hekje. Wel een hekje met kleine mazen, want ze kruipen hier overal doorheen... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Cees Tabak Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 Hallo dank voor alle reacties so far. Ja ik bedoelde een speciekuip. En nee, bedankt, maar Noord Frankijk lijkt me erg ver weg ;-( We worden hier al wat concreter. We zitten nog met een paar vraagjes. Vooral richting kosten. Kan iemand vertellen wat we voor vier eenden (40 m2) op jaarbasis aan stro kwijt zouden zijn? Het idee is vier schuilhokjes. Maar hoe vaak moet je daar het stro in verwisselen?Hetzelfde met het watervogel- of kippenvoer. Ik zie het als aanvullend. Op de eerste plaats de slakken etc in de tuin. Op de tweede plaats keukenafval. (Brood, rijst, mais, kool, etc) maar ik denk wel dat er als 'backup' toch iets moet zijn qua voer. Wil hier geen hele discussie gaan openen -hier eet de hond ook met de pot mee- maar kan me ook voorstellen dat het kippen/watervogelvoer op de eerste plaats moet komen. Maar wat verbruiken ze dan? Benieuwd naar jullie reacties! En de financiële aspecten natuurlijk.... Cees Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 Wij voeren onze eenden wat brood en granen/legkorrels, vooral omdat we dat aan de kippen geven. Verder hebben ze veel ruimte, dus eten ze groenvoer en slakken enzo. Maar we geven ze dus geen watervogelspul. En die van ons slapen buiten, geen stro dus. Sorry je hebt er dus weinig aan, aan mijn antwoord. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Cees Tabak Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 He Jorieke, leggen ze de eieren ook buiten? Cees Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 november 2015 Geplaatst: 14 november 2015 We hebben nu af en toe een ei in het leghok van de kippen (waar de eenden eigenlijk nooit naarbinnen gingen eerder), en de andere eieren leggen ze buiten. Voor het broeden hadden we wel een speciekuip gebruikt, met stro er in. Ze moesten er even aan wennen en gingen toen daar leggen en ook broeden. Voor de eieren is het wat minder handig om ze grotendeels buiten te houden. Want die eieren zijn spierwit, en de schil is wat poreus. Dus je ziet elk vlekje en elk streepje modder/zand op die dingen. Ze leggen ze het liefst in een kuiltje. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 14 november 2015 Auteur Geplaatst: 14 november 2015 Wij geven ook niet speciaal watervogeleten, maar wel mais en als we dat niet meer hebben gemengd kippengraan. Eten uit de keuken lusten ze bijna niet, wel bv een halve courgette-pompoen of blaadjes melde zo van de tak en wat palmkool-boerenkool. We geven het pas in de avond zodat ze overdag hongerig beek, boomgaard en tuin afstruinen. Ze eten niet alleen slakken maar ook wormen en allerlei laagvliegend spul. In de beek wroeten ze veel in de modder ) de beek is enkele centimeters hoog. Ze slapen meestal buiten er is een hok en nog een daar gaat soms een eend in. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 15 november 2015 Geplaatst: 15 november 2015 We hebben een schuin dakje waarvan de voor en achter zijde open zijn in de kippen weide, kunnen we die voor de loopeenden dicht maken. En wat voor een opening wensen zich de loopeenden? Moeten we die ook dich doen s'avonds voor de roofdieren? Of gaan de eenden dan niet meer in dat nachthok? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.