Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #2

Featured Replies

Geplaatst:

Tjsa MM 1 maal geweest maar, nooit meer. Stel onbeschofte pummels, lopen zo door als je iets vraagt of doen doodleuk of ze doof zijn. en bij de service balie/kasssa niet veel beter.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

He bah Angela, wat een etters!

Ik heb ook weer eens wat te klagen, of nee het is meer een soort van plas-in-de-broek-moment, maar daar is geen topic voor

Morgen heb ik mijn eerste workshopweek hier en komen er 6 gasten, ik heb nog niet eens de tuin netjes en op orde, het bijft een mega-troep hier, wat ik ook doe

Ik heb nog 12 uur de tijd voor de eerste gasten komen en ik moet ook nog slapen tussendoor, help! Dus feitelijk klaag ik over mijn eigen wanorde.. pff

Geplaatst:

Nog even over de scherpe messen: Als je er eenmaal aan gewend bent is het wel enorm fijn vind ik Ook bij het snijden van bijv. bieslook.. Snij liever mooie fijne ringetjes dan plat gedrukte stukjes.

Ok, scherpe messen en veel kracht zetten is niet aan te raden (bijv. veel chocoladerepen in stukjes snijden).. Levert flink diepe snijwonden op.. Altijd dus even scherp ( ) blijven tijdens het koken....

@Piroska, Succes.. En zou me niet te druk maken over de troep hoor, want of er nou heel veel opgeruimde huizen/tuinen bestaan?

En wat voor workshop(s) trouwens?

Geplaatst:

@koks: wj houden ook van scherpe messen die niet wegglijden op een tomaat of ui en in je hand terecht komen. Ik moet zeggen: dankzij een snijcursus hebben we nog maar een paar keer per jaar de zwaluwstaartjes nodig, meestal bij een niet-eigen-mes dat maar aan één kant is geslepen.

We snijden wel met gebogen vingers (kruiden, vlees, vis, groente) of tussen de vingers door (ui, tomaat), punt van je mes steunt op de plank en je duwt het mes van je af door het voedsel :

knife-skills-610x30047131377926683.png

bij ons gaat het ongeveer

...
Geplaatst:

Hm dat filmpje is niet echt indrukwekkend hoor. Ok ik doe et em niet na, maar in een restaurant met enigszins kwaliteit zou niks van zn snijwerk goedgekeurd worden. Niet gelijkmatig genoeg. In de gemiddelde aflevering van Top Chef zie je beter gehakt worden

Geplaatst:

ja zei ik toch, bij ons gaat het ongeveer zo....(alleen wat trager), chips! weer geen topsjef...

Geplaatst:

Bramenplukkers op de bon geslingerd

http://www.eo.nl/radio/ditisdedag/artikel-detail/bramenplukkers-op-de-bon-geslingerd/

De vrouw was met haar kleindochter bij een leeg staand industrie pand bramen aan het plukken en daar kwam ineens weer de alom bekende politieauto aanrijden. na uitgelegd te hebben wat zij daar deed was de agent toch van mening dat zij bekeurd moest worden. Niet zo maar een paar tientjes maar meteen dikke 800 euro boete. Zij zal het hier niet bij laten zitten en gaat er mee naar een advocaat."

belachelijk toch???

Geplaatst:

ja!

Geplaatst:

Ja, afgelopen week ook in Haarlemsdagblad :

bramenplukken36021377971558.jpg

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

no worries kids, I know all officials personally.

I will talk to them with an offer they cannot refuse...

Geplaatst:

Huh? Staat het in de wet dat je in het wild geen bramen mag plukken? Wat een idioterie!

En 800 euro, dat slaat al helemaal nergens op. Ik kan me niet goed voorstellen waarop dat hoge bedrag dan gebaseerd is...???

Geplaatst:

Dat je niet bakken vol bramen mag plukken, Ok. Dieren in de natuur moeten ook wat te eten hebben, mensen moeten niet de balans van natuurgebieden compleet verstoren. Maar dat je eigenlijk helemaal niks mag plukken......

