Ga naar inhoud

Welke frambozen rassen en het planten daarvan

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik denk dat dat wel voldoende moet zijn, de uitlopers zijn niet zoals van de bamboe gigantisch grote, lange en dikke ondergrondse loten. Als er toch iets onderdoor kunt komt kun je die altijd wegschoffelen. Ik heb ze hier zelf één op een meter staan, maar meer ruimte kan ook aangezien ze vanzelf uitbreiden.

Groetjes,

Frank

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ok dan ga ik er twee inzetten. Ik zou graag een zoet ras hebben die vroeg oogst geeft omdat wij vaak in juli en augustus lang op vakantie gaan of er moet een soort zijn die in september nog oogst geeft. Iemand suggesties? En wanneer kan ik planten?

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Geplaatst:

Heb net malling promise (heel vroeg zomer)besteld en autum bliss ( heel laat herfst aug sept) besteld. hopelijk valt onze zomervakantie dan net in de tussentijd en missen we geen enkel lekker framboosje

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Geplaatst:

Heeft iemand hier enig idee welk ras ze bij de karwei verkopen?

Ik heb daar namelijk in een opwelling een frambozenstruik gekocht ik heb alleen geen idee of het een zomer of herfst is

Wanneer zou ik hem kunnen overplanten naar een grotere pot ivm het weer

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Een vergelijkbare vraag, nu over de "zomerframboos laat" van de Lidl. Ras staat er niet op. Wel de oogsttijd: eind juli tot eind oktober.

Ik heb gelezen dat een zomerframboos vrucht draagt op tweejarig hout, een herstframboos op eenjarig hout.

Een late zomerframboos is dus niet hetzelfde als een vroege herfstframboos? Gesteld dat de vermelding op het etiket juist is, misschien vonden dat ze de vermelding "herfstframboos" niet goed verkoopt ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Zo laat in het jaar, dat moet wel echt een herfstframboos zijn hoor.

Een late zomer framboos is niet hetzelfde als een framboos die in de late zomer draagt nee,lekker verwarrend: taal.

Late zomerframboos draagt uiterlijk midden zomer nog, vroege bijvoorbeeld in juni al.

Je hebt dus zomerframbozen ( ook wel late lente ) en echt herfstframbozen: die laatsten dragen vanaf zeg ong midden aug. de herfst in.

Om het nóg ingewikkelder te maken : herfstframbozen kan je ook eens ongesnoeid laten. Dan dragen ze ( minder ) in én voorjaar én herfst.

Geplaatst:

Hmm.. Ik vrees dat Lidl niet helemaal de juiste informatie geeft. Oktober is wel héél laat voor een zomerframboos. De oogperiode lijkt me ook wat optimistisch.. 3 maanden is lang. Normaal heb je een oogstperiode van 4-6 weken per ras met zomerframbozen.

Ik gok op een doordragende/herfstframboos.

Bzzzz...

Geplaatst:

Dank. Het is me nu duidelijk dat het niet duidelijk is welke soort de Lidl levert

Ik had die stek al aangeschaft. Ik ga het dus gewoon zien. Staat nu al buiten, in een 12 liter bouwemmer, met 3/5 potgrond en 2/5 coco peat voor de luchtigheid. Uiteraard zitten er gaten in de bodem van de emmer.

Ze hadden er veel. Ik heb degene met het meeste groen uitgekozen:

framboos75601394709423.jpg

Over de vraag van zatira :

- Ik weet niet wat Karwei levert. Staat er niets nuttigs op het etiket?

- Stek kan direct verpot en naar buiten, misschien niet direct in de felle zon.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 5 years later...
Geplaatst:

Niet echt recent dit topic maar er zijn zoveel topics over frambozen dat ik het niet meer weet...

Nieuw bed voor frambozen gemaakt.

Bak is 10 m lang en +/- 0.9 m diep, gevuld met grove +/- 3 jaar oude groencompost (snoei afval), afgedekt met bladeren en grasmaaisel.

Mijn keuze viel op:

- Valentina

- Golden Everest

- Tulameen

- Himbotop

- Sugana

Ging vooral af op smaakervaring van anderen dus is nog even afwachten wat dit mij persoonlijk geeft.

