Mindless Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Hoi Allen! Het is mss een stomme vraag maar hoe kan men uitmaken welke grond het is? zoals voorbeeld zandgrond en kleigrond enz... zijn er dingen waar je kan opletten zo dat je het weet? of andere dingen? thnx! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcostuin Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 door monstername en uitzeven kun je bepalen wat voor soort grond het is,grond is onderverdeeld in: klei (deeltjes kleiner dan 63 duizendste mm / 63 mu / 0,063 mm) dan groter dan 63 mu tot 2 mm is zand. groter dan 2 mm is grind.( weer groter dan grind noemt men het keien , de afmetingen weet ik niet meer)en weer groter noemt men stenen zo kan het zijn dat na een monstername en analyse van grond blijkt dat er 60% klei en 40% zand in zit dan noemt men dit zand houdende klei, of omgekeerd bijv. 80% zand en 20 klei noemt men dit klei houdend zand ook zit er vaak nog wat organische stoffen in wat dus plantenresten die zijn gecomposteerd.als je een beetje grond tussen duim en wijsvinger doen en uitsmeerd ertussen dan zie je bij klei ( zeker als het een beetje nat is) dat het plakt en dat je vingerafdrukken erin blijven staan, zand is meer korrelachtig en "plakt" niet dit is een simpele manier om te kijken wat voor soort grond je hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Kijk hier eens http://www.oost-vlaanderen.be/docs/nl/1/8144losse%20grondsoorten.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Twee suggesties als aanvulling Zelf doen1/2 koffiebekertje grond in een bekerglas.Streepje zetten aan de bovenzijde van "grondnivo", dit is 100%3 koffiebekertjes water toevoegen en 1 "pilletje" calgon. Goed mengen, daarna rustig wegzetten; niet bewegen de grond rustig laten bezinken.na 40 sec: zand (streepje zetten)na 30 min: leem (weer streepje zetten)na 12 uur: klei (nog een streepje zetten)restant is vnl organischDit is natuurlijk een indicatie, geen preciese analyse. Als je toevallig geen calgon in huis hebt dan kan ik wel wat toesturen, ik heb nog wel wat over denk ik (doe maar pb) Bronnen: studie biologie, heel lang geleden en voor de getallen Handboek Ecologisch Tuinieren Tweede suggestie:Bodemkaart voor NL: http://www.bodemdata.nl/bodemdatanl/kaartframeset.htm (matige interface)Misschien is dit ongeveer hetzelfde voor Vlaanderen: http://geo-vlaanderen.agiv.be/geo-vlaanderen/bodemkaart/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Ik vind dit wel een leuke/makkelijke manier: 1. neem een hand vol grond, probeer het monster snel tot een potlood dikke worst uit te rollen tussen de handpalmen. Niet te rollen: Ga naar 2Wel te rollen: ga naar 3 2. Onderzoek de samenhang van het monster door het uit te wrijven tussen duim en wijsvinger.Niet samenhangend: zandWel samenhangend: zandleem 3. Versmeer het monster tussen duim en wijsvinger en beoordeel het glijvlak van het versmeerde monster.Stroef glijvlak: leem en lichte kleiglad glijvlak: zware klei Het ligt er een beetje aan hoe precies je het wilt weten. Deze manier is wel heel zwart/wit. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 RvO: Is de calgon om het sneller te laten bezinken? Ik gebruik wel eens dezelfde manier alleen zonder de calgon en 1-2 dagen laten staan. Dan zie je een soort laagjes (verschilende tinten buin c.q. grijs). Hier geld ook weer dat zand zich als eerste afzet en organische massa als laatste. Of je hierbij een verschil tussen leem en klei kan maken weet ik niet. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 RvO: Is de calgon om het sneller te laten bezinken?.....Uit het genoemde handboek [blz. 77]:Calgon .... is natrium-polymetafosfaat. Deze stof heeft de eigenschap de deeltjes uit elkaar te halen en afzonderlijk in het water te laten zweven (peptisatie). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindless Posted October 3, 2012 Author Share Posted October 3, 2012 Hoi! Amaai bedankt allen voor de nuttige tips dit helpt me wel stuk verder weer laat ze maar komen bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts