Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Locatie.. Baseer die niet alleen op basis van het aanwezige groen of het aantal m². Kijk ook goed naar de omgeving. Stel er komen sowieso al veel fietsers of wandelaars langs, dan zou je misschien die ook naar je stadstuin kunnen trekken voor thee/koffie met gebak bijv. Of wie weet kan je zelfs rondleidingen aanbieden, mits het groot genoeg is en je leuke soorten hebt staan

Wie weet kan je ook inkomsten verkrijgen door de spullen die je kweekt, te verkopen aan bijvoorbeeld plaatselijke restaurants. Subsidie is leuk.. Maar lijkt mij toch ook best stressvol als je volledig afhankelijk bent van één bron, die niet altijd even zeker zal zijn.

Geplaatst:

Ja zeker, alles valt of staat met de locatie. Wij zitten inderdaad het liefst langs een recreatieve route, of bijvoorbeeld in de buurt van water (zodat we in de winter als het vriest ook nog wat inkomsten kunnen genereren). Of juist echt midden in het centrum, maargoed die kans lijkt me vrij klein.

Het is trouwens geen subsidie wat we krijgen hoor, met dit traject. Het houdt meer in dat we gewoon 3 jaar een uitkering houden en niet hoeven te solliciteren. De gemeente wordt dan onze bank of investeerder.

Geplaatst:

Om dat te doen,moet je al eigen geld hebben.

Anders gelukt het je niet.

Ik weet er alles van.

sorry.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

eigen geld, of een investeerder

Geplaatst:

Heel veel succes met dit leuke idee

Straks heb ik nòg een goede reden om weer eens naar Groningen te gaan.

.... Of juist echt midden in het centrum, maargoed die kans lijkt me vrij klein.
Zomaar een wild idee: ergens boven op een bestaand gebouw? Platte daken genoeg in het centrum (Rond Westerhaven, Vismarkt, Grote Markt, etc., zie google maps). Maar ik heb geen idee of dit ook maar enigszins realistisch is.
Geplaatst:

crowdfunding kan je veel opleveren, idtjes en idtje

Geplaatst:
Om dat te doen,moet je al eigen geld hebben.

Anders gelukt het je niet.

Ik weet er alles van.

sorry.

Ja misschien heb je gelijk, en met die uitkomst houden we zeker rekening. Maar misschien ook niet! Dit traject is juist bedoeld voor mensen in een uitkering, juist omdat die mensen nooit eigen geld hebben, en ook nooit leningen of investeerders kunnen vinden voor welk plan dan ook. Dat is de reden dat de gemeente groningen zelf wel wil investeren, als ze het plan goed genoeg vinden (inderdaad ook misschien icm crowdfunding). Het plan dat we hebben is wel helemaal in nu. Juist bij het gemeentebestuur. Ze hebben op het suikerunieterrein zelfs al ruimte in het bestemmingsplan speciaal voor stadslandbouw. Bovendien heeft de gemeente groningen onlangs in kaart gebracht dat er een paarhonderd hectare grond in en rond de stad ligt die de komende 25 jaar sowieso niet gebruikt gaan worden. Daar zoeken ze nu dus naarstig bestemmingen voor. 1 Ding weten we in ieder geval zeker: wie niet waagt wie niet wint!

Geplaatst:

Was net bij mn buurt toko Nazar om Lamschenkels (voor de kerst) te bestellen...

Sta ik ergens in sap en fris gangpad... komt jongetje flesje water pakken... roept mams: "Nee, die andere blauwe..." en vervolgens pakt ie een flesje blauwe aquarius sportdrank...

Ik zeg nog tegen het ventje als hij langsloopt dat hij zelf een betere keuze had gemaakt... Komt vervolgens ook het jongere zusje langs voor óók zo'n fles blauwe zooi... Kleine kindjes met zo'n megafles!

Tja... stond moeders achter mij bij de kassa... dus kon het niet laten om er op vriendelijke (!) toon iets van te zeggen... Dat haar zoontje voor water had gekozen en dat dat echt wel een betere keuze was als dat mega suikerhoudende blauwe spul...