Ik voorzie 2 meter per plant, heb tijd en plaats.

Moet niet volgend jaar al dichtgegroeid zijn en als het me bevalt dan kan ik nog x soortjes bijplaatsen.

Geplaatst:

Hoi, tot nu toe ben ik niet zo onder de indruk van de Sugana, erg droog, smaak was ok. Bij mij valt de "Fall Gold" erg goed in de smaak. Lekker, goed productief en erg laat. Gisteren heeft mijn zoon nog een handje vol gegeten. Zou ik er zeker bijzetten, woekert wel een beetje.

Geplaatst:

Woekeren maakt niet zo veel uit bij mij.

De fruit en moestuin is op een weide.

De bak die ik maakte staat aan de afsluiting naast de schapenweide en is omringd door gras.

Alles wat buiten de bak opschiet wordt opgegeten door de schapen of gewoon door mezelf afgemaaid.

Thanks voor de tip over de Fall Gold!

Dan heb ik naast de gele zomer framboos ook een gele herfstframboos.

Smaken, zo merk ik hier, verschillen enorm.

Persoons gebonden en mss zelfs afhankelijk van het soort grond waar men op teelt.

Moet echter ergens beginnen dus ... ervaringen van de mensen hier zijn een goed uitgangspunt dunkt me

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ja, ik heb wel ervaring met de "Black Jewel", en als ik zie hoe algemeen, die verkocht wordt, bv. ook in de Intratuin, moeten nog velen met mij, dat hebben. Op You Tube, zijn veel bezitters erg enthousiast over de "Black Jewel", roemen de smaak, en ook de productiviteit. Het is in tegenstelling tot de meeste, in Nederland verkochte frambozen geen "Rubus Idaeus", maar een Rubus "Occidentalis".

Ik had/heb er minder succes mee, waar in tegenstelling de "Fallgold", en de "Mailing Promise" lustig produceerden, en zelfs woekerden, deed de "Black Jewel" het minder. Minder nieuwe scheuten, minder en ook kleinere frambozen, en zoals verschillende Amerikanen ook al zeggen, relatief veel zaadjes. Ik heb hem al een keer verplaatst, en daar was hij iets productiever, maar ik weet niet of de plant dat heeft overleefd.

Ik moet wel zeggen, dat ik mijn planten, niet zo lief behandel. Ze gaan bijna allemaal dezelfde, niet aangepaste Hollandse klei in. Ik geef eigenlijk geen voeding, alleen mulch, en probeer nu vooral veel planten bij elkaar in de buurt te zetten, om een mini-voedselveldje te krijgen.

Toch vind ik de smaak zodanig verschillend, dat ik het zeker nog een keer ga proberen. Bij Eetbaar goed.nl verkopen ze nu een andere rubus occidentalis, de "Bristol", maar dan kan ik geen oordeel over vellen.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Geplaatst:

Yep. Hier Black Jewel in de tuin. Tegen een zonnig hek. Groeit niet als een normale framboos, op losse takken uit de grond. Maar uit 1 of meerdere lange uitlopers. Zoals een braam of een Japanse wijnbes. En dus ook op het hout van het jaar ervoor. Dus niet als een herfstframboos.

Ik was het eerste jaar niet erg tevreden: weinig vruchten en niet super bijzonder lekker. Overwoog zelfs om hem te ruimen. Maar door luiigheid mijnerzijds is hij nog een jaar gebleven. Gelukkig maar. Is nu de vroegste ‘framboos’ van het stel en draagt echt prima. Smaak vind ik nog steeds niet waanzinnig. Beetje weinig vruchtvlees. Maar door de flinke hoeveelheid vruchtjes toch geestig.

Goldfish heeft em ook gehad trouwens, meende ik ergens te lezen. En heeft hem zojuist verwijderd. Dus neem even voor t gemak aan dat hij er niet bijster enthousiast over was. Maar dat is invulling mijnerzijds.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Dank voor de reacties over Black Jewel. Gisteren net een paar planten gekocht. De berichten klinken niet veelbelovend.

Hopelijk heb ik met de rest van de aankoop meer succes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...