Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zelf plantuitjes kweken

wouttie75

Recommended Posts

Zelf plantuitjes kweken

"Zaaien rond half maart tot half april, in rijtjes die 20 cm uit elkaar liggen. Je zaait dicht. Daardoor blijven de uitjes klein en sterft het gewas spoedig af. De oogst valt dan rond half juli. Sommige tuiniers zaaien met succes in juli - augustus om dan eind oktober te oogsten.

De bolletjes moeten goed gedroogd worden en doel en droog bewaard worden (ideaal is 3-4 graden). Alleen rassen van het stuttgarter-type verdragen deze koude bewaring. Andere rassen zouden in het voorjaar onmiddellijk doorschieten, zaad vormen en afsterven. Je kan ook plantuitjes van het rijnsburger-type kweken, maar die moeten tussen het eerste en het tweede jaar bij een constante temperatuur van 25-26 graden bewaard worden."

• 2 months later...

Ik zou zeggen dat dat niet normaal is, volgens mij moeten de pootuitjes pas in de herfst geoogst worden. Maar ik heb ze ook pas voor t eerst erin gezet. Volgens mij ook april Maar ik zie nog geen bloemetjes eruit komen.

Good things come in small packages

ff een domme vraag.... mijn pootuien gaan bloemen vormen, is dat normaal? Ik heb mijn bolletjes eind april gepoot.

Nee dat hoort niet, zal door het warme weer komen. Ik zou de bloemen er uit knippen maar je zal wel verschil zien met de uien die geen bloemstengel gevormd hebben, ook in bewaarbaarheid.

Komt door de warmte en de droogte, alles een beetje in de war..... afgelopen weekend 2 knoppen verwijderd en 2 plantuien gerooid, ik heb er een heerlijke salsa van gemaakt met loof en al.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !