Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

2 weken en 1 dag na de start kon ik het toch niet laten even te proeven hoe het met de zuurkool gaat. Bij het openen van de deksel zag alles er nog helder en goed onder het vocht uit. Geen schimmel of kaam. Daarna de stenen en het kooldekblad verwijderd. Het ruikt goed! De smaak was ook lekker! Fris met een licht zuurtje. De kool was zachter, maar nog wel met een lekker knappertje. Vervolgens alles weer liefdevol afgedekt. Ik laat de pot nog twee weken in de keuken staan, en dan proef ik opnieuw.

De pot na 2 weken + 1 dag:

IMG_8572.jpeg

De pot na het verwijderen van het kooldekblad:

IMG_8573.jpeg

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vandaag 4 weken geleden ging de kool de pot in. De smaak is nu lekker fris zuur, kool nog iets knapperig. Lekkere bite. Eerste batch eruit gehaald en in de vriezer gedaan. De rest laat ik nog een weekje langer staan rond de 17 graden. Dan gaat er nog wat in de vriezer, rest blijft in de pot om af en toe zo te eten.

IMG_8644.jpeg

IMG_8645.jpeg

Geplaatst:

Mooie pot @Dahli

De zuurkool ziet er lekker uit.

Geplaatst:

Lekker, ik krijg al trek en ik heb de smaak al in mijn mond met de smaak van de worst.

Geplaatst:

Mmmm! Ik had afgelopen woe al een voorproefje op mijn broodje knak. Vandaag stamppot zuurkool en alles vacuüm verpakt 650 gr porties. Laatste bleek 760 gr. avondeten bleek 650 gr eigenlijk te weinig… dus ik baal wel een beetje. Maar mag de pret niet drukken. Die venkel erin is echt een blijvertje!

IMG_3032.jpeg

Geplaatst:

Met hoeveel personen eten jullie. Wij met ons tweetjes eten 500 gr zuurkool als ik stamppot maak.

Geplaatst:

@Mellie Mooi die gevacumeerde zakken! Bewaar je die zo of vries je dat nog in als ik vragen mag? Scheelt anders weer ruimte in de vriezer als het zo ook kan 😊.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin nornaal koop ik 2 zakjes maar dat is altijd te veel. Dus dacht met rond de 700 gr wel goed te zitten. We zijn met z’n 5en.

@Dahli ik weet niet hoe lang het gevacumeerd goed blijft. Denk net zo lang als gekochte. Maar had nu plek in de vriezer. Dus alles erin geknikkerd. Maar scheelt wel dat het vacuüm is, wamt neemt sowieso al minder plek in beslag.

aangepast door Mellie
Zin gecorrigeerd

Geplaatst:

Soms vraag ik me serieus af waar mijn verstand zit. Had een prachtige zuurkoolpot gekregen voor mijn verjaardag, en met succes achtereenvolgens kimchi en zuurkool gemaakt. Pot ennstenen goed schoongemaakt en schoon en droog weggezet. Wat ik me niet heb gerealiseerd: een zuurkoolpot sluit luchtdicht af. En lucht (in de pot) bevat altijd vocht. Dus toen ik vandaag eea tevoorschijn haalde om zuurkool te maken was ik niet blij. Alles onder de schimmel. Dom dom dom. Enfin. Pot schoonmaken lukt wel, die heeft een glazuurlaag van binnen. De stenen heb ik schoongemaakt, afgekrabt, en staan nu te koken. We gaan zien of ze schoon worden. Tip voor beginners als ik: zet nooit je zuurkoolpot dicht weg.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
1 uur geleden, Tanja65 zei:

een zuurkoolpot sluit luchtdicht af.

Dat is toch alleen het geval als er water in het waterslot zit? Er zit toch een ontluchtingsgat in de deksel? Maar misschien is dat te klein voor luchtcirculatie denk ik dan. Wel goed dat je het zegt trouwens! Ik had mijn pot later anders ook gewoon zo opgeborgen met de schone stenen erin 😊.

Geplaatst:

Dat ventileert inderdaad absoluut niet voldoende. Ik leg de deksel er soms scheef op zijn kop op, maar meestal ernaast. Het is wel eens mis gaan, wat een meur komt er dan van af zeg. Bij mij ging de stank eraf met meermaals met heet soda water wassen.

Ik hoop dat je je pot weer redden kunt Tanja!

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
8 uren geleden, Dahli zei:

Wel goed dat je het zegt trouwens! Ik had mijn pot later anders ook gewoon zo opgeborgen met de schone stenen erin 😊.

Dat was een belangrijke reden om mijn verhaal hier te delen, wetende dat jij volgens mij net zo’n pot hebt als ik. Al wist ik natuurlijk niet hoe lang Je die al hebt en of je die dicht weg zet. Maar als jij een gat in de deksel hebt, heb je wellicht de kimchi pot?

3 uren geleden, hazeltje zei:

Ik hoop dat je je pot weer redden kunt Tanja!

De pot gaat zo te zien wel lukken. Dat hoop ik tenminste, staat nu in de oven. De verzwaringsstenen helaas niet. Ook na afwassen met heel heet water, schoon schrobben met een schuurslonsje, laten weken, en daarna 20 minuten uitkoken , werd ik nog steeds weg geblazen door de meur die er van af kwam. Ik werd er bovendien benauwd van, blijkbaar kwamen er ook nog schimmelsporen af. Ik heb ze toen buiten gelegd zelfs daar werd ik er beroerd van. Ik durfde bij zo’n ingetrokken schimmel de gok met de soda niet te nemen, het is toch eten. Ik heb ze uiteindelijk dubbel verpakt in de kliko gegooid,.en het duurde een paar uur voor mijn lijf weer eenbeetje normaliseerde. Wát een troep zeg.

Geplaatst:

Oh nee joh wat heftig! Gelukkig werd de pot wel schoon en kan je de stenen los kopen.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
Op 1-11-2025 om 02:05, Tanja65 zei:

De verzwaringsstenen helaas niet

Waarschijnlijk ga je nieuwe verzwaringsstenen kopen Tanja. Misschien zijn deze iets voor je. Ze zijn geglazuurd en daardoor een stuk minder gevoelig voor schimmel vermoed ik. Ik vind het heftig om te lezen hoe naar je van die schimmel bent geworden. Ik zou me kunnen voorstellen dat je er een beetje huiverig voor bent geworden.

Peter van Berckel
No image preview

Gewichtenset YinYang geglazuurd voor weckpot (hand made)

Geplaatst:

Wat een prachtige stenen! Helaas wat te klein, doorsnee 9 cm. Maar lief dat je mee denkt, @Dahli ! Ik denk dat ik gewoon bij keukenkeramiek nieuwe verzwaringsstenen bestel. En er dan beter voor zorgen. Mijn pot lijkt het zonder kleerscheuren te hebben overleefd. Eerst weer een keer zuurkool maken voordat ik dat helemaal zeker weet. Ik denk dat ik er voor de gelegenheid een grote zak met water op zet.

Geplaatst:

Misschien kunnen ze bij keukenkeramiek de verzwaringsstenen ook glazuren? vragen kan altijd.

Ik heb die site direct even opgeslagen. prachtige potten. (Ooit heb ik een grotere tuin en tijd voor dingen zoals zuurkool)

aangepast door loes

Geplaatst:
54 minuten geleden, loes zei:

Misschien kunnen ze bij keukenkeramiek de verzwaringsstenen ook glazuren?

Dat is een prima idee! Kan het inderdaad altijd vragen, wie weet. En ja, prachtige potten inderdaad.

Geplaatst:

Mijn stenen zijn ook geglazuurd bij de kleine pot die ik nieuw kreeg voor mijn verjaardag. Grote pot (die ik op Marktplaats kocht) heeft ongeglazuurde stenen.

Als je even zoekt op internet (verzwaringsstenen geglazuurd zuurkoolpot), dan vind je geglazuurde stenen. Wel opletten dat je de juiste maat hebt.

Geplaatst:

Tnx @hazeltje, ik ga even zoeken. Maar geglazuurd of niet, dit overkomt me geen tweede keer.

Geplaatst:

Stenen als fermentatie-gewicht. Waarom geen glas? Glas neemt geen vocht op en is makkelijk schoon te maken.

Iets als dit:

fermentatiegewicht1.pngfermentatiegewicht2.png

De "stenen" (van glas dus) zijn 7,0 cm in diameter en wegen ongeveer 200 gram per stuk.

Leuk voor een weckpot met een opening van iets meer dan 7 cm, maar veel te klein voor een zuurkoolpot.

Maar als je er drie, of vier gebruikt, strak tegen elkaar?

Ik ben even aan het rekenen geslagen. Op het rechterplaatje kom ik bij drie stuks op een minimale diameter (binnendiameter!) van 15,2 cm. Bij vier stuks op een minimale binnendiameter van 16,9 cm.

De berekening gaat uit van een zuiver cirkelvormige pot, dus niet ovaal.

(is je pot wat kleiner dan 15,2 binnendiameter? dan zijn deze gewichten ongeschikt. Er blijft dan veel teveel onbedekt (niet verzwaard) oppervlak over.)

Waar te verkrijgen?

In NL zijn ze nauwelijks duurder dan bij AliX of Temu. De Chinezen verzenden per vliegtuig, dat maakt de prijs voor zware producten hoger.

Zoek op 'Westmark fermentatiegewicht' (of op 'fermentation weight')

Je vindt dan o.a.: https://www.unibrew-nederland.nl/4-fermentatie-gewichten-o7cm.html

O ja, ook leuk: appels, (rode) uien en meer in zout fermenteren, zie o.a.:

https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/gefermenteerde-appels/

Geplaatst:

Wat een leuke informatie, @henkg! Dankjewel!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.