Guest jack Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 wie prepareert er hier ook dieren vellen van bv schaap geit konijn .... ik ben nu bezig om een konijnen vel te prepareren .......meestal worden de dieren vellen van een geslacht dier weggegooit en dat is ook zonde ik probeer altijd zo veel mogelijk te gebruiken als er hier iets geslacht word .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 Ik Maar ik doe niet al teveel moeite om ze mooi en soepel te krijgen. We hebben nu een schapenvacht liggen (hoeft niet soepel te zijn, want ligt straks op de grond) en 2 kleinere geiten huidjes. Die zou ik nog wat op moeten ruwen, want ze zijn wat op gaan krullen. Ik wrijf de vachten in met zout, salpeter en aluin. Dat moet dan een tijd intrekken, en daarna kan je de boel uitspoelen en verder soepel maken als je dat wilt. Met bijv. zo'n puimsteen. Quote Kom 7 oktober ook naar de Moestuinforumdag! Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 de konijnen vellen .span ik op hout dan schoon maken alle het vet en eventuweel restjes vlees er af .dan alles insmeren met zout .....dit om het vocht uit het vlees te hallen .nat zout er weer af en weer schrabben van het vel .nog stukjes vlees of vet restjes er af hallen dan weer zout .weer inlaten trekken . het vel span ik dan weer opnieuw aan .dan komt er aluin moeder op op het laats schuur ik het vel nog even . wil wel wat gaan maken van ....moet nog alleen kijken wat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 Ik heb het ook wel eens gedaan met een schaap..dat ligt hier nog lekker warm op een van de slaapkamers. We hebben eigenlijk niets anders gedaan dan enkele kilo`s zout op het vel gestrooid..en héél lang laten liggen ( ik geloof een hele winter, want we kwamen hier dan pas weer in het voorjaar) daarna schoongespoeld. Het vel is wel hard geworden, maar dat is wel prakties eigenlijk. De wol is heerlijk zacht gebleven. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de wol mooi te kammen. Het is te dik voor een kam En door al het behandelen zijn de haren wat warrig geworden. Iemand een tip? Quote Kom 7 oktober ook naar de Moestuinforumdag! Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 Kan je helaas geen tip geven, breng mijn vellen naar een aardige meneer die ze 2 x per jaar naar een klein bedrijfje brengt alwaar ze gelooid worden.Voor 25 Euro ps heb ik dan prachtige zachte vellen, als ze na verloop van tijd lelijk worden gaan ze weer naar de aardige meneer die ze voor 5 euro laat kammen.Zou je zelf misschien kunnen proberen met zo'n kaardborstel.(of hoe die dingenvook heten) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 Kammen met een hondenborstel! Zo eentje met van die dunne, spitse puntjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matis Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 Ben hier ook nieuwsgierig naar. Kreeg ooit de kans om het te doen maar dat was in Enschede en ik woon daar best ver vanaf. Wel jammer. Maar hoe kom je aan aluin en salpeter en wat is het precies? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 de aluin koop ik bij een drogist .dit droog de huid helemaal uit zo dat ze niet meer kan bederven het maak de huis wel iets stijf .salpeter heb ik eigenlijk nooits gebruik .alleen zout en aluin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 Salpeter heb ik besteld bij naturalspices.nl. En de aluin kon ik bij de drogist niet krijgen. Die koop ik als scheerblok bij Kruidvat. Je weet wel, zo'n ding waarmee scheerders wondjes stoppen. En dan van eigen merk. Quote Kom 7 oktober ook naar de Moestuinforumdag! Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heylane Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 schapenvacht kun je borstelen met kaardenborstels. Is wel heel veel werk, je moet echt heel vaak borstelen voordat je een beetje door de hele laag haren heen bent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de wol mooi te kammen. Het is te dik voor een kam En door al het behandelen zijn de haren wat warrig geworden. Iemand een tip? je kunt de vacht ook scheren ...... word ze mooi glad van ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Haha grapjas. Nee ik ga wel eens even wat proberen met verschillende kammen. Quote Kom 7 oktober ook naar de Moestuinforumdag! Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
mario1981 Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Kun je bv een gevlekte huid ook kleuren naar een ff kleur zonder dat dezekleur weer vergaat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts