Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat is nou eigenlijk het nut van deze planten. Ik ben niet echt zo'n fan van bloemen. Alleen van planten die enig nut hebben (groenten, kruiden, fruit, etc)...

Zou het helpen om een vleesetende plant of twee vlak bij mijn groente en kruiden neer te zetten zodat ongewilde insecten mijn groeten niet opvreten?

Geplaatst:
Heeft iemand zaadjes/ stekjes ter overname voor mij?

Kijk eens op http://carnivora.nl/

0,50 per portie, + 1x postzegel.

Het daar vermelde bestel email adres is correct, de zadenlijst is sterk verouderd. Actuele lijst vind je op http://www.heliamphora.nl/index.php/2013-09-16-14-46-22

Makkelijke soorten zijn D. capensis, D. rotundifolia; Dionaea muscipula (die groeit heel langzaam).

Bekerplanten zijn heel lastig op te kweken uit zaad. Die kun je beter als plantje kopen. Je ziet ze weleens bij tuincentra, heel misschien zelfs bij de bloemist in de buurt. De Action heeft/had een venus vliegenval zaaisetje voor weinig.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Bedankt voor je tip Henk, er zit zeker wat leuks tussen!

Ik ben nogal ongeduldig dus ben vanmorgen langs intratuin gegaan en heb een paar plantjes kunnen scoren.

3 vleesetende plantjes en een bewegende plant ook erruggg leuk. Mimosa sluit zichzelf als ze zich bedreigt voelt.

27618441398627498.jpeg27982981398627499.jpeg271060911398627500.jpeg271133711398627501.jpeg

Geplaatst:
Wat is nou eigenlijk het nut van deze planten. Ik ben niet echt zo'n fan van bloemen. Alleen van planten die enig nut hebben (groenten, kruiden, fruit, etc)... Zou het helpen om een vleesetende plant of twee vlak bij mijn groente en kruiden neer te zetten zodat ongewilde insecten mijn groeten niet opvreten?

Binnen kunnen ze nuttig zijn om vliegen / fruitvliegjes / varenrouwmuggen te vangen.

Buiten in je moestuin heb je er niet veel aan. Als ze al prei- of uienvliegen zouden vangen, dan lang niet allemaal, dus nog steeds kans op schade. En slakken, woelmuizen, houtduiven, konijnen, fazanten, katten, schoonmoeders: allemaal te groot ...

Buiten dat: het zijn wel leuke plantjes.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik was er al een klein beetje bang voor gezien de foto's van jullie zaailingen..

Hmm dan maar via internet (ik zag hier ergens een link) zaadjes bestellen.

Haha zonnebloemen zijn het niet. Die groeien sneller

Geplaatst:

Even een update.

Even voor de mensen die niet weten hoe ik het heb gedaan.

Ik heb gewoon potgrond en heel veel witzand. Ik geef ze nu soms te eten met wat visvoer op een naald en ze groeien daardoor als kool. IK gaf ze eerst water net regenwater maar nu doe ik het met gedemineraliseerd water.

Gr. Zaaier

image70621401438859.jpgimage70621401438859.jpgimage57821401438835.jpg

Geplaatst:

Leuk zeg Zaaier!

Ik heb nieuwe zaden besteld.

Ik heb zaden van de Drosera en een zadenmix van het venusplantje gekocht.

Ben benieuwd.

Ik laat deze plantjes wel staan. Eens kijken wat het wordt..

Geplaatst:

Ik heb de zaden gisteren ontvangen!

Dus ik ga ze zo maar zaaien denk ik.

Klopt het dat de zaden van het venusplantje eerst een tijd in de koelkast moet? Dat stond op de site waar ik ze had besteld.

Voor de Drosera stond dat er niet bij.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Nou, ik heb de zaden van de Drosera gezaaid op turf.

Klopt het dat die zaden zo ontzettend klein zijn?

Ik heb de zaden van de venus vliegenvanger in de koelkast gelegd afgelopen weekend. Daar zal ik nog even laten liggen.

Geplaatst:

Dionaea (venus vliegenval): de plant heeft winterrust nodig; de zaden kunnen direct gezaaid.

http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Dionaea_muscipula

Drosera: hangt af van de soort. Voorbeelden: Drosera capensis (uit Zuid Afrika: cape=kaap, van Kaapstad) heeft geen winterrust nodig; zaden kunnen direct gezaaid. Drosera rotundifolia (NL inheems) heeft winterrust nodig; zaden dienen minimaal een paar weken een koudebehandeling te krijgen.

http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Drosera

Geplaatst:

Dank je Zaaier en HenkG.

Op site waar ik de zaden besteld heb stond dat de zaden van de venusvliegenvanger juist een tijdje in koelkast moesten. Van de Drosera stond er niks bij.

De Drosera heb ik gisteren gezaaid. Het is een Drosera Mix. Dus misschien dat er nog wel wat opkomt. Dan ga ik de zaden van de vliegenvanger (ook een mix) ook maar zaaien vandaag.

Ik zal wel eens zien wat er allemaal opkomt.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb vandaag een VVV gekocht. Ik hoop dat ik hem dit keer wel in leven kan houden en niet als vorige keer dat hij in de winter is doodgegaan. Tips zijn altijd welkom.

Gr. Teye

image62171404918454.jpgimage52131404918455.jpg

Geplaatst:

Zaaier, ik heb begrepen dat de venus vliegenval van ongeveer November tot Maart in winterrust gaat. De bladeren worden dan zwart maar deze loopt in het voorjaar weer uit.

@HenkG: Tsjaja heeft even mijn foto gebruikt. Hij heeft hetzelfde als ik. Ook bij de Action gekocht.

@Tsjaja: zal ik de foto in het identificatietopic hierboven plaatsen? Misschien weet iemand wat voor plantje dit is.

Edit:

Mijn Drosera zaailingen!

Foto-A6ZIEGNL.jpg

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Daar twijfel ik nog een beetje over Kenbeimer.

Ik heb ze voor een paar weken terug in de volle grond gezet om te kijken wat het wordt.

Hierbij dan mijn zaailingen

Drosera:

Foto-8MTMNGCQ.jpg

Venus Vliegenval (welke er toch beduidend anders uitzien dan mijn vorige plantjes )

Foto-WN66ODXM.jpg

(muntje is trouwens 10 eurocent)

Edit 12 Augustus:

Ik zie dat mijn Venus Vliegenval al héle kleine valletjes krijgen. Leuk om ze zo te zien groeien.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hierbij mijn vleesetende plantjes. Foto's zijn van vandaag.

De Venus Vliegenval

Foto-CJBVERZF.jpg

En hierbij mijn Drosera's. Volgens mij heeft een enkel plantje al zelf zijn eten gevangen (laatste tijd aardig wat last van fruitvliegjes gehad)

Foto-UJPQWXJT.jpg

(oh ik heb vorige week ook de action eens gemaild over die plantjes die zij als vleesetende planten verkochten. Ze konden mij niet vertellen wat voor plant het dan wel was. Maar als ik de bon had mocht ik met plant teruggaan en kon ik mijn geld terug krijgen Nee dat ga ik niet doen hoor. Ten eerste: ik ben veel te veel van mijn plantjes, wat voor soort het ook mag wezen, gaan houden. Ten tweede heb ik de bon uiteraard niet meer en ten derde: daar kan je pijn voor lijden, voor die 80 cent, zoals mijn vader dat zou zeggen )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...