Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Grond identificeren

Mindless

Recommended Posts

door monstername en uitzeven kun je bepalen wat voor soort grond het is,

grond is onderverdeeld in:

klei (deeltjes kleiner dan 63 duizendste mm / 63 mu / 0,063 mm)

dan groter dan 63 mu tot 2 mm is zand.

groter dan 2 mm is grind.

( weer groter dan grind noemt men het keien , de afmetingen weet ik niet meer)

en weer groter noemt men stenen

zo kan het zijn dat na een monstername en analyse van grond blijkt dat er 60% klei en 40% zand in zit dan noemt men dit zand houdende klei,

of omgekeerd bijv. 80% zand en 20 klei noemt men dit klei houdend zand

ook zit er vaak nog wat organische stoffen in wat dus plantenresten die zijn gecomposteerd.

als je een beetje grond tussen duim en wijsvinger doen en uitsmeerd ertussen dan zie je bij klei ( zeker als het een beetje nat is) dat het plakt en dat je vingerafdrukken erin blijven staan, zand is meer korrelachtig en "plakt" niet dit is een simpele manier om te kijken wat voor soort grond je hebt.

Twee suggesties als aanvulling

Zelf doen

1/2 koffiebekertje grond in een bekerglas.

Streepje zetten aan de bovenzijde van "grondnivo", dit is 100%

3 koffiebekertjes water toevoegen en 1 "pilletje" calgon. Goed mengen, daarna rustig wegzetten; niet bewegen de grond rustig laten bezinken.

na 40 sec: zand (streepje zetten)

na 30 min: leem (weer streepje zetten)

na 12 uur: klei (nog een streepje zetten)

restant is vnl organisch

Dit is natuurlijk een indicatie, geen preciese analyse.

Als je toevallig geen calgon in huis hebt dan kan ik wel wat toesturen, ik heb nog wel wat over denk ik (doe maar pb)

Bronnen: studie biologie, heel lang geleden en voor de getallen Handboek Ecologisch Tuinieren

Tweede suggestie:

Bodemkaart voor NL: http://www.bodemdata.nl/bodemdatanl/kaartframeset.htm (matige interface)

Misschien is dit ongeveer hetzelfde voor Vlaanderen: http://geo-vlaanderen.agiv.be/geo-vlaanderen/bodemkaart/

Ik vind dit wel een leuke/makkelijke manier:

1. neem een hand vol grond, probeer het monster snel tot een potlood dikke worst uit te rollen tussen de handpalmen.

Niet te rollen: Ga naar 2

Wel te rollen: ga naar 3

2. Onderzoek de samenhang van het monster door het uit te wrijven tussen duim en wijsvinger.

Niet samenhangend: zand

Wel samenhangend: zandleem

3. Versmeer het monster tussen duim en wijsvinger en beoordeel het glijvlak van het versmeerde monster.

Stroef glijvlak: leem en lichte klei

glad glijvlak: zware klei

Het ligt er een beetje aan hoe precies je het wilt weten. Deze manier is wel heel zwart/wit.

RvO: Is de calgon om het sneller te laten bezinken?

Ik gebruik wel eens dezelfde manier alleen zonder de calgon en 1-2 dagen laten staan. Dan zie je een soort laagjes (verschilende tinten buin c.q. grijs). Hier geld ook weer dat zand zich als eerste afzet en organische massa als laatste. Of je hierbij een verschil tussen leem en klei kan maken weet ik niet.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

RvO: Is de calgon om het sneller te laten bezinken?.....

Uit het genoemde handboek [blz. 77]:

Calgon .... is natrium-polymetafosfaat. Deze stof heeft de eigenschap de deeltjes uit elkaar te halen en afzonderlijk in het water te laten zweven (peptisatie).