Ja... maar haar zoontje had net gevoetbald vertelde ze...

(eh... alsof een kind daarna een halve liter sportdrank moet drinken??)

Dus ik verbaasd over keuzes die mensen voor hun kinderen maken.

Moeders was trouwens ook behoorlijk overgewichtig... kindjes gingen ook al die kant op...

Maar.... ze nam nog wel de beslissing om het dochtertje één van de flesjes al morrend terug te laten leggen zodat ze met zn tweeën met 1 fles moesten doen...

Gegevens van de colasite over de desbetreffende blauwe drank:

Elk glas van 250ml bevat: 17 gram suiker !!!

En dit waren flesjes van een halve liter dus x 2 is 34 gram suiker....

Dat is zo'n ACHT EN EEN HALF suikerklontjes... !!!!

Geplaatst:

Hoewel ik het eens ben met je mening, moet ik toch echt ff kwijt dat ik het zelf, hoogstpersoonlijk, echt bijzonder verschrikkelijk niet jouw zaak zou vinden, en ook best een beetje arrogant dat iemand zich ongevraagd zou bemoeien met de levenskeuzes die ik maak. Ik heb sinds 2 jaar een hond, en op een of andere manier vinden mensen het ook altijd nodig om zich daar mee te bemoeien. Totaal, out of the blue. En echt, ik kan bijna geen irritanter gedrag bedenken dan dat. Ik heb ook in een supermarkt gewerkt, en je zult je verbazen over hoe veel (kindloze?) mensen het nodig vinden om moeders (goedbedoeld? vriendelijk? maar altijd betweterig!) aan te spreken op de opvoeding van hun kind. Ik geloof bij jou echt heus je allerbeste intenties hoor Erny, daar niet van, maar het moet gezegd worden, dat is wel gewoon erg irritant gedrag!

Excuus voor de rant, but it kinda triggered my people-annoyance there

Geplaatst:

sorry,mike jij doe het zelfde

Geplaatst:

ja dan krijgen we een beetje zeuren over zeuren over zeuren over zeuren he? Maar ik doe toch niet echt helemaal hetzelfde, want Erny post hier op een forum, en dan is het de bedoeling dat je op elkaar reageert. In de winkel of op straat is dat toch anders.

Geplaatst:

Enne geen betweterigheid of enige intenties hoor, aanspreken kwam voort uit ultíeme verbazing over het schouwspel...

Van míj mogen mensen op straat en in winkels zich juist best wel wat meer met elkaar bemoeien of elkaar aanspreken... Wordt het een stuk levendiger van...

Trouwens... die mensen die zich met je hond bemoeien hadden zeker allemaal naar Cesar gekeken? Die weten het nu gelijk allemaal beter... dénken ze...

Geplaatst:

Nou dat van die hond dat kwam mij inderdaad ook de neusgaten uit in Nederland. Ik heb een hond met dreads en dat HOORT ZO.. Hoeveel mensen mij wel wilden vertellen dat ik haar moest kammen (NEEEE dat MAG niet met deze hond) en zelfs dreigden de dierenbescherming te bellen wegens verwaarlozing.. pffffff zulk soort bemoeienissen gaan echt te ver vind ik. Maar dat zijn mensen die zich bemoeien met iets waar ze helemaal NIETS van af weten en meteen een oordeel vellen en van daaruit reageren. (hele nare mensen)

Erny haar bemoeienis vind ik dan minder ver gaan, blijkbaar heeft ze het leuk gebracht want de moeder in kwestie reageerde er goed op.

Geplaatst:
:lol:

Enne geen betweterigheid of enige intenties hoor, aanspreken kwam voort uit ultíeme verbazing over het schouwspel...

Van míj mogen mensen op straat en in winkels zich juist best wel wat meer met elkaar bemoeien of elkaar aanspreken... Wordt het een stuk levendiger van...

Trouwens... die mensen die zich met je hond bemoeien hadden zeker allemaal naar Cesar gekeken? Die weten het nu gelijk allemaal beter... dénken ze...

Hm, neem dan maar eens een hond (of een kind?), kijken of dat aanspreken je dan nog zo euh... aanspreekt

Nee, het zijn meestal juist mensen die geen Cesar hebben gekeken geloof ik, die het allemaal zo erg beter weten. Oh, ik kan een boekje opentrekken! Er is zelfs eens een keer een mevrouw aan de overkant van de straat, 200m verderop, in haar badjas haar voordeur uitgerend om mij achterna te schreeuwen dat het dierenmishandeling is om je hond het commando 'zit' te geven

Of wat dacht je hiervan: vriendin van mij heeft een puppy, die in een onbewaakt ogenblik de deur uitrent achter de kat aan. Komt er een mevrouw, snerpt tegen haar "Het is totaal onverantwoordelijk dat u huisdieren heeft!", pakt het puppy op en loopt ermee weg. Euhhh..... wat?!?

Geplaatst:

Ja en met kinderen helemaal een drama die bemoeienissen.. Ik heb er 1 (eigelijk wel 2 maar 1 viel minder op) die autistisch is, tja die gedroeg zich in het openbaar niet geheel voorbeeldig. Wat een commentaar ik 20 jaar lang gekregen heb is om van te huilen.. niet te geloven!

Geplaatst:

Ochh.. Mijke en Piroska. In uitzonderingsgevallen hebben jullie natuurlijk wel een punt, maar ik kan me Erny ook héél goed voorstellen he ? Het domme, soms gewoon infantiele gedrag wat je soms kan observeren in de supermarkt is toch écht wel tenenkrommend.

Zelf heb ik in deze kwestie de hoop gevestigd op de voortschrijdende technologie. Met allerlei GPS systemen, in samenweking met Google, verder allerlei detectie chips, moet het toch mogelijk zijn om zulke kinderen aan te sturen ? Bij een poging ongezonde artikelen uit het schap te pakken een schokje uitdelen bijvoorbeeld ? Gewoon heel adaptief he ? : Jij bent te dik: jij krijgt een schokje. Wil je het tóch pakken krijg je een groter schokje. Pakt je aanwezige vader of moeder het artikel, krijgt ie automatisch een boete aan de kassa.

Eigenlijk ( dat is een wat goedkopere oplossing ) zouden alle wat grotere supermarkten een grote ballenbak moeten hebben waar alle kinderen onder de 10 gewoon verplicht in moeten, wil je in die supermarkt winkelen ( ballenbak wél met afdakje tegen overvloedige regen in het wat koudere jaargetijde )

Onze Albert Heyn is voor scholieren gesloten tussen 12 en 1 vanwege naastliggende scholengemeenschap. Prima maatregel, alleen zie je ze dus wél om half 2 Gewoon detectiepoortjes voor dat soort organismen. Organismen overigens, die op hún beurt wel menselijke eigenschappen hebben ontwikkeld om ons gewone burgers om de tuin te leiden. Ik zie steevast hele groepen van die dingen samenscholen om hun buit gezamenlijk te delen en ondertussen overwinningsgeluiden producerend de hele omgeving vervuilen ...... ach ja ..... een verplichte sterilisatie zou wellicht simpeler zijn. Dit gebaseerd op een mooi samenspel van Google, natuurlijk de NSA en véél, vééél detectiepoortjes. Overal graag ! financieel bekostigd door Monsanto natuurlijk

( PS. @Mijke. Ik vind het niet zo vreemd hoor, die mevrouw in kamerjas.... Je stond daar op de hoek op zondagmorgen ( mind you ) al zeker 10 minuten hysterisch SIT ....... SIT ... SITTT ... te brullen he ? )

Kortom: óók in jouw straat detectiepoortjes. Gewoon : niet meer dan 10% van de alleenstaanden mogen een hond of kat. Gezinnen ? : katten en honden inleveren. Die hebben mekaar.

Geplaatst:

Geplaatst:

En zo zie je maar weer: Participatiesamenleving wordt al snel een dictatuur!

Geplaatst:

De dictatuur inderdaad. Maar wél met ballenbak !!

