Missmass Posted July 26, 2012 Share Posted July 26, 2012 Daag allemaal, Ik verbouw vanalles in mijn kleine tuintje, en alle groeten en fruit staan (op 1 bessenstruik na) allemaal in potten. Ik heb best succes met hetgeen ik zaai mag ik wel zeggen, maar radijsjes willen bij mijn blijkbaar niet lukken, terwijl ik toch hoor dat dit juist een van de makkelijkere te verbouwen groenten zijn. Heb ze in potgrond gezaaid, in een mand met arme tuinaarde, in de volle grond, maar alles mislukte. Ik heb niet bijgemest omdat ik las dat radijzen dat niet fijn vinden en heb de grond steeds vochtig gehouden. Er werd heel veel blad geproduceert, maar slecht 1 enkel radijsje werd een piepklein knolletje dat ook nog eens niet echt lekker te noemen was. Ik heb ze in mei, juni en juli gezaaid. Ik heb nu nog mijn watermeloen radijzen staan die ik 4 of 5 weken geleden (dun!) heb gezaaid. Er zit blad aan, maar ik zie verder nog geen vorderingen. Wat doe ik fout?? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted July 26, 2012 Author Share Posted July 26, 2012 Edit: ook lees ik overal dat na 4 weken al geoogst kan worden, maar ik kon pas na een week of 10 een piepklein radijsje omhoog trekken. Al de anderen hadden nog niet eens een bolletje gevormt! Ook heb ik op 3 verschillende plaatsen gezaaid: vol zon, half zon en bijna geen zon. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted July 26, 2012 Share Posted July 26, 2012 Dat probleem heb ik ook! Zit hem waarschijnlijk gewoon in de aarde zelf.Voor zo ver ik het me nog kan herinneren is dit het probleem:Stikstof: Bevorderd de bladgroeiKalium: Bevorderd de wortelgroei Kortom, te weinig Kalium of te veel stikstof in de grond Wellicht kan je dat probleem dan dus verhelpen met: http://www.agrotuinendier.nl/webshop/in-en-om-de-tuin/meststoffen/asef-kalimest-patentkali Of zou het kunnen dat ze iets te droog staan, of te dicht op elkaar? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted July 26, 2012 Author Share Posted July 26, 2012 Hmm, maar dat verklaart dan nog niet waarom ze én niet lukken in rijke potgrond, én niet in arme tuinaarde... Ze staan in elk geval niet te dicht op elkaar (mijn eerste probeersel wel, maar daar kwam ik snel achter ) en ze staan echt voldoende vochtig. Toch vreemd dat veel ingewikkeldere planten goed uit zaad zijn gekomen en juist deze 'simpele radijsjes' gewoon niet lukken. Kan dat niet zo goed hebben merk ik! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted July 26, 2012 Share Posted July 26, 2012 probeer het eens door veel zand door je grond te mengen Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Misschien heb je ook nog wat aan deze mogelijke oorzaken:https://www.moestuinforum.nl/radijs-veel-loof-geen-radijsjes-t2371.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Erg raar want juist Radijs geldt als een van de makkelijkst te telen groente. Probeer het eens zo:Neem een plastic bloembak en controleer of ontwateringsgaten doorgeprikt zijn.Vul deze met potgrond (met RHP-keurmerk) en druk met een latje over de lengte een gleuf van 1 tot 2 cm diep.Zaai hierin de radijs. Ongeveer om de 3 cm een zaadje laten vallen.Daarna de gleuf dichtdrukken zodat het zaad bedekt wordt met potgrond.Matig vochtig houden. Succes verzekerd ! Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Nou, ik heb het zowat exact zoals je hierboven schreef gedaan, maar wat ik ook doe: radijsjes ho maar. Mijn tante en buurvrouw hebben overigens exact hetzelfde probleem: wat ze ook doen, er komen geen radijsjes. Ik heb nu een mand staan met daarin al 2 maanden lang watermeloen-radijzen, maar er is behalve een hoop loof nog altijd niets te zien. Ik vermoed dus dat ik mijn zoveelste radijzenproject over een paar weken weer kan weggooien omdat ook dit niets wordt.Ik begrijp er helemaal niets van en vind het echt heel erg vervelend. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Gewoon accepteren (moeilijk!)Radijs schijnt zo'n beetje het allermakkellijkst te telen spul te zijn. Altijd, en snel, resultaat.Op mijn balkon krijg ik al het gewone spul uit de grond/pot, en sneller dan menigeen, geen problemen. De eerste buiten-tomaten zonet geoogst. De pepers beginnen rood te kleuren. De wedstrijdaubergine: nu al 16 cm, gewoon buiten.Alleen die wedstrijd radijs van vorig jaar: bij mij kansloos! Dat zit me dwars, maar ik kan twee dingen doen: blijven proberen, of accepteren. Ik houd niet van radijs, dus die keuze was voor mij makkelijk. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Radijzen deden het hier ook nooit. Dit voorjaar eindelijk wel! Ze stonden alleen wat te dicht op elkaar, en werden al snel voos. Rotdingen... Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Nou precies Henkg! Ik ga straks ook mijn eerste tomaatjes oogsten (World's Smallest) die prachtig rood zijn gekleurt, heb me ongans gegeten aan de aardbeien, frambozen, kruisbessen en mijn appelboompje van 2 jaar oud hangt zo vol appels dat het bijna beangstigend is , maar radijsjes.... ho maar! Nou ja, ik heb nog een heleboel zaadjes... misschien maar in de herfst/winter proberen, misschien doen ze het beter met kouder weer. En anders mik ik ze weg! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Bij mij gaan radijzen ook nooit echt heel goed, maar ik heb in ieder geval in het voorjaar altijd iets meer succes dan daarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Nou, aangezien ik al had gezien dat het loof van mijn watermeloenradijzen op miraculeuze wijze aan het verdwijnen was en ik gisteren een enorm aantal dikke groene rupsen op het loof zag (en er na 13 weken nog niets van radzijzen te bespeuren was!), heb ik voor de 4e keer maar weer alles weggegooit. Ik ben er klaar mee. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meegosh Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Jammer dat het niet lukt daar.. Maar herken het wel (dat er geen radijs/knol gevormd wordt en lang in de grond staan) lastig, helemaal als er ook nog rupsen in komen (irritant)... Daar heb ik hier vooral bij de (groene)koolplanten last van, die zijn gaten kaas, veel rupsen juist hier (vermoed van koolwitje) terwijl ik anderen juist op het forum "hoor" dat er weinig vlinders zijn (hier niet zo'n last van)..Merk wel dat ik radijzen toch blijf proberen om op verschillende manieren op te kweken/te zaaien ookal gaat het vaak mis.. Had laatst wel een knol maar die was taai/niet lekker dus sja dan moet ik toch iets mis doen... En het schijnt zo'n makkelijke groente te zijn, ben hier nog niet achter de "truc". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DebjeDuif Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Hier van 't voorjaar radijs opgezaaid, en groeide prima, gewoon in de tuin gezaaid, zelfs nog iets voor de laatste vorst, maar ze waren zo sterk van smaak dat je na 1 radijs echt wel klaar was. Quote “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Tja... en dan doen de radijzen het bij mij juist weer geweldig goed. Groeien snel, mooie knolletjes (of kegeltjes). Staan in mooie losse rijke aarde. De niet-geoogste radijzen produceren heel veel dikke peultjes met veel zaadjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mar Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Wat jammer dat ze het niet goed doen. Geen idee, bij mij lukken ze eigenlijk altijd. Heb ze in potten gehad en in volle grond. In de potten doe ik er wel wat meststof bij, misschien is dat het? Nu doen ze het ook erg goed, zo goed zelfs dat ze als het ware open knappen. Hoe kan dit? Weet iemand dat? Ze zijn ook lekker pittig. Daar ben ik dol op, van mij kan het niet pittig genoeg. 5 weken gelden heb ik ze gezaaid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Nou, vooruit dan maar.Ik had nog wat zaadjes van de Riesen von Aspern liggen, en een vrije bak met potgrond.Zonet gezaaid. Later zal ik heel misschien mijn mening "bij mij kansloos" bijstellen. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Mar schreef: Nu doen ze het ook erg goed, zo goed zelfs dat ze als het ware open knappen. Hoe kan dit? Weet iemand dat? te veel water op te korte tijd.....zn velletje houdt zn groei niet bij.....heb je bij mensen ook wel eens...daar heet dat striae Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 7, 2012 Share Posted September 7, 2012 Gezaaid (Riesen von Aspern) 14 augustus. Nu 7 september: Radijsjes: Te moeilijk voor mij. Ik berust, en ik ga dit dus nooit weer proberen! Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted September 7, 2012 Share Posted September 7, 2012 Het is nu te warm voor radijzen, misschien ook wel te licht? In het voorjaar en najaar doen ze het altijd beter dan in de zomer, dat is hier ook. Radijs was 1 van de eerste dingen die ik probeerde en heb er ook wisselende resultaten mee, ik heb vooral gemerkt dat ze het beter doen in de halfschaduw waar de grond ook minder snel uitdroogd. Verder heb ik bij bijvoorbeeld de pink lady radijs gemerkt dat er ook verschil zit in welk uitgangsmateriaal je gebruikt. Heb je zaden van mooie grote ronde radijzen of van kleine ielige die snel doorgeschoten zijn? Dat kun je niet weten als je zaadjes koopt en de meeste zaad veredelingsbedrijven zal het ook niet heel veel uitmaken wat het uitgangsmaterial is lijkt me. Bovedien is mijn eigen test niet 100% objectief want je kan omstandigheden voor 2 planten buiten een kas nooit helemaal identiek maken maar er was een voor mij opvallend groot verschil tussen het zaad van de ronde radijs van 5cm en het zaad uit de radijs van 1cm. Ik denk wel dat de kwaliteit van het zaad aan ondergeschikt belang is tegenover de grond, standplaats, zaaitijd en hoeveelheid water die gegeven wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meegosh Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Hey Frank, Bedankt voor je ervaringen te delen je noemde wel dat je buiten de kas kweekt, maar verder niet "wat voor grond" je hebt, daar was ik nog wel benieuwt naar... We hebben hier klei grond en "bewerkt" met grond/zwart zand uit iemand anders hun tuin en paar zakken bemeste tuinaarde om de klei wat losser te krijgen.. Maar dus wel voornamelijk "in de zomer" gekweekt, voor/najaar kunnen we nog proberen en zo ook halfschaduw, hier voornamelijk volle zon geprobeerd en de radijzen schoten snel door (waarna de rupsen en slakken alle peulen opgevreten hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Hier op mijn zand heb ik nog geen fatsoenlijke radijsjes kunnen kweken. Ondertussen heb ik wel onder de knie wat ik in een grote pot moet doen om een redelijk percentage bolletjes aan de planten te krijgen: Losse grond met volop humus, wat P en K erdoorheen werken, zaaien op 0,5-1 cm diep. En voor de liefhebbers van de maankalender: ik doe het op een worteldag... Na 2,5 weken zie ik nu al weer volop verdikkingen ontstaan. Dan kunnen we binnenkort weer lekker smullen. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Zandgrond wel veel last van de koolvlieg hier en soms als ik 2 radijzen naast elkaar zet wordt de ene 3x zo groot als de ander, maar over het algemeen lukt het prima. Door de warmte (of meer lichturen) schieten ze te snel door. Dat heb ik hier in de zomer ook. Ik denk idd dat het een stuk beter zal gaan in het voor/najaar en buiten de volle zon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wheelyami Posted September 17, 2012 Share Posted September 17, 2012 ook ik heb dit jaar geen goede radijzen, wel heerlijke radijspeultjes (je moet iets met doorschietende radijzen...).ze schieten door of vormen geen enkel bolletje.voorgaande jaren had ik altijd wel mooie radijzen, vaak zelfs behoorlijk groot. maar dit jaar word het niks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts