Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #2

Featured Replies

Geplaatst:

Bedankt allemaal. Behalve een gedeukt ego en wat blauwe plekken gaat het goed.

Erny, ja toen bleek dat ik alles nog gewoon bewegen kon moest ik er zelf ook om lachen. Maar de mensen waarvoor ik uit moest wijken niet, die waren zich het apelazerus geschrokken! De vrouw trok helemaal wit weg. Maar goed, was dus een echte Jo actie...

Geplaatst:

Ik hoop dat ze je een lekkere fruitmand brengen. Ik probeer niet te (glim)lachen, maar zie het wel een beetje voor me hoe je in die sloot hangt. Gelukkig goed afgelopen. Sterkte!!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Pfff...hier hebben ze net 8 kuub beuken neer gegooid....wilde het eigenlijk rustig aan doen maar het moet nu eenmaal het houthok in....volgende week volgende lading.......pffff.......

MVG

Danuta

Geplaatst:

tja Danuta ik kan me voortellen dat je zucht, maar denk maar eens aan de winter dan prijs jij je gelukkig met al dat hout

heerlijk warmte

Geplaatst:

Ik weet eht, maar het lijkt nu nog zo een berg....mijn ene teckel kwam buiten en die stond even stil in eerlijke aanbidding...hij moet gedacht hebben dat hij in de hemel beland was en kon even niet kiezen aan welk houtje hij het eerst zou gaan kluiven....rare hond....

MVG

Danuta

Geplaatst:

Schitterend, wat een hond!!

Geplaatst:

8 cup hout is heel wat.moet je alleen kloven??

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Hi Thea, nee, moet alleen naar binnen gebracht worden en opgestapeld, volgende week nog 5 kuub en dan daarna nog eens 10 kuub en dan zijn we klaar voor de winter....

Wij zijn niet de jongsten meer dus ik krijg het geknipt en gekloofd binnen, betaal liever wat meer dan helemaal voor een week er uit te liggen... we hebben nog wat omgevallen bomen in het bos liggen van de laatste winter en mijn broer komt die voor ons kleinzagen en naar beneden brengen van de berg zodat het kan drogen en volgend jaar verwerken.

Malouis...mja, mijn honden zijn nogal portretjes, 1 dwergteckel, met een houtblokfetish 1 kaninchen die altijd met zijn knuffel loopt te leuren en een golden retriever die vind dat zij de mama is van alle kippen en schapen hier.....pffff...en vaker ook een bolkje grijpt om er aanmaak hout van te maken:

geen-hulp12951370953890.jpg

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik neem aan dat je een tegel/speksteen kachel heb.

Die zijn zuinig en je kan er in koken alleen de aanschaf is een duurdere prijsklasse.

Wij hebben zelf een speksteenkachel en vloerverwarming van de verwarming installatie met gas.de verwarming staat alleen op18 graden.

Wijj kunnen met 2 cup hout rondkomen maar zelf kloven.

Je broer is een jongkie

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Wij hebben alleen houtkachels, verschillende soorten, boven een etageherd en een gemetselde in de grote woonkamer. Beneden in de keuken een keukenkachel met bak en kookfunctie, in de werkkamer en kleine woonkamer een antieke tegelkachel met gietijzeren inzet, in het atelier een gewone ijzeren houtkachel en in de zwarte keuken een antieke gietijzeren....

Keuken

kachel70931370960090.jpg

Werkkamer

tegel-kachel88451370960418.jpg

Dus veel houtslepen, boven komt op den duur een pellet-ofen als etage verwarming en waarschijnlijk in mijn atelier ook...wel zo makkelijk maar we moeten dan eerste eens gaan kijken naar de schoorstenen waar buizen in moeten dus we zijn nog aan het rondshoppen )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

wow mooie tegelkachel Danuta!

Maar heb je werkelijk 23 kuub nodig voor 1 winter? Is het zo vreselijk lang koud bij jullie? Of woon je in een megagroot huis dat je helemaal warm stookt?

Ik zit op een kuub of 5 per winter (acacia-hout)

Geplaatst:

Hi Piroska, ik verbruik gemiddeld nu 12 kuub, de rest is eventueel voor boven als ik veel wintervisite heb. In de winter leven we zelf meestal op de benendenverdieping en alleen in de rest van het jaar gebruiken we het hele huis en ja ik heb een redelijk groot huis. De 2 verdiepingen die we gebruiken zijn bij elkaar 400 vierkante meter ongeveer denk ik....dus dat valt wel mee...de zolderverdieping wordt niet gebruikt en een deel van de tweede verdieping is droogzolder en wordt niet verwarmd natuurlijk.

Nu hadden we een lange en koude winter gehad dus veel verbruikt en vul ik alles extra aan.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

ff klagen dat

veenmollen niet eetbaar zijn, ze zijn heul makkelijk te kweken namelijk

ik dit jaar weer vergeten was dat de herfst in begin juni valt en de tuinbonen niet had opgebonden...

ik gisteren de aardbeitjes lekker in het stro had gezet en er meteen een windkracht 8 overheen kwam om alles weer over de rest van de wereld te verdelen en daarna de aardbeitjes ook nog eens lekker in de modder te duwen

ik weer 2 maisplanten 3 stokbonen 2 borlotto's en 2 zonnebloemen aan de veenmollen ben kwijt geraakt in 1 dag (en er weer 4 heb verdeeld in stukjes...)

poeh hé, dat lucht lekker op

Geplaatst:
Hi Piroska, ik verbruik gemiddeld nu 12 kuub, de rest is eventueel voor boven als ik veel wintervisite heb. In de winter leven we zelf meestal op de benendenverdieping en alleen in de rest van het jaar gebruiken we het hele huis en ja ik heb een redelijk groot huis. De 2 verdiepingen die we gebruiken zijn bij elkaar 400 vierkante meter ongeveer denk ik....dus dat valt wel mee...de zolderverdieping wordt niet gebruikt en een deel van de tweede verdieping is droogzolder en wordt niet verwarmd natuurlijk.

Nu hadden we een lange en koude winter gehad dus veel verbruikt en vul ik alles extra aan.

MVG

Danuta

Ha OK, dan valt het wel mee 12 voor zo'n groot huis, ik schrok al Ja afgelopen winter was verschrikkelijk lang, toen zaten wij ook over onze kuupjes heen, heb het alleen niet geteld (ik telde altijd mijn houtverbruik in Hongarije op bij houtverbruik in Amsterdam, samen = jaarverbruik)

Geplaatst:

Even klagen over hooikoorts..

Het zorgt ervoor dat ik maximaal twee uur in de tuin kan werken/buiten kan zijn en dan ga ik hoestend, met dikke ogen en piepende adem naar binnen

Het moet echt even regenen dan kan ik ook weer naar buiten!!

Geplaatst:

@janita: is goed gelukt toch, die regen?

Geplaatst:

Hier nog niets hoor, een keurig zonnetje. Stuur hier eens een paar wolkjes heen RobO!

Geplaatst:

Gewoon tijdens het onkruid wieden me als massa moordenaar ontwikkeld. 98 naaktslakken naar een betere wereld geholpen terwijl ik vol in de brandnetels graaide nooit geweten dat die krengen trouwens ook al tussen de uien zaten!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Hé Robo... hoe weet je dat die Veenmollen niet eetbaar zijn... ? Zien er juist zo sappig uit... ff roosteren, kruising tussen kreeft en sprinkhaan met een zweempje larve zou ik dan verwachten?

Geplaatst:

ik word acuut vegatarisch Erny!!!

Geplaatst:

Nix mis mee, zuivere proteine, veel ijzer, maar zijn die veenmollen niet beschermd?

En voor de liefhebbers...

http://www.insecteneten.nl/de/tags/insecten-eten/

MVG

Danuta (nu weg naar Villach, taart eten )

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ach meelwormen, die smaken nergens naar. Buffalo wormen vond ik niet zo lekker en sprinkhanen waren ronduit vies.

Toen ben ik gestopt met 'proberen', ik voer die dingen nu aan de vissen (die er een moord voor doen)....

Geplaatst:

Toen ik, jaren geleden, in 1984, in Thailand werkte kregen we ook af en toe dingen voorgeschoteld die geen naam hadden maar verduiveld veel op insecten leken.

Was altijd lekker, als ge tegen de sterke pepers kunt toch. Ook hagedis en slang is lekker eten op voorwaarde dat het goed bereid is, evenzo voor de muskusrat, die hoegenaamd geen rat is, eerder een waterkonijn.

Ik bedoel maar, wat de inheemse bevolking eet kan niet slecht zijn, mogelijks kan onze maag er niet al te best tegen maar meestal zit het in ons hoofd.

Iets anders nu, hadden we nu maar een van die regenvlagen die we in mei teveel kregen, de zandgrond is hier ondertussen vier à vijf cm diep puur zand, de gezaaide uien veranderen niet meer door de droogte.

Dit is niet meer normaal, te koud, te nat en dan te droog!

Of ben ik alleen die het zo zie?

Kan best zijn hé, een oude zeurpiet

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Hier ook echt TE droog! En dan die wind erbij maakt dat de grond ook binnen no time weer droog is als je de planten water geeft

Geplaatst:

Te droog? Mulchen, dan heb je dat probleem niet meer!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.