( we maken van jouw heuvellandschap wel een reservaat hoor Geedee, geen zorg )

Geplaatst:

Je kunt je natuurlijk ook afvragen of het in de minst of meeste (ligt aan je kijk op de maatschappij momenteel) niet terecht is dat de medemens zich ermee bemoeit. Uiteindelijk zitten we momenteel wel in een sociale empasse... mensen willen persé een 'individu' zijn maar lappen daarmee véle sociale verantwoordelijkheden en normen aan hun laars. Mensen willen graag een huisdier en vlees eten, maar vergeten naar de keerzijde van deze keuzes te kijken (voorbeeld: een hond moet je opvoeden zodat hij geen last is voor je omgeving, een kiloknallen kost veel onnodig dierenleed alleen maar voor jouw portemonnee). Ondanks tweeverdieners in tegenwoordige tijden de enige zijn die nog rond kunnen komen, willen we toch persé én carriere maken én kinderen. Een kind als status symbool, niet zozeer als trots nageslacht - dus stoppen we ze in opvang, naschoolseopvang, peuterklasjes en bij gastouders maar ons verder bemoeien met de 'geavanceerde opvoeding' en vorming van ons kind, ho maar. Daar hebben we toch leraren voor? Jeugdzorg en psychologen, als de puber dan eenmaal compleet onhandelbaar is geworden?

Een lokaal voorbeeld hiervan is bvb dat hier een aantal (stadse) mensen met hun auto op de stoep parkeren, gewoon omdat, ondanks ze een oprit hebben en nog geen 10 meter verderop een 6 tal lege parkeerplaatsen zijn. Gevolg is dat voetgangers constant ván de stap moeten stappen om óm de auto heen te lopen, omdat ze met hun kinderen/wandelwagen/rollator niet over de stoep verder kan. Weinig buren storen zich hieraan, want die denken er hetzelfde over en zouden het zelf doen. De originele dorpelingen (en wij) hebben hier WEL moeite mee, en bellen aan om te vragen of het nodig is en of ze die auto niet ergens anders weg kunnen zetten. De reactie is vervolgens alsof ze aangevallen worden, negatief en begrijpen in zijn geheel niet waaróm we hen ermee confronteren. Totale verbijstering, begrijpen niets van de achterliggende redenen dat wij daar last van hebben. Negeren overigens alle gemaakte opmerkingen hierover, en pleuren nog steeds hun auto overal en nergens neer. Het duurt niet lang meer voordat de buurman zijn trekker pakt en de auto eigenhandig wegsleept, zoals dat gaat in dit dorp als je niet luistert... (ik kan niet wachten ).

Dat mensen zich met elkaar en hun gedrag, naieve manier van handelen, domweg een achterlijk 'individu' aan het uithangen is, bemoeien moedig ik aan. Laat die groepsdruk maar eens voelen, zoals dat in dorpen nog zo is, zoals het bijvoorbeeld in Twente, Friesland en d Achterhoek zo is - daar weet je dat je consequenties gaat ervaren als je kind een onopgevoed rotjong is, jij een individu bent in de supermarkt die voor niemand opzij gaat of je hond overal en nergens laat schijten en tegen iedereen laat opspringen omdat 'hij nu eenmaal een hond is'... dat krijg je héél snel op je bordje. Openbaar, waar iedereen bij is en mee instemt.

Geef mij maar sociale controle - of je je nu aangevallen voelt of niet

Geplaatst:

Dan ga je er wel van uit dat mensen die jou aanspreken op zaken het inderdaad beter weten dan jij. Ik kan uit ervaring zeggen dat dat in 0% van de gevallen zo is. En dat geldt gek genoeg voor iedereen...!

Nee ik vind juist dat we in Nederland al veel te snel een oordeel hebben over anderen. De supermarkt is daar bij uitstek de plek voor. Dikke mensen zijn daar ook extra vaak slachtoffer van. Want het is zo makkelijk om te oordelen 'oh die is dik, en ze heeft bacon in haar mandje liggen, het is dus haar eigen schuld dat ze dik is want ze moet dit en dit dieet volgen om dunner te worden --> OORDEEL. En dat terwijl je echt geen fucking flauw idee hebt wat haar situatie is. En je daarnaast ook maar een zelfuitgeroepen dieetexpert bent, terwijl je daar niet voor hebt gestudeerd en je eigenlijk dus geen flauw idee hebt waar je over praat, ookal denk je zelf van wel.

