Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indische Loopeenden houden


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Dank je wel mat.

 

Vanmorgen zag ik (uit de verte) twee gele donsjes naast de moedereend . Ze zit nog op de rest van de eieren. Lie heeft een paar bakstenen voor de ingang gelegd zodat de eendjes er niet uitgaan en moeder dus blijft broeden.

De kleintjes zaten net zo onverstoorbaar naast moeder als moeder zelf zit. Ik ben heel benieuwd hoeveel er van de andere 12 eieren uitkomen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over de eieren in een glas water doen...

 

Als de moeder eend de eieren bebroed is er ongeveer een vochtigheids graad van 50%

Lijkt me niet bevordelijk voor een ei om dan in 100% vochtigheid te komen

Ook omdat een ei poriën heeft en hierdoor "ademt"

 

Er word naar mijn idee ook niet voor niets gezegd dat je de eieren niet schoon mag maken voordat je ze in een broedmachine doet

Als ze gewoon onder de kloek worden uitgebroed is daar zowieso geen sprake van

 

Doe de eieren nietin een glas met water

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gepruts met eieren, laat ze lekker met rust. Laat de natuur zijn gang gaan, broedtijd bijhouden en met broedmachine schouwen.

Je zal maar een kuiken zijn, steeds onder moeder weg uit het nest. Schudden, schouwen, waterbad en luisteren. Of uit broedmachine ook dat gedoe en dan verzuipen of vastkleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een moedereend de eieren zelf op een goede vochtigheidsgraad houdt door regelmatig een bad te nemen...in een glas water zou ik dan ook nooit doen, dat is meer voor karekietjes denk ik

 

Ik heb een ei pas op t laatst uit het nest gehaald omdat de kleintjes over tijd waren maar ik heb trouwens verder niks tegen voorzichtig schouwen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat er wat kuikens uit zijn gekomen!

 

Hier wordt ik zo langzaamaan een beetje gek van de moedereend en haar 4 kuikens. Ze staat de hele tijd te kwaken, en haar kuikens piepen vrolijk mee. Geef je wat eten, dan is ze weer even stil. Maar ze heeft nog van alles liggen. Ik denk dat ze meer kroos wil, we hebben haar verwend van de week

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen schouwen heb ik ook niks

Ook niet tegen luisteren of andere niet ingrijpende dingen

Alleen wel tegen rare praktijken als eieren in een glas water gooien om ze te zien bewegen

Ik vraag me ook echt af hoe je er bij komt om zoiets te doen

Misschien kan Mat uitleggen waarom hij denk dat zoiets goed is voor het ei?

 

Hier in de broedmachine ben ik er ook achter gekomen hoe meer rust de eieren krijgen hoe beter

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat je eieren niet mag schoonschrobben heeft te maken met de beschermlaag tegen bacteriën enzo. die gaat er niet af van een beetje water, dan zou regen of een vochtige eend ook al gevaarlijk zijn.

 

de kuikens in het ei verzuipen echt niet zomaar, daar is het ei tegen beschermd. een ei is erop gebouwd om kort tijd te blijven drijven wanneer er plotseling water het nest in komt.

de eierschaal heeft idd poriën, maar ook een membraan(zelfs meerdere). dat er een verbinding is met de 'buitenwereld' betekend niet dat alle stofjes zomaar in en uit kunnen.

 

aangezien het niet echt duidelijk is of de tijdelijk verhoogde luchtvochtigheid kwaad kan zou ik de watertest ook niet als eerste test gebruiken.

eventueel als extra test na een schouwen, met enkel de twijfel/slechte eieren voordat je deze verwijderd.

(heb 1x een ei gehad dat met schouwen niets leek, luchtkamer was veel te klein, maar toch bleek te leven. blij dat we toen wel een watertest hebben gedaan. kuiken kwam later uit dan de rest maar was niets mis mee.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat je eieren niet mag schoonschrobben heeft te maken met de beschermlaag tegen bacteriën enzo. die gaat er niet af van een beetje water, dan zou regen of een vochtige eend ook al gevaarlijk zijn.

De beschermlaag is een vet laagje dat om het ei zit

Wanneer je hierop gaat boenen/schrobben met een natte doek word deze inderdaad niet verwijderd maar beschadigd wel zodat bacteriën wel meer kans maken ( daarom nooit de eieren boenen)

Regen en een vochtige kloek boenen de eieren niet waardoor het beschermlaagje niet beschadigd het water loopt dan zo weer van het ei af en is daarom niet gevaarlijk

 

 

de kuikens in het ei verzuipen echt niet zomaar, daar is het ei tegen beschermd. een ei is erop gebouwd om kort tijd te blijven drijven wanneer er plotseling water het nest in komt.

de eierschaal heeft idd poriën, maar ook een membraan(zelfs meerdere). dat er een verbinding is met de 'buitenwereld' betekend niet dat alle stofjes zomaar in en uit kunnen.

Nergens heb ik gezegd dat alle stofjes zomaar in en/of uit het ei kunnen

Echter kan water dat wel

Wanneer de kloek aan het broeden is zal zei prima de luchtvochtigheid van de eieren regelen

Als je dan zelf aan het knooien gaat met water is er alleen maar meer kans dat het fout gaat met de eieren

 

aangezien het niet echt duidelijk is of de tijdelijk verhoogde luchtvochtigheid kwaad kan zou ik de watertest ook niet als eerste test gebruiken.

eventueel als extra test na een schouwen, met enkel de twijfel/slechte eieren voordat je deze verwijderd.

Omdat het niet echt duidelijk is of een tijdelijk verhoogde luchtvochtigheid (en temperatuurschommelingen) kwaad kan doe het gewoon niet...

Haal enkel de onbevruchte eieren weg

De eieren die wel bevrucht zijn en op een bepaald moment afsterven zullen niks ten nadele hebben aan de wel goed gezonde en groeiende eieren

De niet uitgekomen eieren kan je als er een paar dagen na de uiteindelijke broed dagen nog steeds niks uit is gekomen altijd nog verwijderen (als je dus weet wanneer de kloek echt is gaan broeden, in een broedmachine is dit makkelijker)

 

ik heb hier niet op geantwoord om een discussie te starten

Ook zal ik niet verder antwoorden op een eventueel wederantwoord

De enige reden dat ik hierop heb geantwoord is dat ik het belangerijk vind voor mensen die hier informatie komen halen en er zelf nog niet zoveel verstand van hebben

Door de hier gegeven antwoorden lijkt het soms dat het heel makkelijk is en je het niet zo nauw hoeft te nemen met de eieren

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag deze discussie ( als jullie er nog verder over willen praten) in een nieuw topic onder nutsdieren plaatsten!

 

De moedereend met het nestje. Het is een oude bak van achter de caravan..waar de gasflessen inzaten. Het is handig omdat je de deksel kan optillen. De laatste dagen (vanaf het eerste uitkomende ei ongeveer) hadden we de ingang dichtgemaakt op aanraden van de boer zodat alle eieren werden uitgebroed.

IMG950985821433404203.JPG

 

De moeder is behoorlijk verdedigend..gelukkig maar. De vader woont nu bij de kippen en probeert aan alle kanten het eendenverblijf in te komen..ik weet nog niet wanneer we hem terugzetten.

IMG951258261433404206.JPG

 

Hier is het dan dan: Het Duck Tape Team..Johan, Ruud, Lionel, Dennis, Frank, Frankie,Ronald, Finidi, Edwin, Arjen, Marco en reserve Wesley-Remi...(die is nog een beetje klein, het is het zwarte eendje voor op de foto, de boer heeft hem gisteren helemaal alleen in zijn eendenwei gevonden en nu mag hij bij ons wonen)IMG951161801433404205.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loraine je zegt nu ongeveer hetzelfde wat ik vertel dus ik weet niet waarom je er op deze manier op reageert.

enige wat ik er nog over wil zeggen is dat water echt niet oneindig een ei binnen kan stromen waardoor een kuiken verdrinkt. wil best via pb uitleggen hoe dat komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn allemaal al in het zwembad geweest en hebben wat ei gegeten. Morgen komt pas het kuikenvoer maar ik krijg straks van de boer voer voor jonge fazanten..kan ook.

Hij vond het eigenlijk doodeng in eerste instantie dat ik ze niet binnenhaalde en onder een lamp zette, zo is hij het gewend, maar uiteindelijk vind het het helemaal geweldig zo. Hij is sowieso weg van mijn nest, wat een prachtige eenden roept hij maar de hele tijd..( hij heeft er zelf iets van 60 lopen) zulke mooie kleuren en zo gezond. Ziet hij ook hoe natuurlijk het kan gaan

Deze moedereend is ook wel erg relaxed..alleen vanmorgen heeft ze even geblazen, nu kan ik gewoon in het hok komen als ik heel langzaam beweeg. Ze zitten heerlijk buiten in de shaduw, een prachtig gezicht.

De boer neemt mijn mannetjeseend een weekje zodat die ook even kan ontspannen..die loopt de hele tijd gestrest rond het hok.

2015-06-04-1453201433423647.44

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Vraag je dat aan mij of aan Jorieke? Ik heb vandaag de vader erbij gezet..duimen dat het goed gaat. De sfeer was meteen wel anders..de vader blaast wat naar de kleintjes en probeert de moeder van de kleintjes af te zonderen om weer te jeweetwellen

 

Ik wil zeker geen 11 eenden houden en biedt bij deze er een stel te koop cq ruil aan..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...