Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zand grond maakt niet uit, uien doen het overal en je hoeft ook niet te mesten.

Ja uien waarvan je plantuitjes plant zijn veel sneller klaar, sommige rassen heb je geen plantui dan zaai ik maar liever niet.

Zaaien kan dus gewoon maar je hebt veel meer geduld nodig.

Voor meer info. op het forum over ui raad ik ook aan om de zoekfunctie rechtsbovenin te gebruiken.

Players only love you when they're playing.

Posted

Ik geef ook de voorkeur aan plantuitjes. Ui kweken uit zaad ik gewoon wat moeilijker en intensiever. Maar het kan wel hoor.

Je kunt de zaaiuitjes nu ongeveer zaaien (rond maart) binnen of onder koud/warm glas zaaien. Als ze 15 cm hoog zijn worden de plantjes buiten geplant op 25x10 cm.

Je kunt natuurlijk ook buiten zaaien dat doe je rond half maart/ begin april in rijen. Zorg voor een fijne grond die je licht aandrukt na het zaaien. Na een tijdje uitdunnen totdat er 10cm tussen elk plantje zit (de uitgedunde platjes kun je eventueel in de sla verwerken)

Posted

Het is al weer lang geleden dat ik ooit uien gezaaid heb. Dat waren rode uitjes. Toen ze "uitgegroeid" waren, was de grootste 3 CM Ø. Daarna ben ik ook voortaan voor plantuitjes gegaan met veel beter resultaat.

Posted

Ja maar bv lente-uitjes en me zilver-uitjes die zaai ik wel bovendien begrijp ik dat de belgische ajuinen ook gezaaid worden en die kunnen wel paar kilo wegen maar die moet je dan zaaien al in december.

Players only love you when they're playing.

Posted

Oke, ik heb de oplossing bedacht, ik ga het allebei doen. Ik wil natuurlijk graag uien oogsten, maar ik wil ook graag zaaien. Doe het dit jaar allebei. Als het zaaien goed gaat doe ik dat vanaf volgend jaar alleen maar en anders kan ik altijd overstappen op plant uien en wie weet ga ik die dan weer zelf zaaien. Thanks voor alle reacties.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

• 11 months later...
Posted

Ik wil ook starten met zaai ui nadat ik verleden jaar een uitleg van iemand van Velt gekregen heb. Heb je vorig jaar goed resultaat gehad met gezaaide ui?

Bedankt.

luc