Sociale controle kan een goed ding zijn als je mensen aanspreekt op vervelend gedrag. Bijvoorbeeld een puber die dwars door het hondenlosloopveldje scheurt met de fiets, terwijl ie daar helemaal niet mag fietsen en bijna drie bejaarden van de sokken rijdt. Of iemand die voordringt in de rij. Of een vrouw die door haar vriendje wordt geslagen op straat.

Maar je gewoon zomaar, ongevraagd, bemoeien met iemand terwijl die zowel geen wetten als geen sociale normen overtreedt, en niemand tot last is? Omdat jij vindt dat diegene een slechte keuze maakt? Alsjeblieft niet zeg! Daar wordt de wereld geen haartje beter van...

Geplaatst:

ik had een heel verhaal getypt , is het foetsie... dan maar een verkorte versie:

die scholierenregel in supermarkten vond ik altijd maar stront vervelend. ik was al jong student en woonde op mezelf. ik werd vaak geweigerd bij een bepaalde supermarkt terwijl ik mijn boodschappen kwam doen. na wat gedoe en het tonen van een studentenkaart mocht ik vaak wel doorlopen maar elke keer hetzelfde.

gister nog iemand op een vriendelijke manier aangesproken op zijn idiote parkeergedrag.

meneer had zijn bus+aanhanger op de stoep en de invalidenplek geparkeerd. zo dicht mogelijk bij de plaats waar hij alle spullen moest uitladen.

de buurvrouw kon haar auto niet parkeren (ze heeft niet voor niets een invalide pas) en de schoolkinderen moesten over de weg heenlopen (basisschool aan de overkant).

meneer haalde zijn schouders op en ging door met zijn werk. uur later stond hij er nog en heeft de buurman naar het bedrijf gebeld, paar min later stond de auto een stukje verderop waar ruimte genoeg was voor een bus + aanhanger, alleen een stukje verder lopen.

maar iemand aanspreken omdat diegene dik is of een kind wat snoep/lekkers krijgt? nee dat zou ik niet snel doen.

Geplaatst:

Geweldig wat er kan ontspruiten uit het verslag van een onschuldige belevenis...

Nog even voor de goede orde... jongetje had ik al eerder grapje mee gemaakt, moeders had ik in winkel ook al contact mee gehad, aanspreken ging geheel gemoedelijk, vriendelijk en humoristisch. Reactie van moeders was ook in die trant. Nix geen een hoog opgeheven betweterig vingertje....

Ondertussen ga ík (als ik daar zin in heb) lekker door met het aanspreken van mensen in de publieke ruimte... Soms krijgen ze een complimentje, soms een grapje (soms ietwat sarcastisch), en soms commentaar... En ik moet zeggen dat dat eigenlijk altijd goed valt... (als ze tenminste hun oorplugjes uit doen, of hun hersenpluggen eruit halen zodat ze überhaupt ontvankelijk zijn voor invloeden van buitenaf... ).

Ook altijd leuk: zeg eens iets tegen de cassiére in de supermarkt dat NIX met de supermarkt e.d. te maken heeft.... Meestal kijken ze je dan met hele grote onbegrijpende ogen aan... Snappen eerst níet waar je het over hebt omdat het niet over supermarktgebeuren gaat...

Geplaatst:

Geweldig hoor Erny..ik heb ook altijd gesprekken met mensen in de super Zo heb ik eens een man ten huwelijk gevraagd die allemaal vrouwvriendelijke boodschappen in zijn wagentje had..dat leverde steevast van mini appelvrouw aan mijn zijde de volgende tekst op: "Doe eens nórmaal Mam"..Lie stond ernaast trouwens..hij is eraan gewend.

Kleine appel doet trouwens hetzelfde tegenwoordig de appel valt niet ver van de boom

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Goed voorbeeld doet góed volgen... :mrgreen:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.