Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Van deze website Speets, al lijkt carnivora welke jij deelt mij betrouwbaarder. Die website kende ik echter nog niet. 

http://www.iceland-nh.net/plants/data/Drosera-rotundifolia/znl-drosera_rotundifolia.html

Dit is het 'bovengrondse' deel wat nu nog zichbaar is. De afgestorven bladeren zijn overwoekerd door het Spaghnum. 

Edit: Hoe kan jouw veenmos in die bak trouwens zo mooi heldergroen zijn?

IMG_20221116_104634.jpg

aangepast door Stan W

O ja: "Hibernacula zijn knoppen die loslaten van de ouderplant en omlaag zinken".
Maar dat gaat over waterplanten, en met name blaasjeskruid.

En ja: carnivora.nl is een hele tijd weggeweest, maar gelukkig weer online 👍

Mijn Sphagnum staat binnen, vandaar die kleur. De Drosera's buiten zijn hier ook onder het mos verdwenen. Als het (hard) gaat vriezen, mogen ze in de kas.

aangepast door speets
Link aangepast.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ah dan klopt het allebei, maar hangt af van de plantensoort. 

Mooie website, staat veel handige informatie op. 

Zag vanmiddag trouwens dat mijn veenmos ook mooie heldergroene nieuwe bladeren heeft gevormd. Het groeit trouwens als kool, ondanks dat ik afgelopen zomer vaak kraanwater moest geven. Helaas groeit dat gras en pitrus ook erg snel. Dat is er als onbedoeld cadeau tussen gekomen. Binnenkort maar weer eens afknippen voor de compostbak. 

IMG_20221116_105530.jpg

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hallo iedereen,

ik weet een plek waar honderden plantjes van zonnedauw staan.

Kan ik een paar uitdoen en thuis een moerasje maken?

Ik heb gelezen dat ze vanaf 1917 niet meer beschermd zijn.

Kan ik ze gewoon met een flink kluitje in de winter uit doen?

Groetjes,

Cor

Geplaatst:

Ook al zijn ze niet meer beschermd, ze staan nog steeds op de rode lijst hoor!

Gewoon kopen dus!

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 4 maanden later ...

Mijn zonnedauwtjes (ronde zonnedauw volgens mij) zijn met het zonnige weer van de laatste weken weer boven het veenmos uit gegroeid. 

Altijd leuk om deze boeiende plantjes weer terug te zien. 

Screenshot_2023-06-04-16-32-49-378_com.miui.gallery.jpg

Screenshot_2023-06-04-16-32-36-987_com.miui.gallery.jpg

Screenshot_2023-06-04-16-33-03-330_com.miui.gallery.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 3
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

De Kaapse zonnedauw blijft maar bloemstengels aanmaken. In één zo'n bolletje van één stengel zitten minstens 100 piepkleine zaadjes. Links op de voorgrond de Venus vliegenval, met twee bloemstengels:

20230821_Kzonnedauw_Vliegenval.jpg

20230821_Vliegenval_CloseUp.jpg

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 6 maanden later ...
  • 2 weeks later...

Sinds een tijdje ook aan het rommelen met zaden van de zonnedauw, dit topic heeft mij er aan geholpen om is te proberen.

Eerst heb ik de zaden gezaaid in een doorzichtig en afgesloten bakje gevuld met vermiculiet, hiervan was de opkomst uitstekend.

Vandaag de plantjes overgezet naar potjes met turf, dit was een uitdaging met deze piep kleine plantjes.

IMG_3269.jpg

IMG_3270.jpg

IMG_3272.jpg

aangepast door hein
  • Like 2

Ik heb begin februari 3 potjes Kaapse zonnedauw gezaaid in een mix van tuinturf en perliet met zaden afkomstig van  @henkg  . Uitstekend zaad Henk :thumbup:  

drosera9.thumb.JPG.0e4777ef9920e3eef695929299c396fc.JPG

drosera10.thumb.JPG.d064c3167c0cbbbddb91d587dff0744f.JPG

drosera11.thumb.JPG.27f98a19c4af5381c2a376a8aecf5f44.JPG

drosera12.thumb.jpg.40d14c0c5b051ae3078601b818d8b221.jpg

Morgen ga ik de plantjes over een aantal potjes verdelen zodat ze in ieder geval wat 'luchtiger' komen te staan. Eén helft komt in tuinturf te staan dat gemengd is met een beetje fijngewreven perliet en de andere helft in blonde turf eveneens gemengd met wat fijngewreven perliet. Ik ben benieuwd of er over een tijdje een verschil zal zijn in de ontwikkeling van de plantjes in beide turfsoorten.

aangepast door Frans

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Verspenen kan ook wel even wachten.

