Jooze Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Hi allemaal, Ik wil dit jaar graag uien zaaien. Ik heb begrepen dat er wat mensen zijn die hier geen goede ervaringen mee hebben en plant uitjes zetten. Wat zijn de tips en adviezenIk zit op zandgrond. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Metje Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Zelf kan ik je niet helpen, maar ik zit wel met dezelfde vraag . Klopt het dat je een jaar langer moet wachten op de oogst als je zaait, of zit hierin geen verschil met plantuitjes? Zelf wil ik rode uien planten (tips over rassen zeer welkom!). Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/
hansm Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Zand grond maakt niet uit, uien doen het overal en je hoeft ook niet te mesten.Ja uien waarvan je plantuitjes plant zijn veel sneller klaar, sommige rassen heb je geen plantui dan zaai ik maar liever niet.Zaaien kan dus gewoon maar je hebt veel meer geduld nodig.Voor meer info. op het forum over ui raad ik ook aan om de zoekfunctie rechtsbovenin te gebruiken. Quote Players only love you when they're playing.
Jorg Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Ik geef ook de voorkeur aan plantuitjes. Ui kweken uit zaad ik gewoon wat moeilijker en intensiever. Maar het kan wel hoor. Je kunt de zaaiuitjes nu ongeveer zaaien (rond maart) binnen of onder koud/warm glas zaaien. Als ze 15 cm hoog zijn worden de plantjes buiten geplant op 25x10 cm. Je kunt natuurlijk ook buiten zaaien dat doe je rond half maart/ begin april in rijen. Zorg voor een fijne grond die je licht aandrukt na het zaaien. Na een tijdje uitdunnen totdat er 10cm tussen elk plantje zit (de uitgedunde platjes kun je eventueel in de sla verwerken) Quote
Kamilla Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Het is al weer lang geleden dat ik ooit uien gezaaid heb. Dat waren rode uitjes. Toen ze "uitgegroeid" waren, was de grootste 3 CM Ø. Daarna ben ik ook voortaan voor plantuitjes gegaan met veel beter resultaat. Quote
hansm Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Ja maar bv lente-uitjes en me zilver-uitjes die zaai ik wel bovendien begrijp ik dat de belgische ajuinen ook gezaaid worden en die kunnen wel paar kilo wegen maar die moet je dan zaaien al in december. Quote Players only love you when they're playing.
Jooze Posted February 20, 2011 Author Posted February 20, 2011 Oke, ik heb de oplossing bedacht, ik ga het allebei doen. Ik wil natuurlijk graag uien oogsten, maar ik wil ook graag zaaien. Doe het dit jaar allebei. Als het zaaien goed gaat doe ik dat vanaf volgend jaar alleen maar en anders kan ik altijd overstappen op plant uien en wie weet ga ik die dan weer zelf zaaien. Thanks voor alle reacties. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
hansm Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Je hebt gelijk beide is leuk om uitteproberen, ik doe dat ook. Quote Players only love you when they're playing.
luc Posted January 27, 2012 Posted January 27, 2012 Ik wil ook starten met zaai ui nadat ik verleden jaar een uitleg van iemand van Velt gekregen heb. Heb je vorig jaar goed resultaat gehad met gezaaide ui?Bedankt.luc Quote
Recommended Posts