Geplaatst:

Hallo Bio-fee,

Ik denk dat ze zich dan op privé terrein bevonden.

Ik snap dan alleen niet waarom ze geen waarschuwing gekregen hebben.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

Conny, dan vraag ik me af wat de politie op dat privé terrein wel te zoeken had?

Hadden die een huiszoekingsbevel?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik zou het niet weten Willy.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

Op het terrein van een ANDER ja, dat kan ik snappen. Als die ander een privépersoon is. Ik zie ook niet graag wildplukkers in mijn achtertuin.

Maar er bestaat toch ook openbaar groen? Parken, plantsoenen, bossen die niet in privébheer zijn?

Mag het daar ook niet?

Geplaatst:

Nee is niet jouw eigendom....

En dus die hele http://wildplukwijzer.nl/ zet eigenlijk aan tot strafbare handelingen??

Geplaatst:

En dat wildpluk totaal niet mag heb ik meeneerwateetons(een van de starters van de wildpluksite) al eens proberen uit te leggen. Maar niet gelukt.

En het is ook niet zo dat je gelijk niets mag. Net als in je eigentuin mag je het fruit van de buren niet plukken. Maar de afgevallen rijpe appels op jou tuin weer wel zelf houden.(dus ook die in de openbare "ruimte"). De takken die er van af vallen zou je in theorie terug mogen gooien/geven aan de buren.

En zolang je niet de hele boom/struik leeg haalt en niet op echt verboden terein komt blijft het meest bij een waarschuwing en krijg jedoorgaans geen proces verbaal. En ja die 800 euro.(te gek voor woorden zo hoog)

Geplaatst:
... Maar er bestaat toch ook openbaar groen? Parken, plantsoenen, bossen die niet in privébheer zijn?

Mag het daar ook niet?

Of een stuk grond vrij toegankelijk is of niet is volgens deze wettekst niet relevant.

En ook "openbaar groen" is in NL eigendom van iemand *), bijv. gemeente / waterschap / provincie / rijk / sbb / Natuurmonumenten / Drents landschap / de Marke / etc. etc. etc..

Nog een paar losse opmerkingen:

- Dat ik deze wet aanhaal betekent niet dat ik het er volledig mee eens ben.

- Wat mij betreft ga vooral bramen plukken, hazelnoten verzamelen, beukennootjes rapen etc.. En neem alle mensen mee die die je mee kunt krijgen; Er zijn al zoveel mensen die "natuur" alleen kennen van een beeldbuis.

- Maar er zijn ook uitwassen. Eén willekeurig voorbeeld: het "plukken" van tondelzwammen [tonderzwammen?] op de Veluwe (http://www.gelderlander.nl/regio/renkum/roof-tonderzwam-uit-veluwse-bossen-aangepakt-1.3977302).

- Ofwel wat is het verschil tussen genieten en plunderen (als u begrijpt wat ik bedoel)

- Hoe dan ook. Hoe de juiste balans te vinden weet ik ook niet zo 1-2-3. En of je dat dan in wetgeving moet vastleggen??

*) een "natuurlijke persoon" of een "rechtspersoon"

Geplaatst:

Tssss wat een idioterie zeg. En volgens mij weet ook vrijwel niemand dat het dus eigenlijk niet mag!

Ik heb geen idee hoe het hier in Duitsland is, maar als ik zin heb om wat bramen in het bos te plukken, dan ga ik lekker bramen in het bos plukken.

Geplaatst:

Daarom staan ze in de tuin.

Maar vroeger ging iedereen naar het bos bramen en bosbessen plukken,en daar had niemand last van.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Daarom staan ze in de tuin.

Maar vroeger ging iedereen naar het bos bramen en bosbessen plukken,en daar had niemand last van.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Oeps.....net pas dit onderwerp gelezen....vanmiddag een kilo bramen geplukt in het bos!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.