citroen Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 mischien een idee voor een fruitkooi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gem Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 Dat is een mooie fruitkooi citroen.....wat heb je er allemaal in staan?? Quote ~I believe in God, only I spell it Nature~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted October 14, 2012 Author Share Posted October 14, 2012 de fruitkooi is niet van mij ,ik heb ze op zoek naar een goed voorbeeld op internet gevonden en dacht dat het voor anderen ook een uitvoerbaar project zou zijn .ik zelf ga er een opzetten van 2,4 m x 3,7mer komen aardbeien in bakken -aalbessen en blauwe bessen inik heb nog een beetje twijfel over de maas grootte van draad of netten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 Ik heb er eentje van 11 meter op 25 meter met deur uiteraard. Heb een gaasgrote van 22m en 25mm.Deze is prima behalve voor veel sneeuw als ge deze in de winter eraan laat, vooral het horizontale gedeelte. Vorige winter er geen last van gehad maar de winter ervoor een zwaar pak sneeuw erop.Deze verse 1ste sneeuw was geen probleem, maar meer sneeuw en vorige gedooide en vastgevroren gaf zoveel gewicht dat er enkele scheuren waren en 3 palen geknakt. Wat ik nu doe als er verse sneeuw opligt is deze met een regenpak aan deze eronder afstompen met een borstel. Beste optie is voor de winter en 1ste sneeuwval deze gaas te verwijderen, maar is door de grote oppervlakte bij mij geen optie. Je kan ook gaas met opening van 40 of 50mm nemen daar blijft geen sneeuw opliggen.Ik wist dit bij de bouw van de gaaskooi niet anders had ik deze genomen. Wat ook belangrijk is bij een grote overspanning is hoog genoeg te gaan, bij mij staan de palen op 2.10 meter hoog en de netten zakken nog een beetje door als ze nat zijn van de regen, de palen staan iets van 5 X 5 meter uit elkaar.Ik kan er net onderdoor lopen als ze nat zijn zonder mijn haar automatisch te wassen en ben 1.78 meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 denk ook aan de kleine vogeltjes, bij 5 cm kunnen de meesjes er wel door en je moet het net of het gaas verder goed dicht en aan de grond goed strak houden zodat er geen vogels in kunnen of in het net blijven hangen, denk ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Eten mezen fruit? Hier alleen last van grote vogels die zeker niet door een gat van 40 of 50mm kunnen. Bosduiven zijn wel zo slim bovenop de gaas te gaan zitten om onder hun gewicht alsnog aan de lekkere koolbladeren te kunnen. Zie dat hier bij de andere tuinders die gaas over bogen spannen en zo alsnog bijna alles kwijt zijn, jaar na jaar, de tuinders zijn dommer (of gierig voor hogere bogen en gaas) dan de bosduiven! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Wat ik bij mij ook aangepast heb is de onderste 50 cm vervangen door galvanisé vogeldraad.Ratten en konijnen beten gaten in de onderkant en konden zo alsnog ook naar binnen, en soms eens een duif.2 ratten gevangen en konijnenkeutels gevonden, en daar konijnen nog steeds niet kunnen vliegen Kwamen die ook dus door de grotere gaten.+ De luie tuinkat (type Garfield maar in't zwart en te lui om muizen en ratten te vangen, krijgt dagelijks van een oud vrouwtje een doosje Sheba en droogvoer) kroop er ook door en scheet tussen mijn groenten en fruit, want die kroop dus ook door de gaten, maar enkele keren een maatje 45 laten voelen tegen der kont en die was weg met der staart tussen der benen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gem Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 de fruitkooi is niet van mij Aha oke....even goed een hele mooi fruitkooi...helaas veels te groot voor mijn tuin....of ik moet van mijn tuin een grote kooi maken Quote ~I believe in God, only I spell it Nature~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 onze koolmezen zijn van alle markten thuis: appels, ik heb ze een snoekduik op de vijgen zien maken, de bessen weet ik niet zeker, maar volgens het www eten ze die ook Betrapt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Appels! Dat hebben ze hier nog nooit geprobeerd! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 betrapt 2, pimpelende mees... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 De storm heeft mijn toch al gammele fruitkooi te grazen genomen. Ik mag dus op zoek naar ideeën om een nieuwe fruitkooi op te bouwen. Yay! Heeft iemand toevallig wat advies of een bouwplan voor iemand met twee linkerhanden en best wel een hoop restmateriaal (hout, metaal, pvc) op de tuin wat waarschijnlijk ook te gebruiken is voor een nieuwe kooi? Ik kom niet veel verder dan palen de grond in, dwarsbalken erop vastzetten (hoe?) en een net ertussen vastzet op de een of andere manier... Help? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 (edited) Die van mij, was smaller, nu 4m breed en 9m lang... 3m hoog.... Punt paalhouders, palen erin, latten bovenop, net overheen... Edited March 13, 2021 by Yuras Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Die puntpaalhouders zijn slim, goede tip. Hoe heb je hier de horizontale palen op de vertikale palen vastgezet, simpelweg met een stevige bout/ schroef? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Belangrijk zijn ook schuine dwarsverbindingen waarmee de lasten over het geheel verspreid worden. Zelfs een relatief kleine plank die je op 45 graden vastzet tussen twee palen is afdoende! 😊👍 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 10 hours ago, Spitskool said: simpelweg met een stevige bout/ schroef? Klopt. Palen zijn 7x7, latten 3.5x7.... 10 hours ago, MSDG said: schuine dwarsverbindingen Waarschijnlijk die komen nog... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 Zoals jullie het hier neerzetten, klinkt het alsof ik dat makkelijk kan. Fruitkooi bouwen gaat op mijn moestuin to do lijst. Dank voor de tips! Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 Als je niet al te hoog en breed gaat, kun je een tweedehands bungalowtent gebruiken. Alleen het frame hè. Is ook niet altijd makkelijk in elkaar te zetten, maar qua kosten en inspanning een prima oplossing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 Ik wil iets vergelijkbaars met wat er nu staat (1,5 m. breed bij 4 m. lang en 1.70 hoog). Misschien nog een keer breder zelfs voor wat meer fruit. Een bungalowtent is ook een goed idee, maar net niet iets voor wat ik nu voor ogen heb. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts