Stan W Geplaatst: 16 november 2022 Geplaatst: 16 november 2022 (aangepast) Van deze website Speets, al lijkt carnivora welke jij deelt mij betrouwbaarder. Die website kende ik echter nog niet. http://www.iceland-nh.net/plants/data/Drosera-rotundifolia/znl-drosera_rotundifolia.html Dit is het 'bovengrondse' deel wat nu nog zichbaar is. De afgestorven bladeren zijn overwoekerd door het Spaghnum. Edit: Hoe kan jouw veenmos in die bak trouwens zo mooi heldergroen zijn? 16 november 2022 aangepast door Stan W Quote
speets Geplaatst: 16 november 2022 Geplaatst: 16 november 2022 (aangepast) O ja: "Hibernacula zijn knoppen die loslaten van de ouderplant en omlaag zinken". Maar dat gaat over waterplanten, en met name blaasjeskruid. En ja: carnivora.nl is een hele tijd weggeweest, maar gelukkig weer online 👍 Mijn Sphagnum staat binnen, vandaar die kleur. De Drosera's buiten zijn hier ook onder het mos verdwenen. Als het (hard) gaat vriezen, mogen ze in de kas. 16 november 2022 aangepast door speets Link aangepast. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Stan W Geplaatst: 16 november 2022 Geplaatst: 16 november 2022 Ah dan klopt het allebei, maar hangt af van de plantensoort. Mooie website, staat veel handige informatie op. Zag vanmiddag trouwens dat mijn veenmos ook mooie heldergroene nieuwe bladeren heeft gevormd. Het groeit trouwens als kool, ondanks dat ik afgelopen zomer vaak kraanwater moest geven. Helaas groeit dat gras en pitrus ook erg snel. Dat is er als onbedoeld cadeau tussen gekomen. Binnenkort maar weer eens afknippen voor de compostbak. Quote
Corbra Geplaatst: 28 januari 2023 Geplaatst: 28 januari 2023 Hallo iedereen, ik weet een plek waar honderden plantjes van zonnedauw staan. Kan ik een paar uitdoen en thuis een moerasje maken? Ik heb gelezen dat ze vanaf 1917 niet meer beschermd zijn. Kan ik ze gewoon met een flink kluitje in de winter uit doen? Groetjes, Cor Quote
speets Geplaatst: 29 januari 2023 Geplaatst: 29 januari 2023 Ook al zijn ze niet meer beschermd, ze staan nog steeds op de rode lijst hoor! Gewoon kopen dus! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Stan W Geplaatst: 4 juni 2023 Geplaatst: 4 juni 2023 (aangepast) Mijn zonnedauwtjes (ronde zonnedauw volgens mij) zijn met het zonnige weer van de laatste weken weer boven het veenmos uit gegroeid. Altijd leuk om deze boeiende plantjes weer terug te zien. 4 juni 2023 aangepast door Stan W 3 Quote
henkg Geplaatst: 18 juni 2023 Auteur Geplaatst: 18 juni 2023 Mijn Drosera capensis (Kaapse zonnedauw) begint aan zijn eerste bloemstengel: ^ De bloemstengel is dat rare krulletje 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 14 juli 2023 Auteur Geplaatst: 14 juli 2023 ^ Mijn Kaapse zonnedauw, nu met drie bloemstengels Close-up, zie: https://www.moestuinforum.nl/topic/5551-hebben-jullie-ook-een-bloementuin-fotos/page/38/#comment-487807 ^ Venus vliegenval: begin van de eerste bloemstengel (dat kale steeltje met bovenaan een bolletje) 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 21 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2023 De Kaapse zonnedauw blijft maar bloemstengels aanmaken. In één zo'n bolletje van één stengel zitten minstens 100 piepkleine zaadjes. Links op de voorgrond de Venus vliegenval, met twee bloemstengels: 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Wortel Geplaatst: 8 maart 2024 Geplaatst: 8 maart 2024 Jeej, hier ook aan de zonnedauwtjes. Zaadjes uit de Biozadendoos. 3 Quote
hein Geplaatst: 17 maart 2024 Geplaatst: 17 maart 2024 (aangepast) Sinds een tijdje ook aan het rommelen met zaden van de zonnedauw, dit topic heeft mij er aan geholpen om is te proberen. Eerst heb ik de zaden gezaaid in een doorzichtig en afgesloten bakje gevuld met vermiculiet, hiervan was de opkomst uitstekend. Vandaag de plantjes overgezet naar potjes met turf, dit was een uitdaging met deze piep kleine plantjes. 17 maart 2024 aangepast door hein 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 19 maart 2024 Geplaatst: 19 maart 2024 Vandaag heb ik de D. cap. gezaaid, die ik vorig jaar van @henkg heb gekregen. Quote
henkg Geplaatst: 20 maart 2024 Auteur Geplaatst: 20 maart 2024 De Kaapse zonnedauw begint er een beetje zin in te krijgen: ^ Links: 27 februari. Rechts: 20 maart (drie weken later) 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 23 maart 2024 Geplaatst: 23 maart 2024 (aangepast) Ik heb begin februari 3 potjes Kaapse zonnedauw gezaaid in een mix van tuinturf en perliet met zaden afkomstig van @henkg . Uitstekend zaad Henk Morgen ga ik de plantjes over een aantal potjes verdelen zodat ze in ieder geval wat 'luchtiger' komen te staan. Eén helft komt in tuinturf te staan dat gemengd is met een beetje fijngewreven perliet en de andere helft in blonde turf eveneens gemengd met wat fijngewreven perliet. Ik ben benieuwd of er over een tijdje een verschil zal zijn in de ontwikkeling van de plantjes in beide turfsoorten. 23 maart 2024 aangepast door Frans Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 23 maart 2024 Auteur Geplaatst: 23 maart 2024 Verspenen kan ook wel even wachten. Ik heb heb nog steeds mijn zaaipot met -na verspenen- overtollige zaailingen niet weggegooid: ^ Dit is verre van ideaal, maar ze klagen nog niet Het zal zo wel lastig zijn om alles te ontwarren. Zover moet je het natuurlijk niet laten komen, maar heel vroeg verspenen is ook weer niet nodig. En verspenen per stuk is ook niet nodig. Plukjes van elk een stuk of vier is wel zo makkelijk. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
HuubvG Geplaatst: 6 april 2024 Geplaatst: 6 april 2024 Hier zijn twee zaden uitgekomen, niet foto(w)aardig. Gezaaid op 19 maart. Slechts 2 kiembladen eraan, ik kijk het nog even aan. Quote
henkg Geplaatst: 6 april 2024 Auteur Geplaatst: 6 april 2024 Huub, bij mij kwamen de eersten na 20 dagen op. Nog even geduldig wachten dus. O ja: het zijn echte lichtkiemers. Dus in het licht zetten, zaadjes nauwelijks bedekken met grond. Of helemaal niet bedekken, na zaadstrooien enkel met twee vingers over de aarde wrijven en een beetje aandrukken. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 13 juni 2024 Geplaatst: 13 juni 2024 Zijn eerste vangst. Mini prooi voor een mini plantje De kanjer staat in het potje rechtsboven 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 5 juli 2024 Auteur Geplaatst: 5 juli 2024 Mijn Kaapse zonnedauw, gezaaid (uiteraard binnen) 1 december 2023. Een paar MTFD-aanwezigen hebben daar exemplaren van. Een paar anderen hebben later zaad gekregen, via de zadendoos of per directe post. Het gaat wel goed, maar beginnende bloeistengels zijn nog niet te zien. Ze staan in vrij grote bak (een dubbele 2 kilo mosselbak) 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 10 juli 2024 Geplaatst: 10 juli 2024 Er zit nu een duidelijke groei in en dat zonder het vangen van een noemenswaardige prooi. Ik ga ze maar eens op een plek zetten waar ze meer kans maken op het vangen van insecten. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Dahli Geplaatst: 10 juli 2024 Geplaatst: 10 juli 2024 @Frans Wat een beauty’s! Is het vangen van prooien overigens essentieel om te overleven? Of kunnen ze ook alleen met aarde toe? Quote
Frans Geplaatst: 11 juli 2024 Geplaatst: 11 juli 2024 @Dahli Gewone aarde, laat staan potgrond, is totaal ongeschikt voor vleesetende plantjes. Zet je ze in grond met voor andere planten normale hoeveelheden voedingsstoffen dan kwijnen ze weg. Miljoenen jaren evolutie heeft ze geleerd te overleven in zeer arme gronden en voedingsstoffen te halen uit insecten die gevangen en verteerd worden. Bij mij staan de plantjes in een mix van turf, perliet en een beetje kalkvrij zand (ook kalk is funest voor ze). Ontkiemende plantjes halen er nog wel wat voedingsstoffen uit om wat te kunnen groeien maar om goed te gedijen hebben ze toch af en toe een vlieg of ander insect nodig. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 12 juli 2024 Auteur Geplaatst: 12 juli 2024 8 uren geleden, Frans zei: (ook kalk is funest voor ze) Een misschien overbodige aanvulling: daarom nooit leidingwater geven. Enkel regenwater, of bij tijdelijk gebrek daaraan Ged. (gedemineraliseerd) water. Dat water voor je stoomstrijkijzer. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 16 juli 2024 Geplaatst: 16 juli 2024 Tewerkgesteld als bewaker dus laat die fruitvliegen maar komen En ze worden er ook nog eens groot en sterk van. 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.