Ik heb heb nog steeds mijn zaaipot met -na verspenen- overtollige zaailingen niet weggegooid:

20240323_KaapseZonnedauw_Restant.jpg

^ Dit is verre van ideaal, maar ze klagen nog niet  Het zal zo wel lastig zijn om alles te ontwarren.

Zover moet je het natuurlijk niet laten komen, maar heel vroeg verspenen is ook weer niet nodig. En verspenen per stuk is ook niet nodig. Plukjes van elk een stuk of vier is wel zo makkelijk.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Huub, bij mij kwamen de eersten na 20 dagen op. Nog even geduldig wachten dus.

O ja: het zijn echte lichtkiemers. Dus in het licht zetten, zaadjes nauwelijks bedekken met grond. Of helemaal niet bedekken, na zaadstrooien enkel met twee vingers over de aarde wrijven en een beetje aandrukken.

• Thanks 1

• 3 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Zijn eerste vangst. :clap: Mini prooi voor een mini plantje 

zonnedauw1.thumb.JPG.45092e58c10add6a4dc645771b8e34a9.JPG

De kanjer staat in het potje rechtsboven 

zonnedauw2.thumb.JPG.36555ba20bd96ab47774b829cad27dff.JPG

• Like 2

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Mijn Kaapse zonnedauw, gezaaid (uiteraard binnen) 1 december 2023.

Een paar MTFD-aanwezigen hebben daar exemplaren van. Een paar anderen hebben later zaad gekregen, via de zadendoos of per directe post.

Het gaat wel goed, maar beginnende bloeistengels zijn nog niet te zien. Ze staan in vrij grote bak (een dubbele 2 kilo mosselbak)

20240704_KaapseZonnedauw.jpg

• Like 2

Geplaatst:

Er zit nu een duidelijke groei in en dat zonder het vangen van een noemenswaardige prooi. Ik ga ze maar eens op een plek zetten waar ze meer kans maken op het vangen van insecten.

zonnedauw3.thumb.JPG.c3d0f030a9f95689d7beea3618886c12.JPG

zonnedauw5.thumb.JPG.f5ead9cc6f185ad3e8ab781483a0edaa.JPG

1

zonnedauw4.thumb.JPG.bfe69c2b185300d8adbf2365053d0a04.JPG

Geplaatst:

@Dahli

Gewone aarde, laat staan potgrond, is totaal ongeschikt  voor vleesetende plantjes. Zet je ze in grond met voor andere planten normale hoeveelheden voedingsstoffen dan kwijnen ze weg. Miljoenen jaren evolutie heeft ze geleerd te overleven in zeer arme gronden en voedingsstoffen te halen uit insecten die gevangen en verteerd worden.

Bij mij staan de plantjes in een mix van turf, perliet en een beetje kalkvrij zand (ook kalk is funest voor ze). Ontkiemende plantjes halen er nog wel wat voedingsstoffen uit om wat te kunnen groeien maar om goed te gedijen hebben ze toch af en toe een vlieg of ander insect nodig.

• Thanks 1

Geplaatst:
8 uren geleden, Frans zei:

(ook kalk is funest voor ze)

Een misschien overbodige aanvulling: daarom nooit leidingwater geven. Enkel regenwater, of bij tijdelijk gebrek daaraan Ged. (gedemineraliseerd) water. Dat water voor je stoomstrijkijzer. 

• Thanks 1

Geplaatst:

Tewerkgesteld als bewaker dus laat die fruitvliegen maar komen  ;)

zonnedauw6.thumb.JPG.96dbdfb01862ed23c7450d9bc63568e6.JPG

En ze worden er ook nog eens groot en sterk van. 

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...