Jump to content

Een moestuintje in mijn achtertuin

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal!

Ik ben Mecu, 19, student, en ik wil een moestuintje in mijn achtertuin.

Ik liep al een tijdje rond met het idee, toevallig ben ik een weekje terug rond gaan kijken op het internet en zodoende kwam ik erachter dat dit een goede periode is om te gaan zaaien. Een paar dagen geleden heb ik dus wat zaadjes en een kamerkasje gekocht (onverwarmd). Dit kasje staat nu voor het raam met zaadjes van bosaardbei, chilipeper en hanglobelia (de tuin mag ook wel wat fleuriger). Ik heb in deze paar dagen al een heleboel rondgesnuffeld op internet, maar ik zit nog met een hoop vragen. Het leek me daarom leuk om me aan te melden bij dit forum. In de tuin wil ik verder tomaten, rode ui en wortelen zaaien. Maar die moeten als het goed is nog even wachten.. Ik twijfel nog over het aanschaffen van andere zaden (courgette? sla?), maar dat heeft natuurlijk weinig zin als ik er geen ruimte voor heb in de tuin.

Naast het feit dat een moestuintje me ontzettend leuk lijkt, wil ik op deze manier ook mijn ouders helpen om wat kweekervaring op te doen. Zij hebben een aantal hectare grond in Indonesië, waarop ze binnen een paar jaar biologische landbouw willen gaan bedrijven. De mensen in die regio werken (te) veel met gif en dergelijke, dus zij willen de biologische landbouw daar introduceren. Vandaar ook de chilipepers, mijn ouders zijn heel nieuwsgierig hoe deze groeien.

Ik hoop dat we veel ervaringen kunnen uitwisselen! (ook al heb ik nu nog nada ervaring )

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Posted

Hallo Mecu,

Er zijn meer studenten hier

Mooi doel in ieder geval, ervaring op doen voor in het thuisland. Sla moet je zeker doen (pluksla is handig om mee te beginnen), courgette alleen als je ruimte hebt (soms moet 2 planten kwijt kunnen ivm bestuiving).

Posted

Welkom Mecu,

De rode ui kun je al een heel eind planten, als je wilt zaaien kun je volgend jaar volgens mij pas oogsten. Plantuitjes kun je nu bij de meeste tuincentra wel halen.

Even a broken clock is right twice a day

Posted

Bedankt voor de tips over de rode ui! Ik zal naar plantuitjes zoeken in het tuincentrum. Zitten er nog meer nadelen aan het zaaien van uien?

@Jorg: alleen mijn vader komt uit Indonesië, ikzelf blijf gewoon in the West . Bedankt voor de courgettetip! Ik zat inderdaad naar pluksla te kijken...

Posted

Hallo Mecu,

Welkom op het forum.

Leuk dat je ouders biologisch willen gaan boeren, ik kan me voorstellen waarom.

Voor de rest kan ik je niet voorzien van tips omdat ik ook nog ervaringen moet opdoen.

Wat ik je wel kan aanraden is een makkelijke moestuin. Ik ga daar dit jaar voor het eerst mee beginnen.

Veel plezier hier!

Groetjes, Helly

Good things come in small packages

Posted

Hoi en welkom,

Situatie hier kweken of in Indonesie lijkt mij heel verschil, kan me zo voorstellen dat hun veel meer schadelijke beestjes hebben of andere plantenziektes waardoor biologisch telen niet zal meevallen.

Wat hier werkt hoeft daar nog niet te werken, bedoel ik eigenlijk waarschijnlijk maak je met inheemse groente van Indonesie meeste kans op succes.

Players only love you when they're playing.

Posted
Hoi en welkom,

Situatie hier kweken of in Indonesie lijkt mij heel verschil, kan me zo voorstellen dat hun veel meer schadelijke beestjes hebben of andere plantenziektes waardoor biologisch telen niet zal meevallen.

Wat hier werkt hoeft daar nog niet te werken, bedoel ik eigenlijk waarschijnlijk maak je met inheemse groente van Indonesie meeste kans op succes.

Het plan is ook zeker om daar met inheemse groenten te telen, vandaar de pepers . Ik denk dat het wel mee zal vallen hoeveel meer plagen ze daar hebben, maar inderdaad, het zal zeker heel anders zijn dan hier! De details moeten mijn ouders maar lekker zelf uitzoeken.