Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Weck probleem met erwtensoep


aaf

Aanbevolen berichten

Ik snap er niks van, heb potten vol met rodebieten, snijbonen, sperziebonen en appelmoes gewekt dat gaat allemaal super de potten blijven netjes dicht niks geen problemen.

 

Nou heb ik 2 weken geleden een grote pan erwtensoep gemaakt, en aangezien ik de enige ben die het eet en het dus niet vaak maak dacht ik ik ga het wecken.

 

Na het wecken zaten de potten allemaal netjes dicht, viel me wel op dat er een laag water bovenop de soep lag, dus dikke soep onderin en vocht bovenop ik dacht nog dat is vast normaal die zware erwten, vlees en groente zakt naar beneden.

 

Na een week rook ik iets raars en ja hoor een pot die open was gegaan, kan gebeuren dacht ik nog, maar ik heb nu helemaal geen soep meer over alle 6 grote potten erwtensoep waren los gegaan.

 

Wat me wel op viel bij de losse potten was dat het heel vlokkerig was, en er ook van die vlokjes aan de rubbers zaten, terwijl ik de potten deksels en rubbers vooraf heb gekookt in soda, alles is schoon de weckketel in gegaan.

 

Snap echt niet wat ik fout heb gedaan, verse soep (heb het gegeten op de dag dat ik het gekookt had) schone potten en rubbers, ik heb de klemmen pas verwijderd toen de potten helemaal koud waren.

 

Iemand enig idee wat ik dan fout heb gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de volgende keer de potten na het inwecken direkt in koud water zetten zodat de inhoud snel afkoelt. Het open gaan komt bijna zeker door het gisten van de soep door te langzaam afkoelen. Erwtensoep is er nogal gevoelig voor . De vlokvorming doet ook aan gisten denken.

 

Ik maak ook wel eens een voorraadje erwtensoep maar bij mij gaat die dan de diepvries in. Een makkelijke en probleemloze methode.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is wel duidelijk, ik moet de volgende keer m'n erwtensoep gewoon invriezen.

Zo jammer ik heb nu 6 liter erwtensoep door de wc gespoeld, het zag er ook uit alsof het was gaan gisten en het stonk pfff heel verschrikkelijk

 

Ik heb het courgettesoep topic gelezen, en ik heb ook een half uur geweckt op 90 graden omdat ik dat gevonden had met google, maar dat is dus veel te kort blijkt wel.

 

@Frans hete potten kan je toch niet in koud water zetten?

Ik heb wel eens een kokend hete pot afgespoeld onder de koude kraan en toen viel de hele bodem uit de pot.

 

Ik ga het binnenkort nog een keer proberen met groentensoep en dan hou ik de gehaktballetjes apart voor in de vriezer, als er geen vlees in de soep zit is 90 graden 30 minuten dan wel genoeg?

 

Dank je wel voor jullie antwoorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 2 weeks later...

Tuurlijk! Het is heel makkelijk, heel veilig en gaat veel sneller. Het enige nadeel is dat er minder potten tegelijk in passen.

 

Bij een gewone weckketel loopt de temperatuur op tot rond de 100 graden. Bij een snelkookpan staat de pan onder druk en de stoom die in de pan komt bereikt een hogere temperatuur. Je neemt gewoon een snelkookpan en legt iets op de bodem, zodat de potten niet direct op de hete bodem staan. Ik neem altijd een soort van stalen vlamverdeler o.i.d. Dan de potten erin, een laag water erbij en onder druk zetten. De wecktijd begint pas als de pan helemaal onder druk staat. Voor erwtensoep is 20 min genoeg. Daarna druk eraf halen en potten eruit. Zet de potten op een houten snijplank of warme theedoek, zodat de potten niet knappen door temperatuur verschillen. Let er wel op dat niet alle maten potten ein kunnen. 2 liter is bij mij te hoog, dan kan de deksel er niet meer op. Als je heel veel potten te wecken hebt, dan is een gewone weckketel wel handiger.

 

Ik heb meestal niet erg veel te wecken, alleen wat vlees voor mee op vakantie of inderdaad lekkere erwtensoep !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 years later...
Op 17-11-2012 om 08:49, aaf zei:

Nou het is wel duidelijk, ik moet de volgende keer m'n erwtensoep gewoon invriezen.

Zo jammer ik heb nu 6 liter erwtensoep door de wc gespoeld, het zag er ook uit alsof het was gaan gisten en het stonk pfff heel verschrikkelijk

 

Ik heb het courgettesoep topic gelezen, en ik heb ook een half uur geweckt op 90 graden omdat ik dat gevonden had met google, maar dat is dus veel te kort blijkt wel.

 

@Frans hete potten kan je toch niet in koud water zetten?

Ik heb wel eens een kokend hete pot afgespoeld onder de koude kraan en toen viel de hele bodem uit de pot.

 

Ik ga het binnenkort nog een keer proberen met groentensoep en dan hou ik de gehaktballetjes apart voor in de vriezer, als er geen vlees in de soep zit is 90 graden 30 minuten dan wel genoeg?

 

Dank je wel voor jullie antwoorden

Wecken: 90 minuten op 100°C  

Worst later toevoegen, dus pas als je gaat eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...