Arno Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 Beste leden, Ik wil graag groente gaan kweken op mijn balkon, maar dit wil nog niet zo lukken met de grondsoort wat ik nu gebruik.Ik gebruik nu Moestuingrond, maar dit heeft alleen werking op mijn bladeren, heb tot nu toe weinig groente gekregen aan mijn planten.(wel veel blad en grote planten) Mijn vraag is dan ook, wat is de beste grond om te gebruiken voor mijn bakken die ik op mijn balkon heb staan.Ik wil graag bieten, bonen, radijs, wortelen en peulen gaan kweken.Dus eigenlijk beetje het standaard spul. Ik hoor graag van jullie.Ben nieuw op dit forum, dus ben nog een beetje aan het kijken hier en daar. Groeten, Arno van KampenApeldoorn. Quote https://www.facebook.com/arno.vankampen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 Veel blad en weinig vruchten/knollen kan een aanwijzing zijn dat er te veel is bemest. Zo even snel uit mijn hoofd: volgens mij noem je allemaal planten die niet al te veel bemesting nodig hebben. Over radijsjes loopt al een andere draad en die begint hier, hopelijk heb je er wat aan: radijsjes-moeilijk-t6364-30.html#p114142 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arno Posted September 30, 2012 Author Share Posted September 30, 2012 Bedankt RVO, Ik had ook al zoiets gelezen over teveel meststoffen op diverse sites.Volgend jaar maar eens stek en zaaigrond gaan gebruiken en zelf wat bemesten. Gr, Arno Quote https://www.facebook.com/arno.vankampen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gem Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 Stek en zaaigrond zou ik niet doen Arno...is gewoon een dure verkooptruuk.Ik zelf gebruik gewoon potgrond vermengd met cocopeat...verhouding 1:1 en dat werkt prima Quote ~I believe in God, only I spell it Nature~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arno Posted September 30, 2012 Author Share Posted September 30, 2012 Dag Gem, Bedankt voor deze tip, ik ga hier zeker iets mee doen.En is het dan wel verstandig bij te mesten?Ik was voor de moestuinaarde ook een behoorlijke berg euro's kwijt en dan is het inderdaad niet leuk kweken meer...haha. Gr, Arno Quote https://www.facebook.com/arno.vankampen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gem Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 In potgrond zit voldoende mest voor ongeveer 6 weken....daarna moet je gaan bijmesten.Hoe veel en hoe vaak hangt van de groente af die je er in hebt staan.Succes alvast Quote ~I believe in God, only I spell it Nature~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Als je veel blad hebt en minder vrucht kan het ook liggen aan het licht he ? Hoeveel uur volle zon heb je op een zonnige dag ? Op zich vind ik die moestuingrond van Intratuin inderdaad nogal onzinnig. Straks krijg je ook nog struiken-bordergrond. Bloembollengrond en Zomerbollengrond. Maar goed, buiten dat je duur uit bent, is er met de grond niet echt veel mis hoor.Op dit forum is er zat te vinden over grondjes, bemesting en zo van alles. Kijk maar es lekker rond. Ben je wel uren bezig. maar ok. We gaan toch de winter in. Zaai en stek grond ( ik ben er gek mee, ik gebruik het dus inderdaad bij al mn stekken ) is niet voor iets anders bedoeld. Ook potgrond zou ik afraden voor een langdurig gebruikte bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arno Posted October 1, 2012 Author Share Posted October 1, 2012 Dag Bit, Ik heb 5 uur zon op de plaats waar de bakken staan, alleen zon in de morgen.De meningen over grond verschillen nog al lees ik, wat zou je dan aanraden om in te kweken? Gr, Arno Quote https://www.facebook.com/arno.vankampen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Er is een hoofdtopic op de 1e pagina van dit Forum ( ergens net onder het midden dacht ik ) wat heet : Square foot gardening en tuinieren in potten.Dat noemen ze SFG - bakken. Of ook wel vierkante milimeterbakken. Ik denk dat daar wel veel tips staan over de aan te raden grondjes en mengsels of kant en klare zaken. Ik zou zelf deel tuinaarde, deel potgrond , deel cocopeat nemen, en een klein deel klei ( of als je daar niet aan kan komen : vijvergrond of anders geraniumgrond ( daar zitten in beide delen klei in )) Dan heb je nog toe te voegen goedjes die het water beter vast houdt. Zelf weten. Maar goed. Ik heb geen mm-bakken. Mijn grotere potten op terras ed vul ik met deels potgrond, deels klei uit de tuin. ( half half ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted October 4, 2012 Share Posted October 4, 2012 Ik zou toch echt voor de mm mix gaan. Dus: compost, vermuciliet en turfmolm (turf strooisel). Van alle 3 even veel . Elke keer dat je oogst doe je wat compost er bij. Google anders maar even op makkelijke moestuin mix. Als je bij het seizoen van Rantje kijkt hier op het forum zie je resultaten van de mix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts